اهرام مصر از عجیب‌ترین بناهای باستانی دنیا است و عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه باستانی را یدک می‌شد، اما رازهای این بنای باستانی چیست؟

۱۰ واقعیت درباره اهرام مصر و گنج‌هایش

سلام نو – سرویس گردشگری: در قلب سرزمین باستانی فراعنه، در مصر، جایی که ماسه‌های طلایی به کرانه‌های حاصلخیز رود مشهور نیل می‌رسند، اهرام مصر به عنوان نگهبانان تاریخ و یکی از جذاب‌تزین سازه‌های دوران باستان استوار ایستاده‌اند.

این سازه‌ها که به دلیل مقیاس، دقت معماری و جذابیت معماگونه خود مورد احترام هستند به نمادهای تاریخ غنی و میراث فرهنگی مصر تبدیل شده‌اند و شهرتی فراسوی هر مرزی دارند.

پیش از هر چیزی اول این موضوع را روشن کنیم که اهرام مصر را آدم‌فضایی‌ها یا اجنه نساخته‌اند. از ساخت اولین هرم مصر بیش از ۴۵۰۰ سال می‌گذرد و در مصر بیش از صد هرم وجود دارد که نشان می‌دهد چنین بناهایی محصول دست آدم فضایی یا جن نیست و پای بشر و البته برده‌های مصری برای ساخت این بنا در میان است.

در ادامه با هم ۱۰ نکته جذاب درباره اهرام باستانی مصر را مرور می‌کنیم.

بیش از ۱۰۰ هرم در مصر وجود دارد

وقتی به اهرام مصر فکر می کنید، چند عدد به ذهنتان می رسد؟ ۵؟ ۱۰؟ در واقع، بر اساس برخی برآوردها، بیش از ۱۳۰ هرم در مصر وجود دارد. نه تنها این، بلکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در سال های آینده هرم‌های بیشتری پیدا خواهند کرد.

اعجاز معماری و ریاضی: دقت فراتر از تصور

دقتی که مصریان باستان با آن اهرام را می ساختند چیزی جز شکوه و اعجاز نیست. با وجود نداشتن ابزار مدرن، سازندگان به دقت قابل توجهی در تراز کردن اهرام با نقاط اصلی قطب نما دست یافتند. به عنوان مثال، هرم بزرگ دارای پایه ای است که به اندازه چند سانت است که نشان دهنده مهارت مهندسی خارق العاده سازندگان آن است.

۱۰ واقعیت درباره اهرام مصر و گنج‌هایش

در مصر باستان افرادی به نام خط ‌گذارا وجود داشتند که تعداد قطعات سنگ لازم برای انتقال به محل احداث هرم را محاسبه و هم‌چنین بررسی می‌کردند که زمین شیب و زاویه نداشته باشد تا بنا دچار مشکل نشود. برای مثال هر ضلع هرم بزرگ خوفو دارای شیب ثابت ۵۲ درجه است.

اهرام؛ گور باستانی پادشاهان

بر خلاف تصور عمومی، اهرام مصر صرفاً بناهای تاریخی عجیب و غریب و نشان شکوه فراعنه نبودند، بلکه هدف عملی نیز داشتند. اهرام در واقع مقبره‌هایی استادانه ای برای فراعنه مصر بودند که پر از گنجینه ها و آثار باستانی برای همراهی آنها در زندگی پس از مرگ بود. آداب و رسوم پیچیده تدفین منعکس کننده اعتقادات مذهبی عمیق مصریان باستان بود.

اهرام مجموعه‌ای از هرم‌های مختلف بودند که شامل هرم‌های کوچک‌تر (هرم‌های پیرامونی) هم می‌شدند و هم‌چنین گذرگاه‌ها و معبدهایی که کاهنان پیرو آئین فرعون در آنها خدمت می‌کردند. در نتیجه ما می‌بنیم برای یک فرعون گاهی یک هرم کافی نبود.

اهمیت مرگ و دنیا پس از مرگ

اینکه هزاران نفر را وادار کنی در طول ده‌ها سال مقبره‌ای فقط برای یک نفر بسازند به نظر اتلاف وقت و انرژی می‌رسد اما اهمیت مرگ و دنیای پس از مرگ برای مصریان چنان بود که بارها چنین کاری کردند. ما می‌بینیم که فقط پادشاهان و فراعنه نبودند که برای زندگی پس از مرگ خود خرج می‌کردند. اهرام جیزه با مجموعه‌ای بیش از صدها هرم دیگر احاطه شده است که متعلق به افراد مهم مصر باستان است. حتی بخشی از انگیزه کارگران و برده‌ها برای کار روی اهرام مصر پادشاه در دنیای پس از مرگ بود.

اهرام مصر؛ خانه گنج‌های سرقت شده

همانطور که احتمالا می‌دانید فراعنه مصر باستان نمی‌خواستند دست خالی به جهان پس از مرگ سفر کنند و کلی خدمتکار، کارگر و البته گنج و جواهر را با خود دفن می‌کردند.  اما هرم جای امنی برای دفن گنجینه‌ها نبود چون دزدهای اول از همه به مقبره فرعون سر می‌زدند. شاید فکر کنید این سرقت‌ها مخصوص دوران مدرن است، اما این طور نیست.

۱۰ واقعیت درباره اهرام مصر و گنج‌هایش

در بعضی از موارد مقبره با فاصله کمی از ساخت مورد سرقت قرار می‌گرفت در نتیجه آن گنج و جواهری که در فیلم‌های ایندیاجونز یا مومیایی دیدید در اهرام مصر وجود ندارد. البته خوشبختانه، بعضی از غارتگران مصر باستان فهرست و توصیفی از اموال و گنجینه‌هایی که به سرقت برده‌اند، مکتوب کرده‌اند.

نفرین‌ها بی‌اثر و تله‌هایی که وجود ندارد

اگر منتظر تله‌های مرگبار اهرام مصر هستید باید شما را ناامید کنیم. تقریبا در هیچ کدام از اهرام مصر خبری از تبر مرگ‌بار، تیغ‌های پنهان، سم جهنده یا گودل مرگ نبود و باستان‌شناس‌ها بدون مانع خاصی در هرم رفت و آمد کردند. نفرین‌های موجود هم بیشتر چیزی شبیه هشدار است تا نفرین واقعی.

۱۰ واقعیت درباره اهرام مصر و گنج‌هایش

ماهیت طراحان و سازندگان اهرام دقیقا مشخص نیست

بسیاری از ما فکر می‌کنیم اهرام مصر به شکل مطلق توسط برده‌ها ساخته شده است. مبنای این نظریه این بود که هرودوت، مورخ مشهور یونانی، گفته بود اهرام بزرگ مصر را بردگان مصری ساخته‌اند. اما نظریه‌های جدید می‌گویند که بسیاری از صنعتگران ماهر آن دوران قصد داشتند در ساخت این شگفتی بزرگ مشارکت داشته باشند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سازندگان اهرام به خوبی تغذیه می‌شدند، دستمزد خوبی داشتند و از شهرت و جایگاه خاصی برخوردار بودند. حتی کارگرانی که زمان کار می‌‎مردند نیز به نشانه احترام در اطراف مقبره فرعون دفن می‌شدند.

با این حال ما نام و نشان دقیق از طراحان، معماران یا مسئولان ساخت اهرام نداریم. نمی‌دانیم شاهکارهای ریاضی اهرام به طور خاص از کدام ذهن برخواسته است.

اهرام مصر؛ بلندترین ساخته دست بشر

هرم بزرگ جیزه که به نام هرم خوفو نیز شناخته می‌شود، طبق اکثر تخمین‌ها بین ۲۵۵۰ تا ۲۴۹۰ قبل از میلاد ساخته شده است. این سازه واقعاً عظیم بود و تا زمان ساخت کلیسای جامع لینکلن (با مناره اصلی آن) در سال ۱۳۱۱ بعد از میلاد، بلندترین سازه ساخته شده توسط انسان بود.

۱۰ واقعیت درباره اهرام مصر و گنج‌هایش

این یک دستاورد باورنکردنی برای دوران باستان است، به ویژه با توجه به دانش نسبتاً ابتدایی آن دوران. حتی امروز هم رقابت بر سر ساخت بلندترین بنای ساخت بشر یک رقابت جدی است.

برخی سنگ‌های اهرام بیشتر از یک فیل وزن داشتند

اگر به شما بگوییم که وزن برخی از بلوک‌های سنگی که برای ساخت اهرام استفاده شده است، بیش از ۷۰ تن است، باورتان می‌شود؟ میانگین وزن هر یک از ۲.۳ میلیون بلوک سنگی در هرم بزرگ مصر یعنی جیزه حدود ۲.۵ تن است. با این حال، وزن بسیاری از آنها به اندازه فیل معمولی است.

۱۰ واقعیت درباره اهرام مصر و گنج‌هایش

شاید ما هرگز واقعاً از تمام جزئیات نحوه جابجایی این صخره‌ها آگاه نشویم، اما برخی از اسناد مصر باستان و نقاشی های دیواری سرنخ هایی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، به نظر می رسد سنگ ها روی سورتمه‌های چوب یا ماسه خیس حرکت می‌کردند.

اهرام هماهنگ با ستاره‌ها

به نظر می رسد مصریان باستان از دو صورت فلکی برای تراز کردن اهرام خود در جهت شمال به جنوب استفاده می کردند - دب اکبر و دب اصغر. این هم ترازی به قدری دقیق است که موقعیت شمالی-جنوبی آنها با دقت ۰.۰۵ درجه تعیین شده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هم ترازی با ستاره‌ها به طور مداوم در حال تغییر است، البته با سرعت بسیار پایین.

۱۰ واقعیت درباره اهرام مصر و گنج‌هایش

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید