۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 55516078

فکر می‌کنید خورش قرمه سبزی بی‌رقیب و شکست ناپذیر است؟ پس با ما همراه شوید و نازخاتون را تست کنید که شبیه قرمه سبزی است، اما برگ برنده خاص خودش را دارد!

نازخاتون: رقیب خوشمزه قرمه سبزی 
خورش‌ها از غذاهای اصیل و پایه ثابت سفره‌های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. در شهرهای مختلف ایران خورش‌ها را به سبک‌ها و روش‌های گوناگون طبخ می‌کنند. خورش‌ها معمولا با مرغ و یا گوشت تهیه می‌شوند و از همین جهت دارای میزان بالایی از پروتئین هستند. خورش نازخاتون نوعی خورش خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به قرمه سبزی دارد با این تفاوت که لوبیا قرمز ندارد و سبزی تشکیل دهنده آن فقط نعناع و جعفری است و در آخر همراه با بادمجان سرو می‌شود. خورش نازخاتون را با ترشی نازخاتون شمالی اشتباه نگیرید، چون کاملا با هم متفاوت هستند. اگر دوست دارید خورش خوشمزه نازخاتون را در منزل و با روشی آسان تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم خورش نازخاتون

گوشت خورشتی: ۲۰۰ گرم
پیاز درشت: ۱ عدد
جعفری: ۳۵۰ گرم
نعناع: ۱۵۰ گرم
بادمجان: ۳ عدد
سیر: ۲ حبه
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه خورش نازخاتون

برای درست کردن این خورش خوشمزه ابتدا پیاز را پوست و رنده کنید. پیاز رنده شده را همراه با مقداری روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا کمی نرم و سبک شود، سپس سیر رنده شده را همراه با زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و گوشت خورشتی را داخل پیاز داغ بریزید. گوشت را به مدت ۵ دقیقه با پیاز داغ تفت بدهید، سپس به اندازه ۲ لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید و حدود یک ساعت و نیم زمان بدهید تا گوشت بپزد. در این فاصله جعفری و نعناع را خرد کنید و داخل یک ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا آب سبزی کشیده شود، سپس کمی روغن به آن اضافه کنید و سبزی را کاملا سرخ کنید. وقتی گوشت پخت، سبزی سرخ کرده را به گوشت و پیاز اضافه کنید و دوباره درب قابلمه را ببندید و ۱ ساعت دیگر زمان بدهید تا خورش بپزد و جا بیفتد. نیم ساعت آخر پخت، آبلیمو و نمک را به خورش اضافه کنید. برای کنار این خورش بادمجان‌ها را به صورت ورقه‌ای سرخ کنید و وقتی خورش را داخل طرف سرو کشیدید، بادمجان سرخ کرده را کنار خورش بچینید و میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ـ گوشت قرمز حاوی میزان بالایی از پروتئین است و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن محسوب میشود. همچنین گوشت قرمز دارای میزان قابل توجهی امگا ۳ و منبع غنی آهن است که در پیش‌گیری از کم‌خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B نیز می‌باشد که استفاده از این گروه ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری است. در صورتی که می‌خواهید خورشت نازخاتون را با گوشت قرمز تهیه کنید، بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید. این انتخاب کاملاً سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید که بسیار هم خوشمزه می‌شود. اگر خواستید این خورشت را با گوشت گوسفندی تهیه کنید، به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می‌شود، پس کمی درشت‌تر از گوشت گوساله خرد کنید. سعی کنید گوشت‌ها را یک اندازه خرد کنید تا درنهایت خورشت شما ظاهر زیباتری داشته باشد. اگر از گوشت استخوان‌دار استفاده کنید، خورشت خوشمزه‌تری خواهید داشت.

۲ ـ برای تهیه این خورش، سبزی را به شکل سبزی خورشتی خرد کنید و توجه کنید بیش از حد سبزی را خرد نکنید تا در فرآیند پخت له نشود. سرخ کردن سبزی یکی دیگر از نکات مهم برای تهیه این خورش است. سبزی را باید به اندازه‌ای سرخ کنید که رنگش تیره شود و روغن بیاندازد.
۳ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیازها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالادها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیازهای قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۴ـ بادمجان مهمترین چیزی است که در این خورش وجود دارد، پس باید آن را با روشی سرخ کنید که تلخی نداشته باشد. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید. حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که کلاهک بادمجان هرچه کشیده‌تر باشد، نشان از شیرین بودن آن است. اگر همه این نکات را در خرید بادمجان رعایت کنید، باز هم ممکن است بادمجانی که انتخاب کرده‌اید، تلخ باشد. اگر بادمجان تلخ بود با روش‌های زیر تلخی بادمجان‌ها را بگیرید.

بادمجانی را انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته باشد. برای گرفتن تلخی بادمجان پوست بادمجان‌ها را بگیرید؛ اما برای اینکه له نشوند، کلاهک بالای آن‌ها را نکنید. آن‌ها را تمیز بشویید؛ سپس بین یک ربع تا نیم ساعت داخل ظرف آب نمکی که کمی از حد معمول شورتر است، قرار بدهید. بعد از آب نمک خارج کنید. با دست فشار دهید تا نمک و آب اضافه آن خارج شود. دیگر نیازی به شستن بادمجان‌ها نیست با این کار هم تلخی بادمجان گرفته می‌شود، هم اینکه موقع سرخ کردن روغن کم‌تری جذب بادمجان می‌شود. روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن تلخی و روغن اضافه بادمجان را بگیرید، این است که بادمجان‌ها را بعد از اینکه سرخ کردید، ۲ تا ۳ بار در آب در حال جوش بگذارید و اجازه دهید هر بار ۱ دقیقه بماند؛ سپس از آب خارج کنید و آب‌کشی کنید. دوباره آب را عوض کنید و جوش بیاورید و این کار را انجام بدهید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید