چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ کدام مشکلات حتما به کمک یک متخصص بهداشت روان نیاز دارد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ + ۱۰ مشکلی که به کمک تراپیست نیاز دارد

سلام نو - سرویس بهداشت و سلامت: روانشناسی، روان درمانی یا تراپی می تواند راهی موثر برای درمان بیماری‌های روانی یا بهبود سلامت روان شما باشد. اما آیا راهی وجود دارد که بدانیم آیا به درمان نیاز دارید یا اینکه آیا درمان اصلا به چیزی که از سر می گذرانید کمک می کند؟ بله!

آیا به درمان نیاز دارم؟

اگر یک بیماری روحی و روانی تشخیص داده شده (یا مشکوک) مانند اضطراب یا افسردگی دارید ، ممکن است پزشک شما قبلاً درمان را به عنوان راهی برای مدیریت علائم توصیه کرده باشد. اما درمان می‌تواند گزینه خوبی باشد حتی اگر وضعیت سلامت روانی تشخیص داده شده نداشته باشید.

طبق گفته موسسه ملی سلامت روان  ایالات متحده، افراد به دنبال درمان استرس‌های اصلی زندگی (مانند شغل سخت ، از دست دادن یک عزیز یا مسائل مربوط به رابطه ) یا علائمی هستند که با شرایط دیگری قابل توضیح نیستند.

برخی از اشکال درمان نیز می توانند به شما کمک کنند تا مواردی مانند استرس مالی و اعتماد به نفس پایین را برطرف کنید.

اما استرس، غم و اندوه یا انرژی کم در چه مقطعی مستلزم جلسات منظم با یک متخصص بهداشت روان مجاز است؟

انجمن روانشناسی آمریکا پیشنهاد می کند که اگر یک یا چند مشکل دارید که باعث ناراحتی شما می‌شود و زندگی روزمره شما را مختل می‌کند، به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

افرادی که بیماری های روانی درمان نشده دارند در معرض خطر بیشتری نسبت به موارد زیر هستند:

  • داشتن مشکل در حفظ روابط عاطفی
  • مراقبت از خود یا دیگران
  • داشتن دوران سختی در محل کار یا مدرسه
  • افزایش مشکلات سلامتی یا بستری شدن در بیمارستان
  • خودکشی

در اینجا مواردی که احتمالا نیاز به مراجعه به روانشناس داریم را با هم مرور می‌کنیم.

غرق شدن در کارهای مختلف

همه ما می دانیم که غرق شدن در انجام وظایف بیش از حد در مدرسه یا محل کار چه احساسی دارد - استرس زا. و چه دلیل روشنی برای شما وجود داشته باشد چه نه، استرس طولانی مدت می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد – بنابراین یافتن راهی برای مدیریت آن مهم است.

افرادی که استرس دارند سخت تمرکز می‌کنند، احساس خستگی بیشتری می‌کنند و مشکلات حافظه کوتاه مدت دارند. استرس در درازمدت نیز می‌تواند باعث مشکلا مانند تسریع زوال شناختی شود.

درمان می تواند به شما کمک کند تا به بسیاری از علل مختلف استرس و احساس گیجی مانند اضطراب، ضربه و مشکلات رابطه را مدیریت کنید.

خیلی  زیاد یا خیلی کم می خوابید

خواب و سلامت روان دست در دست هم دارند. اگر مشکلات روانی دارید، ممکن است خواب راحت سخت‌تر باشد و اگر خوب نخوابید، به احتمال زیاد مشکلات سلامت روانی را تجربه خواهید کرد. چرایی مشکلات خواب به ویژه در افرادی که دچار اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی و ADHD هستند، شایع است. درمان می‌تواند به شما در مدیریت بهتر علائم بیماری‌های روانی که با خواب شما تداخل دارند کمک کند.

برای اینکه خواب ضعیف بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد، نیازی به داشتن یک مشکل سلامت روانی تشخیص داده شده ندارید. یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کمبود خواب می‌تواند منجر به تغییرات خلقی شود و شما را از نظر عاطفی آسیب پذیرتر کند.

برخی از انواع درمان می تواند به شما کمک کند بهداشت خواب خود را بهبود بخشید، ابزارهایی برای خواب بهتر به طور کلی در اختیار شما قرار دهد و به شما در مدیریت اثرات عدم دریافت خواب به اندازه کافی کمک کند.

 از اجتماعی بودن اجتناب می کنید یا نمی توانید روابط خود را حفظ کنید

اگر متوجه شدید که از دوستان خود کناره گیری می کنید، خود را منزوی می کنید و از شریک زندگی خود فاصله می گیرید، ممکن است یک مشکل اساسی وجود داشته باشد. استرس، مشکلات خواب و اضطراب همگی می‌توانند موثر باشند.

مانند استرس و خواب کم، پیامدهای بالقوه‌ای برای انزوای اجتماعی وجود دارد. افرادی که خود را از نظر اجتماعی منزوی می کنند، بیشتر احتمال دارد به مشکلات سلامتی خاصی (مانند افسردگی و دردهای مزمن) مبتلا شوند، فعالیت کمتری داشته باشند و رژیم های غذایی مغذی کمتری مصرف کنند.

درمان می تواند به شما در مدیریت هر گونه شرایط سلامت روانی که در مسیر تعامل اجتماعی قرار می‌گیرد کمک کند. همچنین درمان می تواند به شما در مقابله با هر گونه اضطراب اجتماعی که ممکن است داشته باشید کمک کند.

 افکار اضطرابی شما را می بلعد

بسیاری از مردم احساس نگرانی را تجربه می‌کنند ، اما اگر این افکار و احساسات به جایی برسد که افکار شما در زندگی روزمره شما تداخل پیدا کند، ممکن است افکار مزاحم را تجربه کنید .

افرادی که دارای شرایط خاص سلامت روان هستند - مانند PTSD و OCD- احتمال بیشتری دارد که افکار مزاحم داشته باشند. اما هر کسی می تواند این مسئله را تجربه کند.

تحقیقات نشان می دهد که درمان می تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند چگونه با افکار نگران کننده کنار بیایند و کنترل زندگی خود را پس بگیرند.

نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، ناتوانی در کنترل احساسات خود یک علامت اصلی در افراد مبتلا به اختلالات خلقی یا اضطرابی است .

یادآوری: یک فرد احساساتی بودن لزوماً به این معنی نیست که نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید. اما اگر احساسات شما مانع زندگی روزمره شما شده است، درمان ممکن است به شما کمک کند که کنترل بیشتری بر احساس خود داشته باشید. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند راهی موثر برای یادگیری نحوه مدیریت بهتر احساسات باشد.

 به هیچ چیز اهمیت نمی دهید

به گفته مؤسسه ملی سلامت روان، افراد مبتلا به افسردگی بالینی اغلب علاقه یا لذت خود را نسبت به سرگرمی ها و فعالیت ها از دست می‌دهند. از دست دادن علاقه به چیزهایی که از آنها لذت می برید می‌تواند رهایی از استرس یا حفظ برخی روابط را دشوارتر کند.

تحقیقات نشان داده است که روان درمانی روشی موثر برای درمان افسردگی است. همچنین مشخص شد که روان درمان اثرات طولانی‌تری نسبت به داروها دارد و بیشتر مردم روان درمانی را به دارو ترجیح می‌دهند.

 احساس ناامیدی می کنید

احساس ناامیدی یکی از علائم بسیار رایج افسردگی است. در واقع افرادی که احساس ناامیدی می‌کنند، بیشتر در معرض تشخیص بالینی افسردگی هستند .

اگر فکر می کنید افسردگی دارید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. در صورت عدم درمان، افسردگی می تواند افکار منجر به خودکشی و آسیب رساندن به خود را تقویت کند. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت روان، خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد ۱۰ تا ۳۴ ساله از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در ایالات متحده بوده است .

در محل کار مشکل دارید

داشتن دورانی سخت در محل کار می تواند باعث مشکلات سلامت روان یا بدتر شدن مشکلات سلامت روان موجود شود. در واقع، یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مشکلات سلامت روان اغلب دلیلی برای مرخصی استعلاجی، ترک کار یا ترک شغل است.

اگر متوجه شدید که تمرکز روی کارتان ، دریافت بازخورد غیرمعمول در مورد عملکردتان، یا احساس فرسودگی سخت‌تر است، درمان ممکن است قدم محکمی در راه بهبود شرایط باشد. این کار می تواند به شما کمک کند استرس کار، اضطراب، افسردگی و سایر عواملی که بر سلامت روان شما تأثیر می گذارند را برطرف کنید و رفتن به محل کار دیگر عذاب آور نباشد.

یشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورید

تغییر در اشتها در برخی از شرایط سلامت روان از جمله افسردگی و اضطراب رایج است. در حالی که برخی از افراد اشتهای خود را از دست می دهند ، برخی دیگر خود را پرخوری می کنند. مدیریت علائم افسردگی و اضطراب می‌تواند به تنظیم اشتهای شما کمک کند.

همچنین ممکن است تغییرات عادات غذایی شما نشانه چیز دیگری باشد. به گفته موسسه ملی سلامت روان ، اگر اختلالات شدیدی در رفتار غذایی خود و افکار و احساسات خود در مورد غذا یا بدن خود داشته‌اید، ممکن است به یک اختلال خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی مبتلا شده باشید.

 اخیراً یک ضربه روحی را تجربه کرده‌اید

رویدادهای آسیب‌زا می توانند باعث اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شوند که می تواند شامل علائمی مانند فلاش بک، بی‌حسی عاطفی، مشکلات خواب و تحریک روانی باشد.

برخی از کارشناسان ممکن است فکر کنند که PTSD فقط در افرادی رخ می دهد که در ارتش خدمت کرده اند، اما این مشکل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. نمونه هایی از رویدادهای آسیب زا شامل تصادفات، بلایای طبیعی و تجاوز فیزیکی یا جنسی است.

تحقیقات نشان داد که درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما می تواند به طور موثر PTSD حاد و مزمن را درمان کند.

سوگواری ادامه دار

زندگی با غم و اندوه می تواند دشوار باشد و می‌تواند باعث انفجار احساسات شود. اگر بعد از مدت‌ها احساس بهتری ندارید یا این حس در زندگی روزمره‌تان اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به دنبال کمک باشید. درمان می تواند به شما کمک کند تا غم و اندوه را از بین ببرید و آن را حل کنید، بنابراین می توانید یاد بگیرید که با چیزهایی که از دست داده اید زندگی کنید.

منبع: گِریتیست

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید