به گفته یک فعال محیط زیست و طبیعت‌گرد دربند این روزها غرق زباله‌های مختلف به خصوص ظرف‌های یک بار مصرف است و ظاهرا کسی هم به فکر نیست.

دربند در حال غرق شدن زیر ظرف‌های یک بار مصرف است

جمعه گذشته اعضا و همراهان وایا اکوتوریسم با حضور در منطقه دربند ضمن طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی اقدام به پاکسازی این منطقه کردند. به گفته محمد گل بوستانی، مدیر ایران وایا اکوتوریسم این برنامه با حضور ۳۰ نفر و راس ساعت ۶ صبح از دربند آغاز و تا نزدیکی‌های پلنگچال ادامه داشت.

گل بوستانی با ابراز تاسف از صحنه‌هایی که در این مسیر با آن‌ها مواجه شدند به سلام نو گفت: ما در طول مسیر با حجم زیاد لوازم یک بار مصرف- به خصوص قاشق و چنگال- مواجه بودیم. اوضاع چنان بود که انگار پاییز شده و جای برگ از درخت‌ها قاشق و چنگال یک بار مصرف ریخته باشد.

وی ادامه داد: این وسایل یک بار مصرف محصول دو چیز بود، اول مغازه‌های خوراکی فروشی بین راهی که چیزهایی مثل ترشی، لواشک و آلوچه می‌فروختند و بعد هم رستوران‌هایی که ظرف‌های غذای آن‌ها در کوه و رودخانه پر بود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: آیا واقعا نباید هیچ نظارت و بازرسی روی این وضع فاجعه‌بار محیط زیستی باشد؟ اساسا کسی که کوه می‌رود به قصد خوردن لواشک می‌رود؟ آیا این همه مغازه شبیه به هم در چنان فضایی ضروری است؟ آیا این همه مغازه نباید سطل آشغال درست و مناسب و ظرف‌های سازگار با محیط زیست داشته باشند؟ آیا مقامات بهداشت، محیط زیست یا شهرداری هیچ کدام نباید به چنین مغازه‌ها و عملکرد تاسف باری تذکر دهند؟

نظر کودکی که در پاکسازی محیط زیست مشارکت دارد

گل بوستانی به جز مغازه‌های بین راهی از روستوران‌ها و باغچه‌های شکل گرفته در بین راه گفت: اکثریت – یا شاید بتوان گفت تقریبا تمامِ- این رستوران‌ها در دل کوه یا رودخانه ساخته شده‌اند، جایی که منابع طبیعی و متعلق به تمام مردم است. حالا هم که ساخته شده‌اند زحمت رعایت حداقل‌های بهداشتی را به خود نمی‌دهند. کافی است روی یکی از پل‌ها به تماشای ظروف یک بار مصرف و انوع زباله این رستوران‌ها بنشینید تا عمق فاجعه را درک کنید. من واقعا درک نمی‌کنم چرا اقداماتی برای جلوگیری از این امر انجام نمی‌شود؟

تصاویر از زباله رستوران‌های در رودخانه‌های دربند

این فعال محیط زیست ادامه داد: ما به عنوان علاقه‌مندان محیط زیست وظیفه خود را انجام می‌دهیم ولی وسعت آلودگی و زباله به حدی است که با چنین اقدامات مردم و مقطعی مشکل منطقه دربند حل نمی‌شود. من امیدوارم مسئولین مربوطه هر چه زودتر فکری به حال این منطقه کنند و دربند را از خزان ظروف یک بار مصرف نجات دهند.

کد خبرنگار: ۹
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • Zeynab DE ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    استاد جااااان😍😍😍😍♥️
  • سانیا US ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    زباله زخمیست که بیصدا تن زمین را فرسوده میکند. ممنون از گروه خوب ایران وایا و لطفی که به طبیعت دارن
  • سمیه میرصانع DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    واقعا کارشون عالیه عاشقانه بی مدعا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید