قالیباف گفت: مسئولیت این امیدآفرینی علیرغم اینکه بر عهده همه مردم است اما به‌صورت ویژه بر دوش ما مسئولان است که باید آن را انجام دهیم.

قالیباف: حل مشکلات را به افراد دیگر حواله ندهیم / باید در سفره و معیشت مردم  آثار امیدآفرینی دیده شود

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک نمایندگان و منتخبین مجلس شورای اسلامی با هیأت دولت که عصر امروز(یکشنبه، ۱۹ فروردین ماه۱۴۰۳) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن قدردانی از میزبانی دولت برای این مراسم و آرزوی قبولی طاعات، گفت: از امام رضا(ع) به نقل از امیرالمومنین علی(ع) روایت شده که ایشان در ۳ شب هرگز نخوابیدند و مشغول عبادت و راز و نیاز بودند؛ شب نیمه شعبان، شب ۲۳ ماه مبارک رمضان و دیگری شب عید فطر و اینگونه نقل است که در این ۳ شب روزی و میزان عمر افراد و هرآنچه سرنوشت یکساله است، مشخص می‌شود؛ درست است که تنها چند روز از ماه مبارک رمضان باقی مانده اما روز عید فطر روز تشکر و قدردانی از نعمت الهی است از این رو امیدوارم همه ما از این فرصت استفاده کنیم.

رژیم صهیونیستی با گذشت ۶ ماه از نبرد نابرابر در غزه به اهداف خود دست نیافته است

بنا به روایت خانه ملت، قالیباف ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت به ویژه شهدای مظلوم غزه، بیان داشت: بدون شک عملیات طوفان الاقصی، نقطه عطفی در جامعه جهانی است از این رو باید هر تحلیل، راهبرد، تکنیک و تاکتیکی در سطوح مختلف محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی را به دو دوره قبل و بعد از این عملیات تقسیم کنیم که عملیات با عظمتی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق فرمایش رهبری آسیب‌های ناشی از شکست دشمن در عملیات طوفان الاقصی برای صهیونیست‌ها قابل ترمیم نیست، گفت: خواسته رژیم صهیونیستی دقیقاً این است که قصد دارد این شکست را به هر طریقی جبران کند لذا خدا را شاکریم که بیش از ۶ ماه از این نبرد نابرابر گذشته اما هرگز دشمن به ابتدایی‌ترین خواسته‌های خود در ابعاد نظامی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای نرسیده که این یکی از معجزات الهی محسوب می‌شود.

امروز مهم‌ترین هدف جلوگیری از جبران شکست دشمن در جریان جنگ غزه است

وی افزود: امروز همه ما مکلف هستیم مهم‌ترین هدف خود را عدم دستیابی دشمن کودک‌کش و جانی با حمایت آمریکا به خواسته‌های خود قرار دهیم و برای رسیدن به این هدف خود نیازمند تدبیر، خلاقیت، زمان شناسی، استقامت و تداوم مقاومت هستیم و همین است که همچنان مقاومت را در صحنه، موفق نگاه خواهد داشت و به رژیم صهیونیستی اجازه بازگشت برای شکست جبران ناپذیر خود نخواهد داد.

قالیباف در ادامه به منتخبانی که توانستند به دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند خیر مقدم گفت و افزود: انصافاً از نمایندگان مجلس یازدهم که توانستند مدال افتخار انقلابی بودن مجلس را از رهبر معظم انقلاب به ویژه در آخرین سال مجلس دریافت کنند تشکر می‌کنم همچنین به اعضای محترم هیأت دولت به ویژه به ریاست جمهور جناب آقای دکتر رئیسی عرض خسته نباشید و خداقوت دارم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه باید بدانیم برای خدمت به مردم خیلی زود دیر می‌شود، گفت: فرصت‌ها به سرعت از دست ما می‌رود و این ما هستیم که باید بتوانیم از این فرصت‌ها همانطور که مقام معظم رهبری در نشست اخیر خود تأکید کردند استفاده کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که شرمنده رهبر عزیز و مردم کشورمان نباشیم و فردای قیامت در مقابل شهدا و امام شهدا روسفید باشیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بالای این نشست مشترک میان دولت و مجلس گفت: این جلسه از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است. نخست اینکه به لحاظ زمانی در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قرار داریم و از جهت سیاسی نیز این نشست در حوزه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و از جهت کارکردی و هماهنگی بسیار مهم است و همچنین جمع حاضران این جلسه نیز جایگاه مهمی دارند.

حل مشکلات را به افراد دیگر حواله ندهیم/ سر اجرای احکام قانون برنامه هفتم ایستاده‌ایم

قالیباف هر اتفاق، تحول و امیدی که باید در جامعه ایجاد شود در دست جمعی است که زیر این سقف قرار دارند، عنوان کرد: ما نباید حل مشکلات را به افراد دیگر حواله دهیم و همه ما به صورت مستقیم مسئول هستیم تا در حل مشکلات کشور به خصوص برای ایجاد جهش اقتصادی تلاش کنیم. به لحاظ زمانی نیز در ابتدای سالی قرار داریم که منویات رهبر معظم انقلاب نیز از طریق شعار سال و فرمایشات ایشان در دیدار با مسئولان نظام به ما ابلاغ شده و همچنین در سال نخست اجرای قانون برنامه هفتم قرار داریم و قرار است مجلس دوازدهم نیز کار خود را آغاز کند از این رو باید بدانیم که این جلسه به لحاظ زمانی و نقش و رسالتی که داریم بسیار مهم است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب برای چندمین بار بر ایمان، امید و حفظ وحدت تأکید داشتند لذا باید مراقبت کنیم تا فاصله‌ها و برداشت‌های متفاوتی که در اختلاف سلیقه‌های امروز داریم که امری طبیعی در موضوعات مختلف است، تبدیل به چالش نشود، عنوان کرد: ما نباید از مسیر اصلی رسالت خود فاصله بگیریم و مخصوصاً تأکید بر این داریم که بر سر اجرای احکام قانون برنامه هفتم محکم بایستیم و در تحقق این برنامه کوشا باشیم.

مجلس یازدهم با نگاه گفتمانی و مدیریتی خود گام‌های بسیار جدی در عرصه قانونگذاری اقتصادی برداشت

وی در ادامه با بیان اینکه در مجلس یازدهم با نگاه گفتمانی و کارکردی به موضوعات پرداختیم، یادآور شد: همه ما شاهدیم که رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۹ در حرم حضرت امام(ره) بارها بر مقوله تحول تأکید کردند از این رو ما نیز سعی کردیم در مجلس یازدهم از نگاه گفتمانی و مدیریتی و در زمینه‌های حکمرانی این موضوع را سرلوحه خود قرار دهیم که باعث شد در حوزه قانونگذاری به‌ویژه در عرصه اقتصادی گام‌های بسیار جدی و اساسی برداشته شد.

قالیباف همچنین اولویت نخست را احیای امید در جامعه دانست و افزود: مسئولیت این امیدآفرینی علیرغم اینکه بر عهده همه مردم است اما به‌صورت ویژه بر دوش ما مسئولان است که باید آن را انجام دهیم. مهم‌ترین نکته برای امیدآفرینی نیز این است که هر اقدامی که انجام می‌دهیم معطوف به این باشد که آثار آن در سفره و معیشت مردم و در حوزه تولید و روند تجارت کشور مشهود باشد و اینها به‌عنوان دو شاخص اصلی مد نظر باشد.

بار اصلی امیدآفرینی بر دوش دولت است

رئیس مجلس یازدهم ادامه داد: اگر رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت تأکید فرمودند به این دلیل است که باید برای ایجاد امید در مردم و جامعه تلاش کنیم تا بتوانیم به این نقطه برسیم و اهداف خود را تحقق بخشیم. البته بدون شک در این مسیر بار سنگین حرکت به دوش دولت است و طبیعی است که ما در مجلس شورای اسلامی با قانونگذاری باید تسهیل‌گری کرده و راه را برای این امیدآفرینی فراهم کنیم. ما باید مجوزهای لازم را طراحی کنیم تا مردم بتوانند این موضوعات را به صورت ملموس حس کنند. این مسائل در قانونگذاری‌های دائمی و راهبردی و از سوی دیگر در حوزه مربوط به برنامه پنجساله و قانون سالیانه بودجه باید خود را نشان دهد.

وی تأکید کرد: مجلس و دولت برای ایجاد امید باید یک برنامه مشترک امیدآفرینی داشته باشند و من همینجا می‌خواهم روشن و شفاف بگویم که این را یک اتفاق مبارک می‌دانم و به آن امیدوارم. وقتی نگاه می‌کنم در طول بیش از ۳ سالی که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم با هم کار کردند، بخش قابل توجهی از این سند مشترک آماده شده و نشست امروز نیز یکی از فرصت‌های طلایی است که ما را گرد هم آورده تا بگویم این سند را امروز آماده کرده‌ایم.

طرح‌ها و لوایح زیرساختی متعددی با هماهنگی مجلس و دولت به تصویب رسید

قالیباف در این بخش از سخنان خود، با اشاره به برخی از اقدامات مجلس یازدهم در همین راستا، یادآور شد: در قوانین زیرساختی، چه لوایح دولت و چه طرح‌های پیشنهادی مجلس که به تصویب رسیده است سعی داشتیم در طرح‌های مهم و اساسی و سرنوشت ساز، همراهی و موافقت دولت را با طرح‌های خود داشته باشیم که داشتیم. اگر بخواهیم نگاه کنیم، قانون جهش تولید دانش بنیان به صورت صد در صد هماهنگ با دولت انجام می‌شود همچنین قانون بانک مرکزی، بحث مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه به‌صورت دقیق بین مجلس و دولت پیش رفت و طرح تأمین مالی و طرح مالیات بر خانه‌های خالی از جمله آن است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اهمیت طرح تأمین مالی برای تکمیل زیرساخت‌های کشور که در حال حاضر نهایی شده و در شورای نگهبان است و طی روزهای آینده ابلاغ می‌شود، عنوان کرد: در جریان این طرح مشخص کرده‌ایم که تولی‌گری و مسئولیت بر عهده چه کسانی است و چه کسانی در این حوزه اختیار دارند لذا این کار متولی پیدا کرده است. ما این کار را با هماهنگی دولت به سرانجام رساندیم و از ظرفیت‌های نهایی در این طرح برای تولید و تکمیل زیرساخت‌ها استفاده کردیم که قابلیت طراحی و استفاده از منابع مختلف و مردمی‌سازی را دارد.

لایحه برنامه پنجساله هفتم به عنوان میثاق ملی با همکاری دولت و مجلس به سرانجام رسید

وی با اشاره به برنامه پنجساله هفتم که در ابتدای تنظیم آن، فاصله و اختلاف سلیقه زیادی میان دولت و مجلس وجود داشت، گفت: این لایحه با رفت و برگشت‌ها و برگزاری جلسات مکرر به عنوان یک سند و میثاق ملی با همکاری دولت و مجلس به‌بهترین شکل ممکن تکمیل شد و به تصویب رسید البته در کنار آن موضوعات دیگری همچون قانون مالیات بر مجموع درآمد و برخی مسائل دیگر را نیز باید پیگیری کنیم اما مسأله اصلی و مهم این است که دولت و مجلس این سند مشترک را برای امیدآفرینی به تصویب رساندند و امروز بیش از دو سوم آن در اختیار ما بوده و زمان شروع کار نیز در اختیار ما قرار دارد.

قالیباف ادامه داد: نباید لحظه‌ای غفلت کنیم و باید با دست به دست یکدیگر دادن، همانگونه که خواسته رهبر معظم انقلاب است با همگرایی آن را به منظور امیدآفرینی پیش ببریم و باید بتوانیم از طریق حل ملموس مشکلات مردم، تولید ثروت و افزایش ارزش تولید و افزایش ترازنامه تجارت امیدآفرینی را رقم بزنیم و این سند می‌تواند این موفقیت را که در گروی همگرایی، همراهی و همکاری است پیش ببرد و این جمع باید بداند که بار آن به دوش یکایک ما است.

مجلس و دولت می‌توانند حول برنامه مشترک خود امیدآفرینی را عینیت ببخشند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه باید از خداوند بخواهیم در این روزها به ما لطف کند و خاضعانه و خاشعانه این توفیق را به ما بدهد که این کار را پیش ببریم و رقم بزنیم، خاطرنشان کرد: مطمئن هستم که حول این برنامه مشترک می‌توانیم امیدآفرینی را شکل دهیم و عینیت ببخشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که مردم ما نیز بر آن صحه بگذارند. هیچ تردیدی ندارم و این دغدغه ما است که اگر صادقانه، مجاهدانه، شجاعانه و با محبت و با گذشت، با نجابت و با روحیه خدمت، با رفتار درست، با درایت و با اخلاق در کنار یکدیگر اقدام کنیم، این وعده الهی است که بی شک نصرت او شامل حال مؤمنین و یکایک ما خواهد شد.

وی افزود: در همینجا خداقوت گفته و از همه همکاران خود تشکر می‌کنم که صادقانه و مجاهدانه در مجلس یازدهم تلاش کردند، مجلسی که با کلمات پربار و عالمانه مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد و در آغاز اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم نیز در عین تأکید مجدد بر انقلابی بودن فرمودند مجلس یازدهم این ویژگی را دارد چه دیگران بپسندند و چه نپسندند و چه بسا برخی ناراحت شوند. از این رو بر اساس تأکیدات رهبری ما نیز در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی تلاش کردیم.

امیدواریم مجلس دوازدهم مسیر امیدآفرینی مشترک با دولت را از مسیر نقشه راه تعیین شده طی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: شهادت می‌دهم شما نمایندگان بی‌وقفه در مجلس یازدهم از جهت کمی و کیفی و تأثیرگذاری در حوزه مأموریت ذاتی مجلس که قانونگذاری و نظارت است، تلاش کردید. در همینجا برای همه همکاران خود در مجلس آرزوی موفقیت می‌کنم که در کنار زحمات سه ساله دولت سیزدهم و زحمات چهارساله مجلس یازدهم نقشه راهی برای حرکت امیدآفرینی مشترک این سند فراهم کردند. به همه شما خداقوت گفته و امیدوارم مجلس دوازدهم این مسیر را کارآمدتر و همگراتر با دولت محترم طی کرده و موفق باشد.

۲۷۲۷

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید