یکی از مشکلات اصلی سینمای ایران در همه این سالها، جدی نگرفتن بازارهای منطقه ای کشورهای همسایه برای عرضه محصول بوده است؛ مشکلی که با اجرایی شدن آکادمی اوراسیا و پروژه فرهنگی خزر می‌تواند تا میزان زیادی حل گردد.

شکست انحصار با آکادمی اوراسیا؟

به گزارش سلام نو، به تازگی در دیدار روسای سینمای ایران و روسیه، پنج برنامه راهبردی برای تعاملات طرفین مطرح شد به شرح زیر:
اول--برگزاری هفته‌ فیلمهای روسیه در ایران و هفته فیلم‌های ایرانی در روسیه
دوم-- اکران و پخش فیلم‌های ایرانی در روسیه و بالعکس
سوم-- ایجاد دبیرخانه کارگروه فیلمسازان کشورهای عضو شانگهای
چهارم-- راه اندازی آکادمی سینمای اوراسیا
پنجم-- اجرای پروژه فرهنگی خزر

در این میان مهمترین برنامه ها همان برنامه های دوم، چهارم و پنجم هستند یعنی از یک طرف اکران فیلم‌های ایرانی در روسیه و بالعکس و همچنین راه اندازی آکادمی اوراسیا برای ایجاد رقابت سینمایی بین کشورهای صاحب سینمای دو قاره اروپا و آسیا. اجرای پروژه فرهنگی خزر نیز رقابتی فرهنگی هنری میان کشورهای حاشیه خزر است.

محمد خزاعی رئیس سینمای دولت سیزدهم شاید به دلیل اینکه خود سالها تهیه‌کننده سینما بوده به خوبی دریافته مشکل سینمای ایران نداشتن بازار در کشورهای همسایه است. او به جای سلف خویش به جای آن که بودجه های سینمایی را صرف برگزاری جشنواره های مثلا جهانی و در باطن کاملا محلی و بی فایده کند، تصمیم گرفته از طریق انعقاد پروتکل همکاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و ازجمله روسیه، شرایط رشد سینمایی دو طرف را فراهم آورد.

محمد خزاعی در دیدار با روسای سینمای روسیه گفته است: شاهد شکل گیری قطب‌های جدید سینمایی و فرهنگی در جهان هستیم و با روند رو به افول فرهنگ غربی این فرآیند بیشتر می‌شوند. تقویت و توسعه همکاری‌ها به الزامات جهانی و تغییرات مداومی مرتبط است که در دنیا شکل گرفته و لازمه آن حرکت در مسیرهای تازه هنری و سینمایی است و همکاری های سینمایی ایران و روسیه می‌تواند جریانات فرهنگی تازه ای را موجب شود.

الکساندر سالامونوف مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه نیز در این دیدار گفته: دو پروژه بین‌المللی آکادمی سینمای اوراسیا و پروژه فرهنگی خزر از بزرگترین برنامه‌های سینمایی است و در این زمینه اشتیاق بسیاری برای همکاری با ایران داریم. اولین باری که ایده جشنواره اوراسیا و خزر مطرح شد، توانسته‌ایم حمایت پوتین و دولت های اوراسیا را جذب کنیم. اساسنامه پروژه آکادمی اوراسیا در حال آماده‌سازی است و برای ما مهم است که چه کسانی در این پروژه‌ مشارکت می‌کنند. تاکید اصلی بر نزدیکی نگاه سینمایی کشورها به یکدیگر است و اندیشه آزادانه‌ای را دنبال می‌کنیم. در این پروژه بخش‌های متنوعی وجود دارد و جایزه آکادمی مهمترین بخش آن است و می‌خواهیم ایران در کمیته اجرایی این جایزه همکاری مشترکی با ما داشته باشد. دومین پروژه مهم، برنامه فیلم خزر است و به دنبال نگاه مشترکی با ایران هستیم. نقطه مشترک این همایش ، شرکت کشورهای حاشیه دریای خزر است و ما قصد برگزاری آن بر روی دریای خزر داریم.

به نظر می‌رسد با تعاملی که میان روسای سینمای ایران و روسیه برای راه اندازی آکادمی اوراسیا و اجرای پروژه فرهنگی خزر صورت گرفته لااقل اولین گام‌ها برای رهایی سینمای منطقه از انحصار محافل جشنواره‌ای سیاست‌زده غربی فراهم گردد. محافل غربی جز نمایش چرک و تباهی را در سینمای ایران و کشورهای همسایه نمی‌خواهند ولی مخاطبان سینمای منطقه سرگرمی های امیدبخش می‌خواهند و دیگر خسته شده اند از تصاویر اگزوتیک مطلوب محافل غربی.
آکادمی اوراسیا و پروژه فرهنگی خزر باید بر روی کمک به سینمایی تمرکز کنند که هم سرگرم کننده باشد، هم جاذبه های فرهنگی منطقه را تصویرسازی کند و از همه مهمتر استانداردهای سینمایی را ارتقا دهد. چنین سینمایی است که می‌تواند بعد از کشورهای منطقه در همه جای دنیا، مخاطب را به خود سوق دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید