هر چقدر هم سازمان سنجش انکار کند و رییس آن به خدا و پیغمبر قسم یاد کند باید پذیرفت که یک جای کار مشکل دارد، آن هم مشکلی اساسی که باید فکری به حال آن کرد. سازمان سنجش با تمام عیب و ایرادهایش به دقت و امنیت شناخته می‌شد، دو شاخصی که امروز با خدشه‌ای جدی، حداقل در افکار عمومی مواجه شده است.

تقلب و کنکور ۱۴۰۱؛ آیا کنکور ۱۴۰۲ به یک بحران تبدیل می‌شود؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: در سال‌های اخیر حرف و حدیث درباره تقلب در کنکور زیاد بود. خیلی‌ها مدعی فروش سوالات بودند و اخبار جسته و گریخته از تقلب در کنکور منتشر می‌شد، اما شدت اخبار در سال‌های اخیر بیشتر بود. این حرف‌وحدیث‌ها با گزارش روزنامه اعتماد درباره تقلب در کنکور ۱۴۰۰ رنگ واقعیت گرفت و با اشتباهات کنکور ۱۴۰۱ باعث بهت همه شد.

از تقلب تا اشتباه در گروه بندی داوطلبان کنکور

کنکور امسال دو مشکل جدی داشت. مشکل اول که صد در صد اثبات شده و اعتراض داوطلبان و خانواده آن‌ها را در پی داشته دسته بندی اشتباهی داوطلبان کنکور است. مثلا داوطلبی که یک سال برای کنکور هنر درس خوانده، کنکور هنر ثبت نام کرده و انتظار دارد آزمون هنر بدهد کارت آزمون ریاضی دریافت کرد.

مشکل دوم اما تقلب است، تقلبی که البته سازمان سنجش آن را انکار می‌کند. داوطلبان کنکور چند ادعای مختلف درباره لو رفتن سوالات دارند. اول اینکه می‌گویند سوالات شب قبل از کنکور لو رفته، بعد برخی می‌گویند سوالات صبح آزمون لو رفته و برخی دیگر از لو رفتن سوالات در شهرهایی مثل آمل حرف می‌زنند.

روزنامه رسالت در گزارش خود تقلب گسترده و سازمان یافته را تایید نمی‌کند، اما می‌نویسد: تا اینجا که ما ارزیابی کرده‌ایم، هیچ تقلب گسترده ‌و سازمان‌یافته‌ای در کنکور مشاهده نشده است، اما تخلفات، کم نیست. علی‌رغم مصاحبه رئیس سازمان سنجش، سؤالات کنکور حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال های تلگرامی منتشر شده است که قابل‌ پذیرش نیست.

هامون سبطی، رئیس کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به سابقه تقلب در کنکور به روزنامه فرهیختگان می‌گوید: «ماجرای تقلب حین جلسه ماجرایی است که سه، چهار سالی است مطرح‌شده و با وجود تذکراتی که ازسوی دیده‌بان شفافیت و عدالت و دلسوزان در این چند سال داده شده اما آن همت و جدیت لازم برای جلوگیری از این مساله متاسفانه دیده نشده است.

وی با اشاره به تخلفات گسترده در کنکور تجربی می‌گوید: درمورد آزمون تجربی که حساس‌ترین آزمون بود متاسفانه پیش از پایان آزمون دو دفترچه از سه دفترچه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و این جای سوال است که چنین اتفاقی رخ داده است.

رییس سازمان سنجش: به خدا تقلب نشده

اما سازمان سنجش مسئله تقلب را به طور کامل رد می‌کند. عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.

با این همه وی از یک شیوه تقلب در کنکور سخن می‌گوید و می‌افزاید: در حال حاضر تقلب این است که داوطلب عکس سؤالات را بیرون می‌فرستد و تقلب آنجا اتفاق می‌افتد که سؤالات حل شوند و به وسیله کیت‌های الکترونیک پاسخ‌ها به داوطلب برسند که البته در آزمون‌های چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق چندانی رخ نداد و فقط یک عکس مخابره شد.

ضرورت بازنگری در سازمان سنجش و ساز و کارهای برگزاری کنکور

هر چقدر هم سازمان سنجش انکار کند و رییس آن به خدا و پیغمبر قسم یاد کند باید پذیرفت که یک جای کار مشکل دارد، آن هم مشکلی اساسی که باید فکری به حال آن کرد. سازمان سنجش با تمام عیب و ایرادهایش به دقت و امنیت شناخته می‌شد، دو شاخصی که امروز با خدشه‌ای جدی، حداقل در افکار عمومی مواجه شده است.

باید فکری به حال سازمان سنجش کرد. سالانه بیش از یک میلیون خانوار ایرانی درگیر فشار و اضطراب‌های حاصل از کنکور هستند، در نتیجه نمی‌توان با امید واهی در انتظار درست شدن اوضاع بود. رییس جمهور و وزیر علوم باید فکری به حال این ماجرا کنند و چهره‌های کار بلد را به سازمان سنجش بفرستند.

کد خبرنگار: ۹
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • سوسن IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    ظرفیت رشته های تجربی رو دو برابر کنید تمام رشتهها ی تجربی تا دکتری مستقیم باشه البته تمام رشتتها جو روانی بهتر میشه وتقلب کمتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید