رئیس جمهور در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی تله‌سور ونزوئلا گفت: تحریم ها باعث افزایش روابط کشورهای در حال تحریم‌ با یکدیگر شد.

رئیسی: ایران دوست روزهای سخت ونزوئلا است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفر هفته گذشته به سه کشور آمریکای لاتین، گفت وگویی با شبکه تلویزیونی تله‌سور ونزوئلا داشت که مشروح این گفت وگو ساعت ۱۵:۳۰ امروز از شبکه خبر سیما پخش شد.

رئیس جمهور درباره افزایش روابط تجاری تهران_کاراکاس گفت: روابط خوبی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با ونزوئلا داریم. ظرفیت‌های خوبی برای تبادل بین دو کشور وجود دارد و به همین منظور برای ارتقا روابط بین دو کشور کارهایی انجام شده که در سال‌های گذشته دچار کُندی شده بود.

رئیسی ادامه داد: با سفر رؤسای جمهور دو کشور، سرعت تبادلات تجاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری همچون صنایع، معادن و کشاورزی افزایش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای مبارزه با کشورهای مستقل از سلاح تحریم استفاده می‌کنند که جنگ با ملت‌ها و دولت‌ها است، تصریح کرد که می‌خواهند با تحریم به دولت‌ها فشار بیاورند اما فشارِ تحریم، بر ملت‌ها و راه حل خنثی‌کردن تحریم‌ها، افزایش روابط کشورهای در حال تحریم‌ با یکدیگر است.

رئیسی این را هم گفت که جمهوری اسلامی، دوست روزهای سخت ونزوئلا است و در کنار مردم ونزوئلا بوده و هستیم.

غارت نفت ونزوئلا هدف آمریکای بدون روتوش است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت و گو اظهارداشت که آمریکایی‌ها به دنبال هرج‌ومرج و غارت نفت ونزوئلا بوده‌اند و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور، زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها را نشان داد و در سخنرانی اخیر خود گفت نباید نفت را از ونزوئلا خرید بلکه ما با جنگ و هرج‌ومرج می‌خواستیم صاحب نفت این کشور باشیم.

رئیسی شعار آزادی‌خواهی و حقوق‌بشر آمریکایی، پوششی برای غارت‌گری از کشورهای مستقل و ثروت ملت‌ها در دنیا دانست و گفت: علت دشمنی آمریکا با کشورهای مستقلی همچون ایران و ونزوئلا این است که این کشورها می‌خواهند مستقل باشند اما آمریکایی‌ها به دنبال سلطه هستند. جنگ امروز، جنگ اراده‌ها است.

دخالت در امور کشورهای مستقل، شرارت آمریکا است

رئیس‌جمهور نگاهِ جمهوری اسلامی را استقلال ملت‌ها و دولت‌ها دانست اما نگاه آمریکایی‌ها را در سلطه‌گری بیان کرد و گفت: هر کسی از این نگاه تبعیت نکند آن را شرور می‌خوانند.

رئیس دولت سیزدهم به کارنامه شرارت آمریکا در کشورهای عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: چه کسانی در عراق و افغانستان میلیون‌ها انسان را کشتند؟ چه کسانی ۳۵ هزار معلول در افغانستان به جا گذاشتند؟. نظام سلطه با گروه‌های دست‌نشانده خود به دنبال برهم‌زدن استقلال در کشورهای مستقلی همچون کشورهای آمریکای لاتین و نادیده‌گرفتن رأی و اراده مردم است.

رئیسی ادامه داد: اگر آمریکا مدعی دموکراسی است، چرا به رأی و اراده مردم ونزوئلا در داشتن کشوری مستقل احترام نمی‌گذارد؟ یک‌جانبه‌گرایی خاتمه یافته و چندجانبه‌گرایی در دنیا حاکم می‌شود.

مُهر تأیید آژانس انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت و گو دربراه فعالیت های هسته ای ایران تاکید کرد که آژانس انرژی اتمی تاکنون ۱۵ بار اعلام کرده هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. در برجام ما به تعهدات‌مان عمل کردیم اما آمریکایی‌ها تعهدات‌شان را نقض کردند. آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند.

رئیسی تصریح کرد که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست. ما به دنبال تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مستقل هستیم.

آیت الله رئیسی در این گفت و گو با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آهنگ واحدی بین استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی مردم ایران با مردم آمریکای لاتین که همین روحیه را دارند و همین آرمان‌ها را دنبال می‌کنند، احساس شد، به افزایش روز به روز روابط میان ایران و کشورهای مستقل این منطقه اشاره کرد و گفت: معتقدیم تقویت روابط و تجمیع ظرفیت‌های فیمابین کشورهای تحت تحریم و مستقل، یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌هاست.

رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ ایران ۲۲ خرداد در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، جهت سفری ۵ روزه عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید