همراه باشید و از جالب‌‎ترین انطباق ممکن بدانید.

راز برابری سرعت نور و عرض جغرافیایی هرم بزرگ مصر: افسانه یا واقعیت؟

به گزارش سلام نو آنطور که عصر ایران نوشته است در دنیای پررمز و راز مصر باستان، افسانه‌های بسیاری حول و حوش اهرام عظیم این سرزمین شکل گرفته‌اند. یکی از این افسانه‌ها، برابری عجیب سرعت نور در خلأ (۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه) با عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه (۲۹٫۹۷۹۲۴۵۸ درجه شمالی) است.

برخی افراد این انطباق را دلیلی بر دانش پیشرفته مصریان باستان در زمینه علوم و یا حتی ارتباط آنها با تمدن‌های فرازمینی می‌دانند. اما آیا این ادعا واقعیت دارد یا صرفاً یک تصادف شگفت‌انگیز است؟

بررسی دقیق‌تر این موضوع، حقایق جالبی را آشکار می‌کند:

  • سرعت نور: این مقدار ثابت جهانی، که حداکثر سرعت حرکت اجرام در عالم هستی طبق نظریه نسبیت خاص است، در سال ۱۶۷۶ توسط اوول رومر، اخترشناس دانمارکی، با رصد حرکت قمرهای مشتری اندازه‌گیری شد.
  • عرض جغرافیایی: هرم بزرگ جیزه، که در فلات جیزه مصر واقع شده، در عرض جغرافیایی ۲۹.۹۷۹۲۴۵۸ درجه شمالی قرار دارد. این عرض جغرافیایی منحصر به فرد هرم نیست و نقاط دیگری از زمین نیز در همین عرض جغرافیایی واقع شده‌اند.
  • واحد اندازه‌گیری: مصریان باستان برای اندازه‌گیری طول از واحد "ذراع" استفاده می‌کردند که معادل فاصله نوک انگشت میانی تا آرنج دست بود. واحد "متر" که مبنای محاسبه سرعت نور است، در سال ۱۷۹۱ میلادی تعریف شد.

با در نظر گرفتن این نکات، به وضوح می‌توان دریافت که:

  • مصریان باستان، حتی اگر فرض کنیم که قرن‌ها پیش از رومر به نحوی سرعت نور را اندازه‌گیری کرده بودند، از واحد "متر" برای این کار استفاده نمی‌کردند.
  • برابری سرعت نور و عرض جغرافیایی هرم بزرگ، صرفاً یک تصادف جالب و نه نشانه‌ای از دانش فراتر از زمان مصریان باستان است.

نتیجه:

علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر مصریان باستان در زمینه‌های مختلف، شواهد کافی برای اثبات ادعای آگاهی آنها از سرعت نور یا ارتباطشان با تمدن‌های فرازمینی از طریق هرم بزرگ جیزه وجود ندارد.

همانطور که در بسیاری از موارد، علم و منطق پاسخگوی رازها و افسانه‌ها هستند، در این مورد نیز برابری سرعت نور و عرض جغرافیایی هرم، بیشتر به یک تصادف شگفت‌انگیز شبیه است تا شاهدی بر دانش یا توانایی‌های خارق‌العاده مصریان باستان.

نکته:

اگرچه این افسانه پایه و اساس علمی ندارد، اما به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی مصر باستان، همچنان مورد توجه و علاقه بسیاری از مردم قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید