امسال مجموع حق بیمه صندوق حوادث طبیعی ساختمان ۳۰۰ هزار تومان در بودجه ۱۴۰۳ تعیین شده است.

افزایش میزان پرداخت خسارت حوادث ساختمانی در سال ۱۴۰۳
ناصر یارمحمدیان، اظهار داشت: که سقف پرداخت خسارت نسبت به سال ۱۴۰۲ برای امسال افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و از حدود ۳۰ میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: متناسب با افزایش سقف پرداخت صندوق حق بیمه نیز به این صورت است که امسال مجموع حق بیمه صندوق حوادث طبیعی ساختمان ۳۰۰ هزار تومان در بودجه ۱۴۰۳ تعیین شده که از ۳۰۰ هزار تومان حدود ۹۰ هزار تومان بر عهده مالکان است که از طریق قبوض برق توانیر آن را وصول و به خزانه واریز می‌کند.

یارمحمدیان همچنین اظهار کرد: حال این که توانیر این مبلغ را به شکل وصول می‌کند معمولا به این صورت است که در قبوض ماهانه به شکل برابر مبلغ را تقسیم می‌کند یعنی ۹۰ هزار تومان را اگر به شکل ماهانه بخواهد دریافت کند ماهی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از مالک مسکونی دریافت خواهد کرد.

پیرو تصویب قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب در ۱۳۹۹/۰۸/۰۵، بحث بیمه طبیعی حوادث ساختمان، مطرح گردید. لذا، برای پاسخ به این پرسش که بیمه حوادث طبیعی ساختمان چیست؟ باید به قانون مذکور، مراجعه نمود. قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، در ماده ۱ خود، مقرر داشته:

به منظور جبران بخشی از خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریالرزه (سونامی)، کلیه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعاب قانونی برق، در مناطقی که احتمال وقوع هر یک از خطرات مذکور در آن‌ها وجود داشته باشد، ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون،. تحت پوشش «بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان»، نزد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان که در این قانون، «صندوق» نامیده می‌شود، قرار می‌گیرند.

بر اساس ماده ۴ قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، "درصدی از حق بیمه پایه، از طریق درج در قبض برق واحدهای مسکونی، از مالکان آن‌ها دریافت و به حساب خزانه داری کل کشور، واریز می‌شود؛ و الباقی حق بیمه پایه، توسط دولت، به حساب صندوق، واریز می‌گردد.

بنابراین، بیمه حوادث طبیعی ساختمان، بیمه‌ای است که بر اساس مصوبه دولت، به طور خودکار، به ساختمان‌های مسکونی دارای انشعاب قانونی برق واقع شده در مناطق خاص (مناطقی که احتمال وقوع بلایای طبیعی در آن ها، بالا است)، تعلق می‌گیرد و مبلغ حق بیمه آن، ماهانه، برروی قبض برق ساختمان‌های مسکونی مشمول، لحاظ می‌گردد.

با لحاظ حق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، برروی قبض برق واحد مسکونی و پرداخت آن از جانب مالک یا ذینفع (مستاجر)، دولت، در صورت بروز حوادث پیش بینی شده در قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، مالک یا ذی نفع (مستاجر) را، در جبران بخشی از خسارت‌های وارده، حمایت می‌کند.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱ قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، مصوب ۱۳۹۹/۰۸/۰۵، دولت مجاز است با پیشنهاد هیات عامل صندوق و تایید هیات امنای آن، به تدریج پوشش بیمه صندوق را به ساختمان‌های غیر مسکونی، تعمیم دهد.

همچنین، بر اساس ماده ۳ قانون مذکور، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، بیمه گر بیمه پایه است و کلیه شرکت‌های بیمه دارای مجوز از بیمه مرکزی نیز می‌توانند، خدمات فروش بیمه نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان را ارائه دهند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید