در واقع وقتی از ماهیچه و استخوان کار نکشید، آنها خود را با بی تحرکی تطبیق می دهند و تراکم خود را کم می کنند.

بی تحرکی این بلا را بر سر استخوان‌های شما می‌آورد

یک پزشک متخصص ارتوپدی در خراسان‌شمالی گفت: پوکی استخوان (استئوپروز) بیماری خاموشی است که بی تحرکی و عدم فعالیت های منظم ورزشی خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد.

به گزارش سلام نو دکتر حمید رضایی مقدم روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: استخوان‌ های همه افراد با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شوند اما در برخی افراد به دلیل بی تحرکی سریع تر اتفاق می افتد.

وی افزود: فعالیت بدنی سبب جذب کلسیم از روده و قرار گرفتن آن در استخوان ها می شود اما وقتی بی تحرکی باشیم کلسیم کمتر جذب می شود.

رضایی مقدم تصریح کرد: وقتی بی تحرک باشیم، ماهیچه ها تحلیل رفته و استخوان ها هم با وضعیت جدید خود را تطبیق می دهند به گونه ای که دیگر مجبور نیستند، قوی باشند.

وی ادامه داد: در واقع وقتی از ماهیچه و استخوان کار نکشید، آنها خود را با بی تحرکی تطبیق می دهند و تراکم خود را کم می کنند.

این پزشک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه به اینکه پوکی استخوان علائم مشخص ندارد، خاطرنشان کرد: انحراف ستون فقرات و کوتاهی قد می تواند از پیامدهای پوکی استخوان باشد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نمک را به تدریج در غذا کاهش دهیم

رضایی مقدم با بیان اینکه افزایش زیاد نمک مانع داشتن استخوان محکم است، گفت: مصرف زیاد نمک در غذاها و تنقلات شور سبب کاهش باز جذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که این امر در کاهش تراکم استخوانی بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: می توان با انتخاب سبک زندگی سالم و حذف تدریجی تنقلات شور و غذاهای فست فودی از سبد غذایی از بسیاری بیماری ها همچون پوکی استخوان جلوگیری کرد.

این پزشک متخصص ارتوپدی بیان کرد: در واقع باید برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان افراد باید رژیم غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین D و کلسیم داشته باشند و همچنین فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنند.

۲۰ اکتبر ( ۲۸مهرماه ) روز جهانی پوکی استخوان نامیده شده و هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جهانی در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های مزمن استخوان است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید