حالا بیش از ۷ ماه نبرد اسرائیل با حماس می‌گذرد و ظاهرا اقتصاد اسرائیل به نقاط حساسی نزدیک شده است.

بیش از ۷ ماه جنگ با اقتصاد اسرائیل چه کرد؟

به گزارش سلام نو، پایگاه خبری العربی الجدید در گزارشی به وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی پس از آغاز حمله این رژیم به نوار غزه از هفتم اکتبر ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲) پرداخت و نوشت: در پی تورم شدید و کاهش سطح زندگی در سرزمین های اشغالی فلسطین، راه اندازی جنگ ویرانگر علیه نوار غزه در هفتم اکتبر و عملیات مقاومت فلسطین مزید بر علت شد تا اقتصاد اسرائیل ویران شود.

بدتر شدن رشد اقتصاد، رژیم اسرائیل را فلج کرد

اقتصاددانان صهیونیست در اوایل ماه مه در گفت وگو با روزنامه واشنگتن برآورد کردند که جنگ علیه نوار غزه در سه ماهه اول سال جاری میلادی روزانه ۲۲۰ میلیون دلار برای کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل هزینه داشته است.

این در حالی است که بانک مرکزی رژیم اسرائیل انتظار دارد که رشد تولید ناخالص داخلی این رژیم تا پایان سال ۲۰۲۴ به یک درصد کاهش یابد که سه درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ است.

صندوق بین‌المللی پول نیز با اشاره به اینکه برآوردهایش حاکی از رشد ۱.۶ درصدی اقتصاد در سال جاری است و این رقم نسبت به پیش بینی های قبلی ۳.۱ درصد کاهش یافته است، در ۱۷ آوریل گذشته پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۴ نسبت به پیش‌بینی ژانویه گذشته، به نصف کاهش یابد و دلیل آن را هم تداوم جنگ علیه غزه و نبردها در شمال فلسطین اشغالی با حزب‌الله لبنان عنوان کرد.

پیش بینی کاهش رشد پس از آن صورت گرفت که ناتوانی مالی رژیم صهیونیستی باتوجه به پیامدهای جنگ بر اقتصاد و بدهی عمومی، چشم اندازهای تعیین شده توسط کابینه رژیم اسرائیل را از بین برد و در فوریه گذشته شرکت «مودیز» رتبه اعتباری رژیم اسراییل را به «A۲» باتوجه به چشم انداز منفی کاهش داد. مودیز ( Moody's) شرکت خدمات مالی و تجاری آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل بازار اوراق قرضه، مبادله اوراق بهادار، مدیریت بحران و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

بر اساس آنچه وب سایت صهیونیستی گلوبز به نقل از «یالی روتنبرگ» حسابدار کل وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نقل کرده است، کسری مالی این رژیم از تولید ناخالص داخلی به ۵.۶ درصد معادل ۱۰۵.۳ میلیارد شیکل (۲۹.۲۵ میلیارد دلار) رسیده است. این رقم در ژانویه گذشته ۴.۸ درصد بود.

بودجه اصلاح شده رژیم اسرائیل برای سال ۲۰۲۴ حول و حوش کسری ۶.۶ درصدی می چرخد اما تحلیلگران اقتصادی تاکید کرده اند که کسری واقعی به ۹ درصد تولید می رسد.

در حالی که حمله رژیم اسرائیل به شهر رفح خطرات برای اقتصاد این رژیم را افزایش داده است، نگرانی سران تل آویو از کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی و در نتیجه کاهش خودکار آن برای بانک های این رژیم نیز شدت گرفته است.

پس از کاهش رتبه اشاره شده از شرکت مودیز، موسسه رتبه‌بندی «استاندارد اندپورز» نیز در ۴ مه، رتبه اعتباری اوراق قرضه دو بانک اصلی «لئومی» و «هپوعلیم» رژیم اسرائیل را از مثبت به منفی کاهش داد.

وب‌سایت صهیونیستی «کالکالیست» به نقل از موسسه استاندارد اندپورز نوشت که پیش بینی رتبه منفی نشان دهنده خطر گسترش جنگ است و کاهش بیشتر رتبه رژیم اسرائیل، وضعیت اعتباری بانک های این رژیم طی یک یا یک سال و نیم آینده را از بین خواهد برد.

افزایش بار مالیاتی

به گفته وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، سال آینده مالیات بر مصرف یعنی مالیات بر ارزش افزوده قرار است از یک درصد به ۱۸ درصد افزایش یابد تا با افزایش کسری بودجه ناشی از جنگ علیه نوار غزه مقابله شود. این دهمین باری است از سال ۲۰۰۲ این مالیات افزایش می یابد.

بر اساس یکی از اسناد وزارت دارایی رژیم اسرائیل که توسط وب سایت کالکالیست گزارش شده، این افزایش، درآمد مالیاتی کابینه رژیم صهیونیستی را ۷.۲ میلیارد شیکل افزایش می دهد.

رکود در بخش ساخت و ساز

در ابتدای ماه می، «رائول سارجو» رئیس اتحادیه پیمانکاران رژیم اسرائیل، نامه ای شدید اللحن به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم ارسال کرد و در آن به نتانیاهو هشدار داد که شرکت های ساختمانی از بدهی های هنگفت رنج می برند.

او در این نامه اضافه کرد که طبق آمار سال ۲۰۲۲، بخش ساخت و ساز حدود ۱۴ درصد از تولید داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می دهند؛ در حالی که شرکت های فعال در این بخش، حدود یک تریلیون و ۳۰۰ میلیارد شیکل به بانک ها، موسسات و بازار سرمایه بدهی دارند.

افزایش قیمت‌ها در سرزمین های اشغالی روی همه چیز تاثیر گذاشته است

با رکود شدید حاکم بر فعالیت شرکت‌های مصالح ساختمانی که فروش آن‌ها ۵۵ درصد کاهش یافته، خطرات بیشتر شده است و همین امر باعث شده که «انجمن تولیدکنندگان رژیم اسرائیل» به تازگی یک جلسه اضطراری برگزار کند.

به گزارش روز ۲۲ آوریل روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، انجمن تولیدکنندگان رژیم اسرائیل هشدار داده است که کل خطوط تولید متوقف خواهد شد و شرکت ها هر ماه یک میلیارد شیکل (۲۶۷ میلیون دلار) ضرر خواهند کرد. این انجمن خواستار اقدامات نجات بخش از سوی کابینه رژیم صهیونیستی شده است.

افزایش قیمت ها و کاهش ارزش شیکل

نشانه های فزاینده ای مبنی بر گرانی مواد غذایی و کالاهای مصرفی در سرزمین های اشغالی فلسطین وجود دارد و این امر باعث اعتراض صهیونیست ها شده است.

این موضوع موجب شد تا وب سایت تخصصی کالکالیست در ۲ مه به «نیر برکات» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی حمله و او را ناتوان توصیف کند.

کالکالیست با اشاره به اینکه نتانیاهو از به وعده انتخاباتی خود مبنی بر کاهش قیمت ها عمل نکرده است، کابینه رژیم اسرائیل را خائن توصیف کرد.

روزنامه «هاآرتص» اخیرا سرمقاله خود را به این موضوع اختصاص داد و اشاره کرد که «هفته هاست که افزایش قیمت ها به یک اتفاق روزمره تبدیل شده است.»

شیکل که بلافاصله تحت تاثیر تشدید جنگ رژیم اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه قرار گرفت، در هفته گذشته شروع به کاهش کرد و پیش بینی بدتر شدن اوضاع، حکایت از موج جدیدی از افزایش قیمت کالاهای مختلف دارد.

با طولانی شدن جنگ علیه نوار غزه و کنار رفتن نقاب از چهره رژیم اسرائیل، سطح تنفر از وحشی گری این رژیم در سطح منطقه و جهان گسترش یافته و همین امر باعث تقویت روند تحریم و اعمال مجازات علیه تل آویو شده است.

 گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) در پاسخ به چندین دهه جنایات رژیم صهیونیستی عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل انجام دادند و این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و متوقف ساختن عملیات مقاومت، بطور وحشیانه اقدام به بمباران این منطقه تحت محاصره کرد و پس از مدتی، حملات زمینی خود را آغاز کرد.

ترجمه: ایرنا

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید