این ینا با ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دشت بر فراز قله شرقی کوه منفرد «ویژن هر» در غرب بخش رومشکان قرار دارد.عرض بنا در محل بازوهای صلیبی حدود ۱۷ متر  می باشد، کف چهار طاقی خارجی حدود ۹۵ سانتیمتر پایین تر از کف چهار طاقی مرکزی قرار دارد.

آیا از قلعه کوهزاد رومشکان دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، قلعه کوهزاد در شهرستان رومشکان در استان لرستان بر بلندای کوهی بنام «ویژن هر» که در زبان محلی به همین نام نامیده می شود واقع شده و مشابه قلعه زاغه در این منطقه ساخته شده است. این قلعه در واقع محرابه ای بازمانده از پیروان دیرینه آئین مهر بوده که اوایل دوره اشکانی ساخته شده است. قلعه کوهزاد در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۶۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه کوهزاد (وزنیار) کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید -  کجارو

کوه ویژن هر (که ویزنهار یا وزنیار نیز در منطقه تلفظ می شود) در جنوب غربی بخش سوری به ارتفاع ۱۹۰۰ متر واقع شده و بخاطر دارا بودن دوحلقه چاه نفت ازدامنه کوه تا بلندترین نقطه کوه جاده شنی دارد. پوشش گیاهی این کوه درختانی چون بلوط، ون، بنگ (قلنگ)، انجیر و بادام کوهی، زالزالک و گیاهان دیگر می باشد که بر زیبایی منطقه افزوده است. کوه ویزنهار دو غار باستانی نیز دارد که یکی در دره ای در ضلع شمالی کوه واقع شده و در آن چشمه ای به صورت دائمی که در دل غار می جوشد در جریان است، غار دیگر در ارتباط با معبد کوهزاد در ضلع جنوبی کوه واقع شده که بر روی تخته سنگی کنده کاری شده است، به نوعی که یک نفر می تواند فقط به صورت سینه خیز وارد آن شود که به احتمال قوی تونلی است که به داخل قلعه راه دارد. آثار یک قلعه بزرگ باستانی در این نقطه (بالای کوه ویزنهار) باقی مانده است که اکنون آن را  قلعه کوه زاد می نامند و در باره آن افسانه های مختلفی نیز ذکر می شود، تمام دیواره های قلعه از سنگ و ملاط و شبیه به قلعه زاخه است. این قلعه در سال ۱۳۶۴ه.ش توسط هیئتی از مرکز باستانشناسی ایران کشف و مطالعاتی در مورد آن انجام گرفت، سپس در پاییز ۱۳۶۷ه.ش توسط هیئتی به سرپرستی دکتر نصرت الله معتمدی به مدت ۴۵ روز مورد کاوش قرار گرفت. طی گزارش منتشر شده این قلعه در اوایل حکومت اشکانی شکل گرفته که جهت نیایش مهر و آناهیتا بوده و سپس در زمان ساسانیان با رسمیت یافتن دین زرتشت بعنوان دین رسمی کشور با اندکی تغییر به آتشکده مبدل شده است، نکته بسیار جالب اینکه در وسط چهار طاقی شواهدی یافت شده که در بنای مرکزی جهت افروختن آتش مقدس از گاز طبیعی استفاده می شده است که این موضوع توسط مهندسین وزارت نفت که در ۲ کیلومتری قلعه کار می کرده اند در همان سال ۱۳۶۷ دقیقاً مورد تایید قرار گرفته است.

قلعه کوهزاد | عکس + آدرس + تلفن + موقعیت جغرافیایی

ویژگی‌های معماری

این ینا با ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دشت بر فراز قله شرقی کوه منفرد «ویژن هر» در غرب بخش رومشکان قرار دارد. قلعه کوهزاد با مصالح سنگ و گچ در ابعاد ۱۷ در ۳۵ متر بر سطح کوه ساخته شده و مساحت آن بدون محاسبه ساخت و سازهای پراکنده گرداگرد، حدود ۶۰۰ متر مربع است. قسمت شمالی آن سالمتر از سایر قسمت ها است و سبک طاق این قلعه شباهتهایی با قلعه زاخه در همین منطقه دارد. ورودی قلعه به سمت شرق می‌ باشد و در قسمت شمال پنجره ای به ابعاد ۹۰*۸۰*۱۰۰ تعبیه گردیده‌ است. این بنا شامل دو چهار طاقی و تاسیسات وابسته به آن می باشد، طول آن ۳۸ متر است که با اندکی انحراف از شرق به غرب کشیده شده است. در جوانب شمال و جنوب آن دو دهلیز به پهنای ۲ متر تعبیه شده است. در شمال و جنوب این دژ که محل نهایی نیایش پیروان آئین مهر بوده دو اتاق ساخته شده که بازوی بنا محسوب می شوند و آنرا به شکل صلیب آراسته اند. عرض بنا در محل بازوهای صلیبی حدود ۱۷ متر  می باشد، کف چهار طاقی خارجی حدود ۹۵ سانتیمتر پایین تر از کف چهار طاقی مرکزی قرار دارد. موقعیت قلعه به صورتی است که چشم انداز بسیار زیبایی از دره سیمره و منطقه طرهان و رومشکان را در برمی گیرد. همانطور که گفته شد این اثر منسوب به آیین مهر پرستی و مربوط به دوره اشکانی (پارتی) می باشد که به شماره ۳۷۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از قلعه های باستانی رومشکان دیدن کنید

موقعیت مکانی

قلعه کهزاد یا کوهزاد در شهرستان رومشکان، بخش سوری، روستای قاطرچی واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید