طبق یافته‌های محققان، مشکلات خواب از جمله خروپف، خواب زیاد، کم خوابی، چرت‌های طولانی و خفگی در خواب می‌تواند احتمال سکته مغزی را افزایش دهد.

 خواب زیاد خطر سکته مغزی را افزایش می دهد

به گزارش سلام نو به نقل از صدا و سیما؛ تنها در ایالات متحده آمریکا، سالانه بیش از ۷۹۵ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند. محققان در حال مطالعه برای درک عواملی هستند که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند تا به پیشگیری این عارضه کمک کنند.
مطالعه‌ای که این هفته در مجله Neurology منتشر شد، نشان می‌دهد که داشتن مشکلات متعدد خواب از جمله خواب زیاد، کم خوابی، خروپف، چرت‌های طولانی و خفگی در خواب ممکن است خطر سکته مغزی را در افراد تشدید کند.
نویسنده ارشد این مقاله گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که مشکلات شخصی خواب، نه تنها ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهند، بلکه داشتن بیش از پنج علامت از این مشکلات، می‌تواند باعث افزایش پنج برابری خطر سکته مغزی نسبت به افراد بدون مشکل در خواب شود.
این مطالعه بخشی از یک پروژه تحقیقاتی جهانی به نام Interstroke است که عوامل خطرناک ابتلا به سکته مغزی را بررسی می‌کند. این مطالعه شامل ۴ هزار و ۴۹۶ نفر با میانگین سنی ۶۲ سال بود که از این تعداد، ۲ هزار و ۲۳۸ نفر از آن‌ها سکته کردند. شرکت کنندگان به سوالاتی در مورد رفتارها و مسائل مربوط به خواب پاسخ دادند. افرادی که دچار سکته مغزی شده بودند با افراد همجنس و هم سن و سالی که سکته مغزی نکرده بودند مطابقت داده شدند تا تجربیات آن‌ها نیز مقایسه شود.
نتایج نشان داد که ارتباط قوی بین مشکلات مربوط به خواب و سکته مغزی وجود دارد.
محققان این دانشگاه اعلام کردند: شرکت‌کنندگانی که خفگی در خواب و خروپف را گزارش کردند، حدود سه برابر بیشتر در معرض سکته مغزی بودند. در حالی که افرادی که فقط خروپف می‌کردند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که این مشکل را نداشتند، در معرض سکته قرار داشتند.
متخصص عصب‌شناسی عروقی در Northwestern Medicine گفت: این نوع تحقیقات نه پیوندهای اصلی و اساسی بلکه فقط ارتباط را می‌تواند تشخیص دهد. این بدان معناست که نتایج نشان می‌دهد مشکلات خواب با خطر سکته مغزی مرتبط است، اما ممکن است دلیلی برای افزایش این خطر وجود داشته باشد یا اینکه هیچ دلیلی وجود نداشته نباشد.
همچنین خواب ضعیف با سایر شرایط سلامتی مرتبط است و بهبود خواب می‌تواند مزایای سلامت روانی و جسمی داشته باشد. به کارگیری راهبردهایی برای داشتن خواب بهتر، می‌تواند شامل داشتن زمان خواب منظم و محدود کردن استفاده از هرگونه نمایشگر قبل از خواب باشد.
این محقق گفت: برخی از مشکلات قلبی می‌تواند باعث سکته شود و شواهدی هم مبنی بر تاثیر رفع مشکلات خواب در کاهش خطر بیماری‌های قلبی وجود دارد. بنابراین، من انتظار دارم که پرداختن به مشکلات خواب به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند، اما تعیین میزان اثر آن، در این مرحله دشوار است. این موضوع می‌تواند در تحقیقات آینده بررسی شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید