دستاوردی که می‌تواند انقلابی در حوزه پزشکی و درمان ایجاد کند و به درمان بیماری‌ها و نجات جان انسان‌ها کمک کند.

عجیب‌ترین ویژگی سلول‌های مصنوعی / گامی به سوی آینده‌ای نو در پزشکی

به گزارش سلام نو آنطور که دیجیاتو نوشته است محققان با رویکردی نوآورانه در حال ساخت سلول‌های مصنوعی هستند که می‌توانند مانند سلول‌های زنده عمل کنند. این دستاورد می‌تواند نقطه عطفی در حوزه پزشکی و درمان بیماری‌ها باشد.

ساخت سلول‌هایی شبیه سلول‌های بدن انسان

در مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Nature Chemistry منتشر شده است، دکتر رونیت فریمن، محقق دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل و همکارانش، مراحلی را برای دستکاری DNA و پروتئین‌ها (بلوک‌های سازنده ضروری حیات) طی کرده‌اند تا سلول‌هایی شبیه سلول‌های بدن انسان ایجاد کنند.

دکتر فریمن می‌گوید: "با این کشف، می‌توانیم با الیاف و بافت‌های مختلف کاری کنیم که به تغییرات محیطی حساس باشند و به شیوه‌های دینامیکی رفتار کنند."

اسکلت سلولی: چارچوب حیاتی سلول‌ها

سلول‌ها و بافت‌ها از پروتئین‌هایی ساخته شده‌اند که برای انجام وظایف و ساختن ساختارها نقش دارند. پروتئین‌ها برای تشکیل چارچوب یک سلول به نام اسکلت سلولی ضروری هستند. بدون آنها، سلول‌ها نمی‌توانند کار کنند. اسکلت سلولی به سلول‌ها اجازه می‌دهد که هم از نظر شکل و هم در پاسخ به محیط خود انعطاف‌پذیر باشند.

استفاده از DNA برای ساخت اسکلت سلولی مصنوعی

آزمایشگاه دکتر فریمن بدون استفاده از پروتئین‌های طبیعی، سلول‌هایی با اسکلت‌های سلولی کاربردی ساخت که می‌توانند شکل خود را تغییر دهند و به محیط اطراف خود واکنش نشان دهند. برای انجام این کار، آنها از فناوری پپتید DNA قابل برنامه‌ریزی جدید استفاده کردند که پپتیدها (بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها) و مواد ژنتیکی تغییر کاربری داده شده را هدایت می‌کند تا با هم کار کنند و یک اسکلت سلولی تشکیل دهند.

دکتر فریمن می‌گوید: "در واقع DNA به‌صورت معمول در اسکلت سلولی ظاهر نمی‌شود. ما توالی‌هایی از DNA را دوباره برنامه‌ریزی کردیم تا به عنوان یک ماده معماری عمل کند و پپتیدها را به هم متصل کند. زمانی که این ماده برنامه‌ریزی شده در قطره‌ای آب قرار گرفت، ساختارها شکل گرفتند."

مزایای سلول‌های مصنوعی

توانایی برنامه‌ریزی DNA به این روش به این معنی است که دانشمندان می‌توانند سلول‌هایی ایجاد کنند تا عملکردهای خاصی را انجام دهند و حتی واکنش سلول را به عوامل استرس‌زای خارجی تنظیم کنند. در حالی که سلول‌های زنده پیچیده‌تر از سلول‌های مصنوعی ساخته‌شده توسط آزمایشگاه دکتر فریمن هستند، اما غیرقابل پیش‌بینی‌تر هستند و در برابر محیط‌های متخاصم مانند دماهای شدید حساس‌تر هستند.

دکتر فریمن می‌گوید: "سلول‌های مصنوعی حتی در دمای ۱۲۲ درجه فارنهایت پایدار بودند و امکان ساخت سلول‌هایی با قابلیت‌های خارق‌العاده را در محیط‌هایی که معمولاً برای زندگی انسان‌ها نامناسب هستند، باز می‌کند."

آینده‌ای روشن برای پزشکی

ساخت سلول‌های مصنوعی با عملکردهای خاص می‌تواند در زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله درمان بیماری‌ها، مهندسی بافت و ساخت داروهای جدید انقلابی ایجاد کند. این دستاورد امیدوارکننده، گامی مهم در جهت دستیابی به آینده‌ای نو و سالم‌تر برای بشریت است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید