خرید سوغات از پایتخت بسیار جذاب است همراه باشید تا بدانیم بهترین سوغات تهران چیست.

بهترین سوغات تهران چیست؟ / از چرم‌های نقاشی شده تا سیب‌های دماوند

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است پایتخت ایران، شهری که با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعدد، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند، علاوه بر این‌ها، سوغاتی‌های خاص و منحصر به فردی نیز دارد که می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. در این مطلب، با عبور از بازارچه‌های تهران، با برخی از این سوغاتی‌های رنگارنگ آشنا می‌شویم.

برخلاف تصور بسیاری، تهران سوغاتی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد که در دیگر نقاط ایران به سختی می‌توان یافت. از صنایع دستی ظریف و خوش‌نقش گرفته تا خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ، بازارهای تهران پر از گزینه‌های وسوسه‌انگیز برای خرید سوغات هستند. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های تهران اشاره می‌کنیم:

چرم‌های نقاشی شده

هنر نقاشی روی چرم، یادگاری از دوران قاجار، در تهران رونق فراوانی دارد. صنعتگران تهرانی با ظرافت و دقت، نقش‌هایی زیبا و چشم‌نواز را روی چرم خلق می‌کنند و محصولاتی ماندگار و نفیس پدید می‌آورند. کیف، کفش، تابلو و جعبه‌های چرمی نقاشی شده، از جمله محصولاتی هستند که می‌توانید به عنوان سوغات از تهران تهیه کنید.

بهترین سوغات تهران چیست؟ / از چرم‌های نقاشی شده تا سیب‌های دماوند

جاجیم فیروزکوه

فیروزکوه، شهرستانی کوهستانی در شمال شرق تهران، به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب، در پرورش دام و تولید پشم شهرت دارد. جاجیم فیروزکوه، با نقش و نگارهای منحصر به فرد و کیفیت عالی، یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی این منطقه و از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغات به شمار می‌آید.

قالی‌بافی و جاجیم‌بافی

هنر قالی‌بافی در استان تهران، به خصوص در شهرهای کرج، دماوند و شمیرانات، رواج دارد. قالی‌بافان این شهرها با ظرافت و مهارت، تابلو فرش‌هایی نفیس خلق می‌کنند که زینت‌بخش هر خانه‌ای خواهند بود. جاجیم‌بافی، هنری دیگر با قدمتی دیرینه، در این منطقه رواج دارد و جاجیم‌های بافته شده در تهران، از جمله سوغاتی‌های خاص و ارزشمند این شهر به حساب می‌آیند.

چاپ باتیک

چاپ باتیک یا چاپ روی پارچه، یکی از هنرهای ظریف و چشم‌نواز رایج در تهران است. در این هنر، با استفاده از رنگ‌های طبیعی و قالب‌های مخصوص، طرح‌های زیبا و متنوعی روی پارچه ایجاد می‌شود. روسری، شال، مانتو و کیف‌های باتیک، از جمله محصولاتی هستند که می‌توانید به عنوان سوغاتی از تهران تهیه کنید.

بهترین سوغات تهران چیست؟ / از چرم‌های نقاشی شده تا سیب‌های دماوند

شیشه‌گری و تراش شیشه

شیشه‌گری، تراش شیشه و نقاشی روی شیشه، از جمله هنرهای اصیل و قدیمی تهران هستند. قدمت این هنرها به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد و امروزه نیز هنرمندان تهرانی با خلق آثار بدیع و نفیس، این هنر را زنده نگه داشته‌اند. انواع ظروف شیشه‌ای، تابلوهای نقاشی روی شیشه و اشیاء دکوری شیشه‌ای، از جمله سوغاتی‌های خاص و ارزشمند تهران به شمار می‌آیند.

سوغاتی‌های خوراکی

علاوه بر صنایع دستی، تهران از نظر سوغاتی‌های خوراکی نیز غنی است. نان گلاج فیروزکوه، با طعمی بی‌نظیر و عطری دل‌انگیز، سوغات منحصر به فرد این شهرستان است. سیب‌های دماوند، با کیفیتی عالی و طعمی بی‌نظیر، از جمله محبوب‌ترین میوه‌های ایران هستند و می‌توانند به عنوان سوغاتی از تهران به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید. آلوچه و لواشک‌های ترش، شیرین و ملس دربند، از دیگر خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار تهران هستند که می‌توانید برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.

گردش در بازارچه‌های تهران و خرید سوغاتی، فرصتی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است. با انتخاب سوغاتی‌های مناسب، می‌توانید یادگاری ماندگار از سفر خود به تهران را به همراه داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمیرانی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    یادتان رفت سیب شمیران با عطر وطعم عالی وبی نظیر که فضای خانه را عطرآگین میکند وتوتک های بی نظیر که برای فصل زمستان و درست میشد ونانهای محلی که هنوز هم درست میکنند وخیلی چیزهای دیگر که نام نبردید وانواع صنایع دستی که با سازو درست میشه وانواع جارو که همه جزیی از سوغات تهرانی های اصیل هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید