۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 55462616

جو بایدن امروز (یکشنبه) در تلاش برای جذب یکی دیگر از متحدان پکن به سوی خود، وارد ویتنام شد.

جو بایدن وارد ویتنام شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، بایدن در پنج ماه گذشته در کاخ سفید میزبان رئیس‌جمهوری فیلیپین بوده، ضیافت شام مفصلی برای نخست‌وزیر هند فراهم کرده و در کمپ دیوید نشستی سه‌جانبه با رهبران ژاپن و کره جنوبی برگزار کرده است.

آمریکا در این دیدارها سعی کرده تا این کشورها را که نگران افزایش قدرت و نفوذ نظامی چین هستند، به سوی خود جلب کند.

به گفته مقامات آمریکایی آگاه، فصل تازه سیاست هند-آرام ایالات متحده با تلاش برای برقراری یک اتحاد استراتژیک جامع با اصلی‌ترین متحدان ویتنام رقم خواهد خورد؛ از جمله چین.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا در آستانه سفر بایدن به ویتنام گفت: این سفر نشانگر بازتعریف اساسی روابط آمریکا و ویتنام است.

این مقام افزود: کار برای ویتنام دشوار است، زیرا تحت فشار سنگینی از سوی چین قرار دارد. بایدن هم در نحوه مراودات خود با ویتنام، به این نکته توجه خواهد کرد.

در عین حال، واشنگتن سعی کرده با اعزام مقامات متعدد در ماه‌های گذشته به پکن، با چین رابطه‌ای عمیق‌تر برقرار کند؛ اما این سیاست دستاورد کمتری داشته است.

اما سی‌ان‌ان اشاره می‌کند که آمریکا در ویتنام تنها با چین طرف نیست. همزمان با ورود بایدن به این کشور، گزارش‌هایی درباره برنامه مخفی ویتنام برای خرید سلاح از روسیه منتشر شد؛ کشوری که از دیرباز تامین‌کننده تسلیحاتی اصلی ویتنام بوده است.

از همین رو است که به گفته یک مقام آمریکایی، بایدن قصد دارد در روز دوشنبه طرح‌هایی برای رفع وابستگی شدید ویتنام به تسلیحات روسیه ارائه کند.

این نشریه آمریکایی گزارش داد که پکن و مسکو هر دو این «ذهنیت جنگ سردی» آمریکا را که در آن کشورهای جهان به بلوک‌های قدرت تقسیم شده‌اند، محکوم می‌کنند؛ اما آمریکا همچنان به این یارکشی‌ها ادامه می‌دهد و سعی دادر در قالب «رقابت» متحد قابل‌اتکاتری به نظر برسد.

با این وجود، یک مقام ارشد آمریکایی اذعان کرد که واشنگتن از ویتنام نمی‌خواهد که بین آمریکا و چین یکی را انتخاب کند، زیرا می‌داند که ویتنام هم خواستار برقراری یک همکاری استراتژیک با چین است.

وزارت خارجه چین در هفته گذشته در واکنش به سفر برنامه‌ریزی‌شده بایدن به ویتنام، واشنگتن را از استفاده از این روابط با کشورهای آسیایی برای رقابت با کشور ثالث (چین) بر حذر داشت.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا باید این ذهنیت بده‌بستان که متعلق به جنگ سرد است را فراموش کرده، از قواعی بنیادین روابط بین‌المللی پیروی کرده و ثبات، توسعه، صلح و شکوفایی منطقه را به خطر نیندازد.

در ادامه گزارش سی‌ان‌ان آمده است: تلاش آمریکا برای جلب نظر ویتنام در حالی به جریان افتاده این دو کشور در دهه‌های گذشته دشمنی خونین بودند. آمریکا امروز سعی دارد با همان حزب کمونیستی در ویتنام «دوستی» برقرار کند که در گذشته در جنگی خونین، نیروهای پنتاگون را وادار به خروج از خاکشان کرد.

در عین حال، آمریکا باید سعی کند تا در تلاش‌هایش برای نزدیک شدن به کشورهای منطقه، آن‌ها این واقعیت را احساس نکنند که واشنگتن تنها برای جلوگیری از متحد شدن آن‌ها به چین به سراغشان رفته است.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید