پیشگیری و توجه به بهداشت روان بهتر و آسان تر از مصرف داروها است.

چرا نوجوانان و جوانان به افسردگی مبتلا می شوند؟
به گزارش سلام نو، کبری درویش‌پیشه به مناسبت هفته «سلامت روان» ضمن تعریف بیماری افسردگی، اظهار کرد: افسردگی نوعی از اختلال خلق است که در آن فرد به واسطه غم و اندوه مداوم علاقه خود را نسبت به داشته‌های لذت‌بخش خود از دست می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، وی در ادامه بیان کرد: اختلال خلق زمانی روی می‌دهد که بیمار این حالت را به مدتی بیش از ۲ هفته یا در همراهی سایر علائم بالینی داشته باشد، به گونه‌ای که در فعالیت‌های روزانه خود دچار اختلال عملکرد شود.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته آمار افسردگی در ایران روند رو به رشدی داشته و بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات مراکز درمانی و پژوهشی، نوجوانان و جوانان بیشترین سهم را در افسردگی دارند.

وی تأکید کرد: نقص در حافظه و تمرکز، اضطراب، تحریک‌پذیری و کاهش آستانه خشم، احساس ناامیدی، نگرانی و اضطراب، پرخاشگری، خستگی مداوم، بی‌میلی به فعالیت‌های لذت‌بخش، عذاب وجدان، دردهای جسمانی بدون منشاء، افکار منفی و حتی خودکشی از علائم بارز و آشکار بیماری افسردگی است که در زندگی فردی و اجتماعی بیمار تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت که در صورت شیوع بالا در جامعه و عدم توجه جدی به آن‌ها می‌تواند آسیب‌های سنگین‌تر و جبران ناپذیرتری به فرد و جامعه وارد کند.

علت افسردگی در نوجوانان و جوانان چیست؟

درویش‌پیشه ادامه داد: با این همه، بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی روان‌پزشکان و روانشناسان علت مشخصی را نمی‌توان برای افسردگی در نوجوانان و جوانان در نظر گرفت اما برخی علل مانند فرایند شیمیایی مغز، تغییر هورمون‌های بدن، تروما در دوران کودکی و الگوهای تفکر منفی می‌تواند نقش اساسی و مهمی در بروز افسردگی داشته باشد.

وی با تأکید بر این که توجه به تأمین و یا تقویت «بهداشت روان» نقش بسیار مهمی در کاهش افسردگی در افراد جامعه خواهد داشت، گفت: بهداشت روان حالتی از رفاه روانی است که فرد را قادر می‌سازد تا با استرس و فشارهای زندگی کنار بیاید؛ توانایی‌های فردی خود را درک کند؛ خوب زندگی کرده و در جامعه به بهترین شکل ممکن کار کرده و از عهده وظایف محول شده به او به آسانی و به بهترین شکل برآید چرا که بهداشت روان نه تنها به رفاه عاطفی بلکه به نحوه رفتار افراد نیز اشاره دارد.

این دکترای روان شناسی تربیتی اظهار کرد: با آنکه درمان افسردگی بیماران با استفاده از داروهای ضد افسردگی، ضد روان‌پریشی و ضد اضطراب امکان‌پذیر است اما بی‌شک توجه به بهداشت روان کارسازتر از مصرف داروهایی است که از سوی روانپزشکان و یا پزشکان متخصص تجویز می‌شود.

وی با اشاره بر این که عوامل متعددی بر تأمین بهداشت روانی افراد یک جامعه تأثیر می گذارد، بیان کرد: توانایی فرد برای لذت بردن از زندگی که از آن به عنوان «رضایت از زندگی» یاد می‌شود یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های سلامت روان است. برقراری روابط خوب با خانواده، دوستان و همکاران، احساس تعلق، احساس کارآمدی و ادراک مثبت از خود از نتایج مهم «رضایت از زندگی» است.

درویش پیشه با اشاره به این موضوع که کیفیت ارتباطات حمایتی نقش مهمی بر تأمین بهداشت روانی دارد؛ ادامه داد: نقش حمایت اجتماعی برای بهداشت روان نقش مثبت و بسیار مهمی است و کاهش حمایت‌های اجتماعی ناشی از تغییرات زندگی، مواجهه با ناملایمات اجتماعی، تغییر شغل و حتی طلاق می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت و بهداشت روان داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان «تاب آوری» و «انعطاف پذیری» را از دیگر عوامل تأثیر گذار بر بهداشت روانی دانست و خاطرنشان کرد: توانایی بازگشت از سختی‌ها به عنوان تاب‌آوری شناخته می‌شود، کسانی که انعطاف‌پذیرتر هستند، بهتر می‌توانند نه تنها با استرس و اضطراب خود کنار بیایند بلکه حتی می‌توانند با مواجهه با آن نیز پیشرفت کنند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید