۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
کد خبر: 55500121

سفر رسمی رئیسی چهارمین سفر رؤسای جمهوری اسلامی ایران به الجزایر است که با فاصله‌ای حدود ۱۴ سال پس از سفر سال ۱۳۸۹ رئیس دولت دهم انجام می‌شود.

وزیر نفت راهی الجزیره شد

وزیر نفت به‌منظور همراهی رئیس‌جمهوری برای شرکت در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) عازم الجزیره شد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، جواد اوجی به‌منظور همراهی سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، بعدازظهر پنجشنبه (دهم اسفندماه) تهران را به مقصد الجزیره ترک کرد.

پیش از برگزاری نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوم مارس (۱۲ اسفندماه)، نشست‌های گروه عالی‌رتبه و فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف برگزار و طی این نسست‌ها اسناد اساسی از جمله بیانیه برای روز نشست سران آماده می‌شوند.

شماری از رویدادهای مهم مانند آیین رسمی گشایش دفتر مرکزی مؤسسه تحقیقات گاز جی‌ئی‌سی‌اف در الجزایر، رونمایی از تازه‌ترین نسخه چشم‌انداز جهانی گاز به‌عنوان یکی از نشریات شاخص این نهاد، آیین اهدای جوایز برای تجلیل از افراد و مؤسسه‌های نمونه به‌دلیل مشارکت فعال در صنعت گاز و سرانجام امضای امضای یادداشت تفاهم با کمیسیون انرژی آفریقا (AFREC) و مؤسسه تحقیقات اقتصادی برای آسه‌آن و شرق آسیا (ERIA) به‌عنوان رویدادهای جانبی هفتمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف در دستور کار قرار دارند.

احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت پیش‌تر در این باره اعلام کرده بود که با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده از سوی اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع و سازمان‌های بین‌المللی در بازتاب تلاش‌ها و موفقیت‌های ایران در شرایط تحریمی، پژوهشگاه صنعت نفت برای دریافت جایزه جی‌ئی‌سی‌اف انتخاب شده است که در نشست یادشده جایزه خود را دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مؤسسه تحقیقات گاز جی‌ئی‌سی‌اف یکی از دستاوردهای مهم همکاری میان اعضاست که یک کارگروه علمی فنی با حضور کشورهای عضو دارد، گفته بود: این کارگروه که کار خود را پیش از گشایش رسمی مرکز آغاز و تاکنون ۳۰ طرح ارسالی از کشورهای عضو را بررسی کرده و از میان این طرح‌ها، پنج طرح برای اجرا انتخاب شده است، یکی از این طرح‌ها با عنوان طرح مدیریت و جمع‌آوری گازهای مشعل از ۵ طرح معرفی‌شده از طرف ایران پیشنهاد شده و قرار است به‌عنوان نخستین اولویت ازسوی مؤسسه تحقیقات گاز اجرا شود.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری بامداد شنبه ( ۱۲ اسفندماه) با هدف تقویت همکاری‌ با سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و گسترش روابط با کشورهای مسلمان و همسو، در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی، به‌دعوت رسمی عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر عازم الجزیره، پایتخت این کشور می‌شود.

سفر رسمی رئیسی چهارمین سفر رؤسای جمهوری اسلامی ایران به الجزایر است که با فاصله‌ای حدود ۱۴ سال پس از سفر سال ۱۳۸۹ رئیس دولت دهم انجام می‌شود.

نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، دوحه (قطر) در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران (جمهوری اسلامی ایران) در سال ۲۰۱۵ میلادی، سانتاکروز (بولیوی) در سال ۲۰۱۷ میلادی، مالابو (گینه استوایی) در سال ۲۰۱۹ میلادی، دوحه (قطر) در سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب میزبان ۶ دوره گذشته نشست بوده‌اند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد.

از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع (محمدحسین عادلی) را عهده‌دار بوده است.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

شایان ذکر است که ایران میزبان هشتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۷ میلادی خواهد بود.

انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید