۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 17081418

موضع گیری ها علیه وزیر نفت مغرضانه است چرا که بیژن زنگنه، همان کسی است که در کوتاه‌ ترین مدت ممکن به شکلی در بخش نفت عمل کرد که رشد اقتصادی کشور در سال 95 به 12.5 درصد رسید و همان زمان اعلام شد 90 درصد این رشد اقتصادی حاصل از افزایش صادرات نفت بوده است.

سلام نو - سرویس اقتصادی: فشار تحریم بیش از پیش نمود عینی پیدا کرده و حالا آن تفکری که تحریم را کاغذ پاره می دانست تلاش دارد همه تقصیرات را گردن یک نفر بیندازد و با این کار در پی آن است تا باقی مشکلات دیده نشود.

به گزارش سلام نو، چند روزی است پروژه ای برای تخریب زنگنه آغاز شده است. پروژه ای که در گام اول خبر شایعه دروغ استعفای وزیر نفت را رسانه ای کرد و حالا از استیضاح زنگنه می گوید. فارس و تسنیم دو بازوی مهم برای عملیاتی شدن این پروژه هستند.

زنگنه از سال 92 که مجددا بر جایگاه وزارتخانه نفت نشست تاکنون به گواه شمار زیادی از کارشناسان نفتی کارنامه قابل قبولی داشته است. به ویژه عملکرد او در حوزه های بین المللی تحسین برانگیز بوده است. البته نقدهای جدی نیز می توان به عملکرد او وارد کرد اما در یک نگاه کلی نمی توان منکر این شد که زنگنه یکی از بهترین مدیران نظام در چند دهه اخیر بوده است.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی که از مخالفان جدی زنگنه است از تدوین طرحی برای استیضاح وزیر نفت خبر داده است. آنچه به عنوان محورهای استیضاح در رسانه ها منتشر شده هم مثل همیشه کلی گویی های مبهمی است که همین امر عقده گشایی سیاسی را بیش از پیش محتمل می کند. مدیریت ناکارآمد و صدمه به کشور ، عدم تحقق قول‌ها و آنچه در برنامه آمده است، از دست دادن بازار گاز منطقه و لطمه به منافع ملی کشور،از بین بردن زیرساخت‌های منابع انسانی وزارت نفت، رها نمودن میادین مشترک برای کشور‌های رقیب ، عدم تحقق افزایش تولید نفت طبق برنامه ارائه شده، موضوع توتال، کرسنت، قرارداد پاکستان، عمان، ترکمنستان و ... از جمله محورهایی است که توسط تعداد اندکی از نمایندگان برای استیضاح ارائه شده است.

غالب کسانی که امروز آرزوی استعفا و اگر نشد استیضاح زنگنه را در سر دارند همان کسانی هستند که تمام قد از رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد دفاع می کردند. یادآوری مواضع تحلیلی آقای قاسمی این روزها بد نیست. اواخر آذرماه سال 90 بود. رستم قاسمی تازه وزیر نفت شده بود. تصمیم ‌گیری درباره اعمال تحریم‌ های اروپایی و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران داغ شده بود. قاسمی به اجلاس اوپک آمده بود. یکصد و شصتمین اجلاس اوپک به ریاست ایران برگزار شد. در آن اجلاس بود که اوپک سقف 30 میلیون بشکه‌ ای را برای تولید نفت اعضایش تعیین کرد. فردای جلسه وزیر نفت در گفت و گویی با اشاره به تاثیر تحریم ایران بر بازار نفت گفت: در اینکه قیمت نفت خیلی افزایش پیدا می‌ کند و بازارهای بین ‌المللی باید بهای سنگینی را بپردازند، تردیدی نیست. شاید نتوان خیلی دقیق پیش‌ بینی کرد اما تحریم نفت ایران، قیمت نفت را حداقل بالای 200 دلار خواهد برد. نیازی به توضیح نیست که کاهش قیمت دلار از فردای موضع گیری آقای وزیر وقت شروع شد.

موضع گیری ها علیه وزیر نفت مغرضانه است چرا که بیژن زنگنه، همان کسی است که در کوتاه‌ ترین مدت ممکن به شکلی در بخش نفت عمل کرد که رشد اقتصادی کشور در سال 95 به 12.5 درصد رسید و همان زمان  اعلام شد 90 درصد این رشد اقتصادی حاصل از افزایش صادرات نفت بوده است.

عملکرد زنگنه در اوپک هم بدون دادن امتیاز باعث شد تا مخالفان او هم از وی تمجید کنند. در حال حاضر برخی تلاش دارند تا پاک کردن صورت مساله استراتژی نخ نمای فرار رو به جلو را انتخاب کنند.

کاربران توییتری درباره استیضاح زنگنه چه می‌گویند؟

در فضای مجازی به ویژه توییتر هم بحث پیرامون استیضاح احتمالی زنگنه داغ است. برخی این کار را به صلاح منافع نظام می دانند و برخی آن را خودزنی محض می دانند. موافقان عملکرد خوب زنگنه را عامل ثبات می دانند و مخالفان او را به ناکارآمدی متهم می کنند. هرچند غالب توییت ها در دفاع از زنگنه است.

امیر سیدین درتوییتر خود نوشته است: استعفای #زنگنه اون هم در شرایطی که #تحریم کنندگان میگن نمیدونیم ایران چقدر نفت میفروشه و چه جوری این کار رو انجام میده خودزنی محضه . دوستان این که دیگه #برجام نیست برای بهم خوردنش هر کاری کنید ، مسئله فروش نفت و درآمد کشوره.

سمیرا عالم پناه نیز توییت کرده است: استعفای #زنگنه اون هم در شرایطی که #تحریم کنندگان میگن نمیدونیم ایران چقدر نفت میفروشه و چه جوری این کار رو انجام میده خودزنی محضه . دوستان این که دیگه #برجام نیست برای بهم خوردنش هر کاری کنید ، مسئله فروش نفت و درآمد کشوره.

علی قلهکی از مخالفان دولت نیز نوشته است: شنیده‌ها حکایت از اون داره که وزارت نفت اعتقادی به دور زدن تحریم‌ها در فروش نفت ایران نداره. با این وضعیت قطعا فروش نفت ایران به زیر500000 بشکه در روز سقوط میکنه.

حسین مهرزاد نیز در توییتر گفته است: استعفای #زنگنه کذب محض است اما تلاش شبانه روزی دلواپسان برای بازگشت به دوران #بابک_زنجانی حقیقت است.

احسان بداغی هم توییت کرده است: عاشقان تحریم دائم از قطعی بودن #استعفا_زنگنه میگویند و خبرشان تکذیب میشود، طرح #استیضاح_زنگنه را کلید میزنند درحالیکه ماه قبل حتی برای دادن کارت زرد به او هم ناکام ماندند؛ این محاسبات بچگانه ظاهر بازی است. آنها تشنه گرفتن انحصار دور زدن #تحریم هستند و روکردن #بابک_زنجانی های جدید هستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید