این کشف شگفت‌انگیز، دریچه‌ای نو به سوی رازهای حیات در خشن‌ترین نقاط کره زمین می‌گشاید و می‌تواند در جستجوی حیات در سیاره مریخ نیز راهگشا باشد.

کشف حیات میکروبی در عمق ۴ متری خشک‌ترین صحرای جهان!

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است در زیر سطح سوخته صحرای آتاکاما، محققان موفق به کشف یک زیست‌کره میکروبی غنی در عمق ۴ متری شده‌اند. این کشف، عمیق‌ترین حیات میکروبی شناخته‌شده تا به امروز در این منطقه محسوب می‌شود و می‌تواند به درک ما از حیات در سیارات دیگر، مانند مریخ، کمک کند.

تا پیش از این، حیات میکروبی در صحرای آتاکاما تا عمق ۸۰ سانتی‌متری ثبت شده بود. اما این زیست‌کره جدید که در دره کاملاً خشک یانگِی قرار دارد، کاملاً از سطح جدا شده است.

مطالعه‌ای که در مجله PNAS Nexus منتشر شده است، نشان می‌دهد که این جامعه میکروبی تازه کشف‌شده در عمق ۲ تا ۴ متری خاک زندگی می‌کند و تحت سلطه گروهی از باکتری‌ها به نام اکتینوباکتری است. این باکتری‌ها در سایر محیط‌های سخت مانند قطب شمال، چشمه‌های آب گرم و دریاهای شور نیز یافت می‌شوند.

محققان بر این باورند که این جوامع میکروبی می‌توانند نشان‌دهنده وجود یک بیوسفر عمیق در زیر خاک‌های خشک بیابان باشند.

باکتری‌های مقاوم در عمق

در اعماق بیشتر، دانشمندان باکتری‌هایی از شاخه Firmicutes را یافتند که می‌توانند در برابر غلظت‌های بالای نمک مقاومت کنند و برای زنده ماندن به اکسیژن نیازی ندارند.

شباهت به مریخ:

صحرای آتاکاما به دلیل شرایط سخت و خشک خود، اغلب به عنوان آنالوگ مریخ شناخته می‌شود. سطح مریخ در حال حاضر بی‌جان به نظر می‌رسد، اما ممکن است در زیر آن شواهدی از حیات میکروبی وجود داشته باشد.

محققان این مطالعه می‌گویند که کشف جدید آنها می‌تواند به جستجوی حیات در مریخ کمک کند. مریخ دارای ذخایر گچی است که می‌تواند به عنوان منبع آب برای حیات فرازمینی عمل کند.

اهمیت این کشف:

این کشف نشان می‌دهد که حیات میکروبی می‌تواند در شرایط بسیار سخت و غیرقابل تصور نیز وجود داشته باشد. این موضوع نه تنها دانش ما را از تنوع زیستی در زمین افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به درک ما از امکان وجود حیات در سیارات دیگر نیز کمک کند.

نکات کلیدی:

• یک زیست‌کره میکروبی غنی در عمق ۴ متری زیر سطح صحرای آتاکاما کشف شده است.
  • این عمیق‌ترین حیات میکروبی شناخته‌شده تا به امروز در این منطقه است.
  • این زیست‌کره می‌تواند به درک ما از حیات در سیارات دیگر، مانند مریخ، کمک کند.