درد در زانو دلایل متفاوتی دارد همراه باشید تا بدانیم برای زانو درد چی خوبه بخوریم.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

به گزارش سلام نو رژیم غذایی شما تأثیر زیادی روی سلامت مفاصل و همچنین زانوهایتان دارد. از فواید داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید می توان به افزایش تراکم استخوانی، تقویت بافت های همبند و کاهش التهاب اشاره کرد. تمامی این فواید می توانند باعث سالم ماندن زانوهایتان شده و مقاومت زانوهایتان را در برابر آسیب و ساییدگی بالا ببرند. یک رژیم غذایی متعادل همچنین به حفظ وزن شما کمک می کند.

بهترین میوه برای زانو درد

میوه های تازه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. همانطور که پیش از این گفتیم، آنتی اکسیدان ها با تقویت سیستم ایمنی بدن می توانند از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و التهاب را کاهش دهند.

بیشتر میوه ها حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C می باشند، که باعث تقویت استخوان ها و غضروف شده و تولید کلاژن را افزایش می دهند. بنابراین، برای بهبود سلامت عمومی و همچنین پیشگیری از التهاب مقدار زیادی از میوه های زیر را مصرف کنید:

  • پرتقال
  • سیب
  • هندوانه
  • آووکادو
  • آناناس
  • گریپ فروت
  • لیمو ترش
  • لیمو شیرین
  • گیلاس
  • انار
  • توت ها

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

آلبالو ترش است. آلبالو ترش حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی مانند آنتوسیانین است که دارای خواص ضدالتهابی و ضدآرتریتی هستند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه آلبالو ترش می‌تواند به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک کند.

علاوه بر آلبالو ترش، میوه‌های دیگری نیز وجود دارند که برای درمان زانو درد مفید هستند. این میوه‌ها عبارتند از:

  • انواع توت‌ ها: توت‌ ها مانند توت فرنگی، بلوبری، شاه توت و تمشک نیز حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی هستند که می‌ توانند به کاهش التهاب کمک کنند.
  • سیب: سیب حاوی ترکیبات ضدالتهابی مانند کوئرستین است.
  • نارنگی و گریپ‌ فروت: مرکبات نیز حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

به طور کلی، مصرف روزانه میوه‌ های تازه و متنوع می‌تواند به بهبود سلامت مفاصل و کاهش درد و التهاب کمک کند.

در اینجا چند نکته برای مصرف میوه برای درمان زانو درد آورده شده است:

  • میوه‌ ها را تازه و به صورت کامل مصرف کنید.
  • میوه‌ ها را به صورت سالاد میوه، اسموتی یا آبمیوه مصرف کنید.
  • میوه‌ ها را به عنوان میان وعده یا دسر مصرف کنید.

توجه داشته باشید که مصرف میوه به تنهایی نمی‌تواند زانو درد را درمان کند. برای درمان موثر زانو درد، باید از درمان‌های پزشکی نیز استفاده کنید.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

درمان زانو درد فوری

روغن ماهی و امگا ۳

روغن ماهی ممکن است به محافظت از مفصل زانو در برابر آسیب ناشی از آرتروز کمک کند.
التهاب زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به هر بیماری، آسیب یا تحریکی که با آن مواجه می‌شود واکنش نشان می‌دهد. علائم قرمزی، تورم و درد است.
التهاب هم علت و هم علامت آرتروز زانو است. خوردن غذاهای حاوی مواد ضد التهابی ممکن است به افراد مبتلا به آرتروز کمک کند.

امگا ۳ به بدن کمک می کند تا با تداخل با سلول‌های خاص به التهاب واکنش نشان دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی می‌توانند به توقف التهاب قبل از آسیب رساندن به‌مفاصل کمک کنند.

افرادی که به طور منظم ماهی‌های سرشار از امگا ۳ مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) هستند. این ممکن است برای افراد مبتلا به آرتروز نیز مفید باشد.

مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند از مفاصل در برابر تجزیه غضروف محافظت کرده یا شدت آن را کاهش دهند. قراردادن یک وعده ۸۰ تا ۱۶۰ گرم ماهی حداقل چهار بار در هفته در رژیم غذایی، می‌تواند به کاهش التهاب آرتروزو محافظت از قلب کمک کند.

ماهی‌های زیر حاوی مقدار بیشتری امگا ۳ هستند:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • ساردین
  • ماهی خال مخالی

مکمل‌های روغن ماهی نیز موثر است، اما خوردن ماهی فواید بیشتری دارد.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

مواد مغذی در غذاهای گیاهی

میوه‌ها و سبزیجات نقش مهمی در رژیم غذایی سالم دارند و حاوی مواد مغذی هستند که می‌توانند به افراد مبتلا به آرتروز زانو کمک کنند.

فیبر

محققان منبع معتبر دریافته اند که افراد مبتلا به آرتروز ممکن است سطح کلسترول بالایی داشته باشند. انجمن قلب آمریکا مصرف غلات کامل و سایر اشکال فیبر رژیمی را توصیه می‌کند؛ زیرا به نظر می رسد سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد.

فیبر همچنین به فرد کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و این می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند.

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان ها از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند و با التهاب مبارزه می کنند. انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها وجود دارد. متخصصان تغذیه اغلب توت ها را به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن توصیه می کنند. به عنوان مثال می توان به زغال اخته، توت فرنگی و تمشک اشاره کرد.

اولئوکانتال

زیتون و روغن زیتون فوق بکر حاوی اولئوکانتال هستند. این ترکیب یک عامل ضد التهابی طبیعی است که خواصی مشابه داروی ایبوپروفن دارد.

برای زانو درد چی خوبه

زردچوبه

زردچوبه از دیرباز در طب گیاهی و سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است و علاقه زیادی به فواید آن وجود دارد. یک بررسی از مطالعات منبع مورد اعتماد نشان داد که ۱۰۰ نفر مبتلا به آرتروزکه از داروی مبتنی بر زردچوبه، به مدت ۸ ماه استفاده کردند، شاهد کاهش درد و سایر علائم مرتبط با آرتروزبودند.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

هیدراتاسیون

هندوانه به طور طبیعی سرشار از کاروتنوئید بتا کریپتوکسانتین است، ترکیبی که می تواند به کاهش خطر کم آبی مفصل های کمک کند. از آنجایی که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است، برای آبرسانی و مدیریت آب مفید است و بهتر است در رژیم غذایی خود در درمان و بهبود آرتروز آن را قرار دهید.

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد جراحی زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های ۰۵۱۳۸۵۴۱۸۱۲ و ۰۵۱۳۸۴۰۹۴۵۲ با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

ویتامین‌های A ،C و K

اسفناج، بروکلی و سایر سبزیجات سبز فیبر و همچنین مواد معدنی و ویتامین های مهم را تامین می کنند. بدن در طول تولید انرژی و سایر فرآیندها، محصولات جانبی مضری به نام رادیکال‌های آزاد تولید می کند. این رادیکال های آزاد می‌توانند به سلول های بدن آسیب برسانند. رادیکال های آزاد با التهابی که به مفاصل حمله می کند مرتبط است.
سبزیجات برگ سبز – مانند بروکلی و اسفناج – حاوی ویتامین های A، Cو K هستند که آنتی اکسیدان هستند. این سبزیجات به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند و حاوی سطوح بالایی از کلسیم هستند که به سلامت استخوان ها نیز کمک می‌کند.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های مفید برای کاهش التهاب است. این ماده به‌کاهش تولید مولکول‌هایی که باعث آسیب به مفاصل می شوند کمک می‌کنند.

آووکادو و درمان درد زانو

آووکادو سرشار از چربی‌های غیر اشباع سالم و مفید برای عروق قلبی است. این میوه دارای یک ترکیب ضد التهابی بوده و به‌دلیل داشتن ویتامین E به تقویت بافت همبند کمک می کنند. آووکادو همچنین از برخی بیماری‌های مفصلی که علائم آن در ابتدای آرتروز زانو ظاهر می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

سولفورافان و گلوکوزینات

کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی مانند کلم و کلم بروکسل نیز حاوی ترکیب طبیعی سولفورافان هستند.

در یک مطالعه روی حیوانات، سولفورافان و ترکیب دیگری روند التهابی را مسدود کرده و آسیب غضروف را در آرتروز کند کردند و باعث کاهش زانو درد شدید آنها شدند. گلوکوزینولات در گیاهان تند مانند ترب کوهی، خردل و کلم یافت می‌شود.

ویتامین C

فلفل، پرتقال و سبزیجات برگ سبز منابع خوبی از ویتامین C هستند. این به حفظ استخوان کمک می کند و می تواند در محافظت از سلول های غضروف نقش داشته باشد. برخلاف برخی باورها، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اسیدیته در مرکبات منجر به التهاب می شود وجود ندارد، و مصرف مرکبات می‌تواند ویتامین C خوبی را برای بدن تامین کند.

  • با این حال، آب گریپ فروت می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، و بهتر است قبل از مصرف زیاد آن، این نکته را بررسی کنید.

محصولات لبنی

لبنیات حاوی ویتامین های مفیدی برای افراد مبتلا به آرتروز زانو است. ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند لاکتوز موجود در لبنیات را تحمل کنند این توصیه مفید نباشد. اما محصولات لبنی کم چرب می توانند فوایدی برای افراد مبتلا به آرتروز زانو داشته باشند. برخی لبنیات بدون لاکتوز و با مکمل‌های مقوی تولید می‌شود که باعث کاهش زانو درد و تقویت مفاصل می‌شود.

استرول ها و استانول ها

استرول ها و استانول ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند و در گیاهان وجود دارند. برخی از غذاها با استرول‌های گیاهی یا استانول‌ها غنی شده اند. اینها به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند و در محصولاتی همچون شیرهای غنی شده، اسپریدهای غنی شده (ترکیب کره حیوانی و کره گیاهی) و ماست های غنی شده در بازار موجود است. شما باید این خوراکی ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی که دارای چربی های اشباع شده کم است مصرف کنید.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

کلسیم و ویتامین D

شیر، پنیر و ماست کم چرب نیز می توانند ویتامین D و کلسیم را تامین کنند که ممکن است به تقویت استخوان ها کمک کند. دانشمندان شواهدی از سطوح پایین ویتامین D در افراد مبتلا به آرتروز پیدا کرده اند. مصرف بیشتر ویتامین D از طریق غذاهای لبنی غنی شده و قرار گرفتن منظم و ایمن در معرض نور خورشید ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به آرتروز داشته باشد.

درمان زانو درد شدید در خانه

برای بسیاری از علل درد زانو، از جمله آسیب و اختلالات التهابی، درمان خانگی ممکن است مشکل را حل کند. برای این نوع اختلالات، درمان های زیر ممکن است مفید باشد:

استراحت دادن به زانو

اگر درد زانو، آسیب ناشی از ورزش باشد باید از این فعالیت اجتناب شود تا زانوی شما بهبود یابد.

کمپرس یخ

از یک بسته یخ استفاده کنید. اعمال یخ به ناحیه دردناک زانو سه تا چهار بار در روز، به مدت ۲۰ دقیقه در یک زمان، می تواند باعث دفع التهاب و درد شود. بسته های یخ در داروخانه ها و در دسترس هستند. همچنین خودتان هم می‌توانید چند قطعه یخ را دخل کیسه‌ای ریخته و روی زانوی خود قرار دهید.

سرما بهترین و ساده‌ترین روش برای کاهش درد و تورم زانو است. سرما باعث تنگ شدن رگ‌های خون، کاهش جریان خون در ناحیه‌ی درد و در نتیجه، کاهش تورم می‌شود.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

مصرف داروهای ضد التهاب

یک فرد می تواند داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن را مصرف کند. پزشک ممکن است داروهای قویتری هم تجویز کند. اگر این درمان های خانگی موثر نباشد، فرد باید برای تعیین بهترین دوره درمان باید با پزشک مشورت کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی ماده‌ای به نام کاپسسین است که در بدن شبیه به مسکن عمل می‌کند. کاپسسین حس گرما ایجاد می‌کند و درد را کاهش می‌دهد.

به این منظور دو قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز را با نصف فنجان روغن زیتون مخلوط کرده و هفته‌ای دوبار زانوی خود را با این محلول ماساژ دهید.

مصرف کلسیم

در بسیاری از موارد درد مفصل به علت کمبود کلسیم است. با کاهش پیدا کردن میزان کلسیم، استخوان ضعیف می‌شوند. بنابراین لازم است برنامه غذایی غنی از کلسیم و دیگر مواد مغذی لازم اتخاذ کنید. فرآورده های لبنی، ماهی و… باید به طور منظم مصرف شود.

ورزش و کاهش وزن

گاهی زانو درد به علت چاقی مفرط یا اضافه وزن است. ورزش های منظم از جمله ورزش های کششی می‌تواند برای رفع زانو درد مفید باشد.

زنجبیل

اثربخشی زنجبیل در درمان درد زانو، مربوط به وجود یک ماده ضد التهابی در آن است. تکه کوچکی از زنجبیل را در یک فنجان آب بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

محلول را صاف کرده و مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن بیافزایید. دو تا سه فنجان از این محلول را روزانه تا بهبودی درد میل کنید.

سرکه سیب

چند فنجان سرکه سیب مرغوب را در وان آب گرم ریخته و زانوی خود را به آرامی با آن ماساژ دهید. می‌توانید این کار را دو بار در روز تا بهبود درد، انجام دهید.

روغن اکالیپتوس

از درمان‌ های خانگی برای زانو درد می‌توان به روغن اکالیپتوس اشاره کرد. برای بهره بردن از خواص این روغن ۵ تا ۷ قطره روغن اکالیپتوس را با همین مقدار روغن نعناع مخلوط کنید.

سپس دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن افزوده و این مخلوط را در بطری سربسته و تیره‌ و دور از نورخورشید نگه دارید. در مواقعی که زانودرد احساس کردید، زانوهای خود را با این روغن به خوبی ماساژ داده و سپس با پارچه گرمی آن را گرم نگه دارید.

برای زانو درد چی خوبه بخوریم

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید