سفر به خرم‌آباد بی‌درنگ خاص و دوست داشتنی خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های بی‌همتا و دیدنی خرم‌آباد بدانید.

جاذبه‌های بی‌همتا و دیدنی خرم‌آباد

سلام نو _سرویس گردشگری: خرم آباد، مرکز استان لرستان، همان طور که از نامش پیداست شهری خرم و سرسبز است. این شهر زیبا در دره‌ای روی ساحل رودخانه خرم آباد قرار گرفته است. خرم آباد سرزمین آبشارها و چشمه‌های خروشان، قلعه‌های تاریخی و روستاهایی با طبیعت سرسبز و بکر است. این شهر، بزرگترین شهر لرنشین کشور بوده و آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر دارد. قدمت این شهر به چندهزارسال می‌رسد و از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر است که تمدن‌های مختلف و متعددی از جمله کاسی‌ها، بابلی‌ها، ساسانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را در خود جای داده است.

خرم‌آباد و دیدنی‌ترین جاذبه‌های آن

پل شکسته

پل شکسته یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. پل شکسته خرم آباد که با نام پل شاپوری هم آن را می‌شناسند یادگاری از دوران ساسانیان در زمان شاپور اول است. این پل ۳۳۰ متری دارای ۲۸ چشمه طاق جناغی بوده که در حال حاضر فقط تعدادی از آنها باقیمانده است. معماری منحصر به فرد این بنا توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

آدرس: خرم‌آباد، خیرآباد، میدان باستان، خیابان تمدن، پل شکسته

جاذبه‌های بی‌همتا و دیدنی خرم‌آباد

حمام گپ خرم آباد

بنایی متعلق به دوران حکومت صفویان، با مساحتی نزدیک به ۸۰۰ متر مربع، با تزیینات زیبا و ساده‌ گچبری در رسمی‌بندی‌های زیر گنبد، در مجاورت میدان گپ شهرستان خرم آباد و در مرکز این شهرستان قرار دارد که به حمام گپ شهرت یافته است. گفته می‌شود در ادوار گذشته، آب مورد نیاز حمام، توسط چاهی به نام «گور» یا «گاورو» که در بخش تون حمام قرار دارد، تامین می‌شد. به نظر می‌رسد این حمام به حسین خان ساکی تعلق داشته و ساخت آن هم‌زمان با احداث پل گپ خرم آباد بوده است.

بام خرم آباد

بام لرستان نیز از دیگر جاذبه های استان لرستان است که رفتن به آنجا بویژه در شب خالی از لطف نیست. جایی که روشنای خانه ها و اتوبان های شهراز آن بالا بسیار جلوه زیبایی دارد و در سکوت شب قدری آرام بخش است. بام لرستان که قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب کشور گردد، رصدخانه کاسین را در دل خود جای داده است و آب و هوای بسیار تازه و لطیفی دارد. با وجود اینکه برای رسیدن به آن باید از جاده ای دارای شیب گذر کرد، مورد توجه بسیاری از گردشگران است.

جاذبه‌های بی‌همتا و دیدنی خرم‌آباد

آدرس بام لرستان: شرق خرم آباد- خیابان شریعتی- بالای کوه مدبه

بازار سنتی خرم آباد

بازار سنتی سر پوشیده خرم آباد از آثار تاریخی با ارزش این شهر محسوب می شود که در سال ۱۳۰۱شمسی توسط میرزا رضا بنا شد و قدیمی ها آن را با نام بازار میرزا سید رضا می شناسند. سبک معماری این بازار سنتی متعلق به دوران قاجار است. مساحت این بازار ۲۱۳۰ متر است و دو در ورودی گنبدی شکل در قسمت شمال و جنوبی دارد. این بازار در ایام گذشته به عنوان کاروانسرا تنها محلی برای استراحت کاروانیان بود، اما امروزه به محلی پر رونق و شلوغ برای داد و ستد تبدیل شده است. خرید و فروش طلا و جواهرات و سایر اقلام مورد نیاز مردم در این بازار صورت می گیرد و همین امر این بازار را در سال های گذشته آن را به یکی ازمهم ترین بازار ایران تبدیل کرده است.

آدرس: لرستان، خرم آباد، تقاطع خیابان حافظ و فردوسی

گرداب سنگی (گرداوبردینه)

اثری باقی‌مانده از دوران حکومت ساسانیان و از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی استان لرستان در شهرستان خرم آباد قرار دارد که به گرداب سنگی و در گویش محلی به گرداوبردینه شهرت یافته است.

جاذبه‌های بی‌همتا و دیدنی خرم‌آباد

این میراث کهن در بخش مرکزی خرم آباد و در بافت قدیمی، درون میدان تختی قرار دارد. گرداب سنگی با استفاده از سنگ و ساروج، به‌شکل مدور با دیواره‌ای بزرگ از جنس سنگ ساخته شده است. از ویژگی‌های این سازه‌ سنگی، حضور چشمه‌ای فصلی در داخل آن است که گرداب، گرداگرد آن قرار دارد. به نظر می‌رسد این سازه‌ تاریخی برای سیراب کردن زمین‌ها و استفاده از آسیاب‌های آبی ساخته شده است. با شروع فصل زمستان و بالا آمدن آب چشمه، منظره‌ای بسیار زیبا ایجاد می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی و بی‌همتای خرم‌آباد

دریاچه گهر

در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود لرستان، در میان کوه های برافراشته اشترانکوه دریاچه ای قرار دارد که به نگین فیروزه ای زاگرس مشهور است. دریاچه گهر از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و از دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده که قسمت بزرگ آن حدود ۸۵۰ هکتار وسعت دارد. گهر از جاهای دیدنی خرم آباد، در گویش محلی به معنای آب جمع شده در گودی است و عمق آن در بعضی نقاط به ۲۸ متر نیز می رسد.

جاذبه‌های بی‌همتا و دیدنی خرم‌آباد

آب دریاچه به قدری زلال است که گاه در قسمت های کم عمق چهارمتری می توان حرکت مواج ماهی ها را به وضوح دید. برای دسترسی به دریاچه گهر باید مسیری کوهستانی را طی کنید که در برخی جاها صعب العبور است. ولی اگر به طبیعت علاقه مندید برای یک بار هم که شده امتحان کنید! منطقه گهر از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و می توان با پیاده روی در اطراف آن از بوی زنبق و شقایق و لاله های وحشی مست شد.

مخمل کوه

مخمل کوه به دلیل گل سنگ های مخملی رنگش به این اسم شهرت یافته و در شمال شرقی شهر خرم آباد واقع شده و از جاذبه های استان لرستان است. آبشار مخمل کوه که در تنگه معروف به شبیخون در پارک جنگلی واقع شده است، طبیعتی را تشکیل داده که تا چشم کار می کند سرسبزی است و موجب شده تا مخمل کوه به جایی بکر و بسیار قشنگ تبدیل شود.مجموعه‌ی مخمل کوه از زیباترین دیدنی‌های خرم‌آباد است که بخشی از دره‌ی تاریخی خاید آلو است.

جاذبه‌های بی‌همتا و دیدنی خرم‌آباد

در بهار و تابستان منظره‌ی پارک جنگلی و تفرجگاه شمال مخمل کوه بسیار دیدنی است.

آدرس مخمل کوه: خرم آباد، میدان ۲۲ بهمن، انتهای خیابان ولیعصر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید