دکتر هرمان می‌گوید: "این درست به نظر نمی‌رسید. او تعجب کرد که آیا دخترانی که دچار تکامل زودهنگام سینه هستند، بیشتر مورد آزار جنسی قرار می‌گرفتند یا خیر، اما او نمی‌توانست هیچ داده‌ای را در این رابطه پیدا کند.

چرا کودکان دچار بلوغ زودرس می‌شوند؟

سلام نو- سرویس علم و فناوری:‌ برخی از دختران شروع به توسعه سینه‌ها را از اوایل سن 6 یا 7 سالگی شروع می‌کنند. محققان در حال مطالعه نقش چاقی، مواد شیمیایی و استرس در این رابطه هستند.ژ

مارسیا هرمان-گیدنز برای اولین بار متوجه شد که چیزی در اواخر دهه ۱۹۸۰ در دختران جوان در حال تغییر است، در حالی که او به عنوان مدیر تیم کودک آزاری در مرکز پزشکی دانشگاه دوک در دورهام، خدمت می‌کنند در طول ارزیابی‌های دخترانی که مورد آزار قرار گرفته بودند، دکتر هرمان گیدنز متوجه شد که بسیاری از آن ها در سنین ۶ یا ۷ سالگی شروع به رشد سینه کرده‌اند.

دکتر هرمان می‌گوید: "این درست به نظر نمی‌رسید. او تعجب کرد که آیا دخترانی که دچار تکامل زودهنگام سینه هستند، بیشتر مورد آزار جنسی قرار می‌گرفتند یا خیر، اما او نمی‌توانست هیچ داده‌ای را در این رابطه پیدا کند.

یک دهه بعد، او مطالعه‌ای بر روی بیش از ۱۷۰ دختر منتشر کرد که اعداد نشان داد به طور متوسط، دختران در اواسط دهه 1990 شروع به توسعه سینه به طور معمول اولین نشانه بلوغ در حدود سن 10، بیش از یک سال زودتر از آنچه قبلا ثبت شده بود. این کاهش در دختران سیاه پوست که به طور متوسط در سن ۹ سالگی شروع به توسعه سینه کرده بودند، قابل توجه‌تر بود.

دکتر هرمان گیدنز یادآور شد که جامعه پزشکی از این یافته‌ها شوکه شده بود و بسیاری در مورد یک روند جدید دراماتیک که توسط یک دستیار پزشک ناشناس دیده می‌شد، تردید کردند.

اما مطالعه معلوم شد که یک آبخیزداری در درک پزشکی بلوغ است. مطالعات در دهه‌هایی که از آن زمان تا کنون تأیید شده است، در ده‌ها کشور، سن بلوغ در دختران از دهه ۱۹۷۰ حدود سه ماه در هر دهه کاهش یافته است. الگوی مشابهی، هر چند کمتر افراطی، در پسران مشاهده شده است.

این بلوغ ممکن است اثرات مضری به ویژه برای دختران داشته باشد. دخترانی که زود بلوغ را پشت سر می‌گذارند، در مقایسه با همسالان که بعدا به بلوغ می‌رسند، در معرض خطر بیشتری برای افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و دیگر مشکلات روانی قرار دارند. دخترانی که زودتر به سن بلوغ می‌رسند نیز ممکن است در بزرگسالی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان یا رحم قرار داشته باشند.

عامل خطر مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد چاقی در حال ایفای نقش است، اما نمی‌تواند تغییر را به طور کامل توضیح دهد. محققان همچنین در حال بررسی تأثیرات بالقوه دیگری از جمله مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها و استرس‌های خاص هستند. به دلایل نامشخص، پزشکان در سراسر جهان از افزایش موارد بلوغ اولیه در طول همه‌گیری کووید-19 خبر داده‌اند.

دکتر آندرس جول، متخصص غدد کودکان دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: "ما این تغییرات مشخص شده را در همه فرزندانمان می‌بینیم و نمی‌دانیم چگونه از آن جلوگیری کنیم. در واقع ما علت را نمی‌دانیم."

چاقی از دهه ۱۹۷۰ با دوره‌های قبلی در دختران مرتبط بوده است. مطالعات متعدد از آن زمان ثابت کرده‌اند که دخترانی که اضافه وزن یا چاق هستند تمایل دارند دوره‌های بلوغ خود را زودتر از دختران با وزن متوسط شروع کنند.

در یک مطالعه چند دهه‌ای نزدیک به ۱۲۰۰ دختر در سال ۲۰۰۳ نشان داد که هر انحراف استاندارد بالاتر از میانگین وزن دوران کودکی با شانس دو برابر داشتن یک دوره قبل از سن ۱۲ سالگی همراه بود.

و در سال ۲۰۲۱ محققان بریتانیا دریافتند که لپتین، هورمونی که توسط سلول‌های چربی آزاد می‌شود و گرسنگی را محدود می‌کند، در بخشی از مغز عمل می‌کند که تکامل جنسی را نیز تنظیم می‌کرد.

با این حال، بسیاری از دختران که بلوغ زود هنگام دارند دچار اضافه وزن نیستند.

مواد شیمیایی

در دهه پس از مطالعه هرمان-گیدنز، دکتر جول شروع به توجه به افزایش تعداد ارجاعات برای اوایل بلوغ کرد که بیشتر دخترانی بودند که در ۷ یا ۸ سالگی در حال رشد سینه بودند.

طبق مطالعات سن رشد سینه به کمی زیر ۱۰ سال کاهش یافته است که بیشتر دختران از ۷ تا ۱۲ سال سن دارند. دوره‌های خود را نیز زودتر، در حدود سن 13 سالگی، حدود چهار ماه زودتر از آنچه که قبلا بوده است، طی می‌کنند.

دکتر جول گفت: این یک تغییر بسیار مشخص در یک دوره بسیار کوتاه است.

تأثیر مواد شیمیایی: دخترانی که اولین تکامل سینه را در مطالعه خود در سال ۲۰۰۹ داشتند، بالاترین سطح ادرار فتالات‌ها را داشتند، موادی که برای بادوام‌تر کردن پلاستیک‌ها استفاده می‌شدند که در همه چیز از کف پوش وینیل گرفته تا بسته بندی مواد غذایی یافت می‌شوند.

فتالات‌ها متعلق به کلاس گسترده‌تری از مواد شیمیایی به نام "مختل کننده‌های غدد درون ریز" هستند که می‌تواند بر رفتار هورمون‌ها تأثیر بگذارد و در طول چند دهه گذشته در همه جا در محیط زیست تبدیل شده است.

https://static01.nyt.com/images/2022/05/24/science/24-sci-puberty-02/24-sci-puberty-02-articleLarge.jpg?quality=75&auto=webp&disable=upscale

استرس و سبک زندگی

عوامل دیگر نیز ممکن است در بلوغ زودرس، حداقل در دختران نقش داشته باشد. سوء استفاده جنسی در اوایل دوران کودکی با شروع بلوغ زودهنگام مرتبط شده است. استرس و تروما را می‌توان پیش فرضیه کرد، دخترانی که از نظر فیزیکی زودتر رشد می‌کنند، می‌توانند در برابر سوء استفاده آسیب‌پذیرتر شوند.

دخترانی که مادرانشان سابقه اختلالات خلقی دارند نیز بیشتر به نظر می‌رسند که زود به بلوغ برسند، مانند دخترانی که با پدران بیولوژیکی خود زندگی نمی کنند. عوامل سبک زندگی مانند عدم فعالیت بدنی نیز با تغییرات زمان بندی بلوغ مرتبط شده‌اند.

در طول همه‌گیری، غدد کودکان از سراسر جهان بر اساس ارجاعات برای بلوغ زودهنگام در دختران در حال افزایش است.

عوامل متعددی به احتمال زیاد به یکباره کمک می‌کنند. بسیاری از این مسائل به طور نامتناسبی خانواده‌های با درآمد پایین‌تر را تحت تاثیر قرار می‌دهند که ممکن است تا حدودی تفاوت‌های نژادی شروع بلوغ را توضیح دهد.

چندین دهه است که کتاب های درسی پزشکی مراحل بلوغ را با استفاده از مقیاس به اصطلاح تانر تعریف کرده اند که بر اساس مشاهدات نزدیک بین سال های ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۱ از حدود ۷۰۰ دختر و پسر که در پرورشگاهی در انگلستان زندگی کرده بودند، بود.

مقیاس بلوغ طبیعی را با شروع در سن ۸ سالگی یا بالاتر برای دختران و سن ۹ سالگی یا بالاتر برای پسران تعریف می‌کند. اگر بلوغ زودتر از آن قطع آغاز شود، پزشکان قرار است کودک را برای یک اختلال هورمونی نادر به نام بلوغ زودرس مرکزی که می تواند بلوغ را به عنوان اوایل دوران شیرخوارگی تحریک کند تحت درمان قرار دهند. کودکان مبتلا به این اختلال اغلب تحت اسکن مغز قرار می‌گیرند و داروهای مسدود کننده بلوغ تجویز شده را مصرف می‌کنند تا رشد جنسی را تا سن مناسب به تأخیر بیندازند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید