دربند تهران نه تنها آب و هوایی جذاب دارد بلکه روستایی 200 ساله باجاذبه‌های خاص گردشگری به حساب می‌آید.

گردش در دربند؛ پیشنهادی جذاب برای بهار

سلام نو – سرویس گردشگری: منطقه دربند قبل از آنکه یک قسمت مفرح از شهر تهران باشد، دهکده‌ای بود که در حال حاضر به عنوان یک محله قدیمی در شمال پایتخت از آن یاد می‌کنند. این منطقه از جمله مناطق بسیار دیدنی تهران محسوب می‌شود که بین اهالی تهران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند بسیار مشهور است. بطور معمول اولین پیشنهاد برای گردشگران داخلی و خارجی محله دربند تهران است.

اگر کوهنوردی تفریح و ورزش مورد علاقه شماست و صعود به کوه‌هایی مانند کوه البرز مرکزی و رسیدن به قله توچال یکی از رویاهای شما محسوب می‌شود، پس باید مستقیماً به تهران و از آنجا به دربند بروید. در مسیر کوهنوردی جذاب دربند، طبیعت زیبا، تله‌ سیژ، رستوران ها و کافه های متعددی وجود دارند که از جمله پاتوق های همیشگی تهرانی ها و همینطور گردشگران این شهر، محسوب می شوند. ضمنا شب های دربند را فراموش نکنید. گشت و گذار در این منطقه که شب ها مملو از نور و زیبایی است، جذابیت های خود را دارد.

نگاهی به تاریخ دربند

دربند تهران نیز همانند سایر نقاط جذاب و دیدنی این شهر تاریخچه شنیدنی دارد. قدمت این دهکده به حدود ۲۰۰ سال پیش اشاره می کند. بر اساس اظهارات مردم محلی، اولین بار اشخاصی که به این منطقه آمده و مستقر شدند از طالقان بودند، بعبارتی این افراد محله دربند را بنا کردند. منطقه دربند موقعیت بسیار عالی داشته که سبب شده بود ثروتمندان و پادشاهان برای اقامت های ییلاقی خود آن را انتخاب کنند. حتی شاهزادگان قجر به این منطقه علاقه زیادی داشتند و آن را برای سکونت خود انتخاب کرده بودند. این اتفاق تا عهد ناصرالدین شاه ادامه پیدا کرده و حتی یک عمارت و بنای ناهارخوری در این ییلاق خوش آب و هوا و تفریحی ساخته شده است.

گردش در دربند؛ پیشنهادی جذاب برای بهار

همچنین رضا شاه نیز در این زمین ها ویلا و مهمان خانه بنا کرده بود. مهمان خانه‌ای که در منطقه دربند تهران ساخته شده‌ بود جزو اولین اقامتگاه هایی بود که در کشور ایران به مناسبت پذیرایی کردن از شخصیت های مهم داخلی و خارجی ساخته شد. این اقامتگاه بعد از آن به هتل دیپلمات نام خود را تغییر داد. همچنین پست، ساختمان شهرداری، اداره شهربانی و کارخانه برق نیز در این مکان ساخته و راه اندازی شدند. علاوه بر تمام اینها یک پل بزرگ بر روی رودخانه بنا شد که در کنار تندیس معروف کوهنورد در میدان سربند و گذر زمان کاخ سعد آباد، همگی از جاذبه های این مکان به حساب می آیند.

دربند کجا است؟

دهکده قدیمی دربند از محله ‌های شمال شهر تهران است و از جمله مناطق قدیمی شمیرانات محسوب می شود. برای رفتن به دربند تهران، به راحتی می توانید از اتوبوس، ماشین شخصی، مترو و یا تاکسی استفاده کنید. خیابان دربند از میدان تجریش یا قدس که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری سطح دریا قرار دارد شروع شده و در میدان سربند که در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد خاتمه پیدا می کند.

شما در هر حال برای رفتن به دربند باید ابتدا خود را به تجریش رسانده و از آنجا با اتوبوس های BRT ، تاکسی های شهری، راه آهن تجریش و یا خط مترو کهریزک – تجریش، خود را به دربند برسانید. البته با کمک تاکسی های خطی نیز رسیدن به دربند تهران آسان است. آنها شما را در کوتاهترین زمان ممکن به میدان سربند رسانده و در آنجا پیاده می کنند. در نهایت اگر تصمیم گرفتید با استفاده از ماشین شخصی به دربند تهران بروید ابتدا باید به تجریش رفته و سپس وارد خیابان دربند شوید. بهتر است ماشین را در میدان دربند یا خیابان های منتهی به آن پارک کرده و بقیه مسیر را با پیاده روی کردن طی کنید.

داستان میدان و مجسمه دربند چیست؟

میدان دربند تهران همان میدان اصلی با نام سربند است که در خیابان دربند قرار گرفته. این میدان از سمت شمال به دربند، از سمت جنوب به کاخ موزه معروف سعدآباد و در نهایت از سمت شرق به محل باغ شاطر ختم می‌شود. از جمله ویژگی های بارز این میدان می توان به مجسمه قدیمی کوهنورد اشاره کرد که تقریباً بیش از ۵۰ سال نظاره‌گر گردشگران، مراجعین و مردمی است که به دربند می آیند. تندیس کوهنوردی که در میدان سربند محله دربند قرار دارد، یک اثر هنری از آقای “رضا لعل ریاحی”، نقاش و پیکره تراش هنرمند ایرانی است. وی این تندیس را در سال ۱۳۴۱ طراحی و اجرا کرد. ایده اولیه و اصلی تندیس کوهنورد ایرانی را آقای “حسن وجدان خوش” در سال ۱۳۳۷ داده بود.

رستوران‌ها دربند؛ جذاب برای هر چهار فصل

یکی دیگر از تفریحاتی که در دربند وجود دارد، رستوران گردی است. شما می توانید رستوران ها و قهوه خانه های مختلفی را در مسیر دربند ببینید و از آن لذت ببرید.

اگر فکر خوردن یک غذای خوشمزه در میان مسیر به سرتان بزند، به راحتی می توانید انواع غذاهای این منطقه را تجربه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

به خصوص که در آب و هوای بسیار عالی این منطقه و منظره ای که در اختیار شما قرار دارد، غذا خوردن می تواند بسیار لذت بخش و جذاب باشد.

احتمالاً در طول مسیر هم علاوه بر غذاهای متنوع، لواشک‌ها و آلوچه‌ها و انواع ترشیجات آب از لب‌ولوچه شما آویزان خواهد کرد.

حتی اگر تنها برای یک وعده غذا در آب‌وهوایی خوب و طبیعتی زیبا آمده‌اید و حوصله یا توان پیاده‌روی را ندارید، آغوش دربند تهران برای شما باز است.

در همان ابتدای کوهپایه شما انواع رستوران‌ها را مشاهده کنید که هرکدام دعوتتان خواهند کرد که پذیرای شما باشند.

اکثر رستوران‌های دربند تهران غذای معمولی دارند و چیزی که آنها را بیشتر از هم متمایز می‌کند چشم‌انداز آنها به طبیعت دربند تهران است.

گردش در دربند؛ پیشنهادی جذاب برای بهار

اگر اهل رستوران سنتی هستید، رستوران آستان در همان خیابان دربند پذیرای شماست و اگر اهل دیزی هستید، از میان منوی متنوع آستان، دیزی سنتی انتخابی درست خواهد بود. از صبحانه‌های آستان هم غافل نشوید که واقعاً لذیذ هستند.

رستوران‌های باغ بهشت و باغ ایرانی از جمله رستوران‌های معروف دربند تهران هستند که در همان ابتدای راه به آنها می‌رسید و خیلی نیاز به پیاده‌روی ندارید.

از دیگر رستوران‌هایی که در ابتدای راه است، رستوران رست است که برای رسیدن به آن باید سوار آسانسور کنار تله‌سی‌یژ بشوید. چشم‌انداز این رستوران و تراس آن جای خوبی برای ثبت لحظات شیرین شماست.

در ادامه راه و بعد از چند پیچ‌وخم به سنگ‌فرش‌ها و چراغ‌های رنگی رستوران جوانان می‌رسید که فضای چندطبقه دارد و قیمت‌های نسبتاً مناسبی دارد.

گردش در دربند؛ پیشنهادی جذاب برای بهار

در آن زمان سرهنگ بیات ریاست مرکز آموزشی کوهستان ارتش را بر عهده گرفته بود و مقدمات ساخت این مجسمه را ایشان فراهم کردند. شهرداری وقت تهران هم هزینه ساخت آن را به مبلغ ۱۰ هزار تومن تقبل کرد. نکته جالب اینکه آقای “امیر شاه قدمی” که در آن زمان مربی کوهنوردی، اسکی و گروهبان ارتش ایران بود مدل این مجسمه شدند. علت انتخاب آقای “شاه قدمی” برای مدل مجسمه میدان دربند تهران ، همکاری ایشان در نجات دادن سرنشینان یک فروند هواپیمای ساقط شده آمریکایی در ایران بود. به عبارتی برای قدردانی از خدمات ارزشمند ایشان رئیس جمهور وقت آمریکا آقای “جان اف کندی” نیز در سال ۱۳۴۰ به ایشان مدال لیاقت اعطا کردند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید