حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس درباره اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل گفت: ما دیدیم که آمریکایی‌ها مواضعی را شکل دادند که شاید خیلی از اسراییلی‌ها را غافلگیر کرد.

برخی از کشورهای دوست ایران از جنگ استقبال کردند، اما آمریکایی‌ها که دشمن ایران هستند، مخالف گسترش جنگ هستند

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس درباره اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل می‌گوید تلخ ماجرا این است که حتی برخی از کشورهای دوست ایران از جنگ استقبال می‌کنند. آمریکایی‌ها که دشمن ایران هستند، مخالف گسترش جنگ هستند. ما دیدیم که آمریکایی‌ها مواضعی را شکل دادند که شاید خیلی از اسراییلی‌ها را غافلگیر کرد. عدم حضور مستقیم آمریکا در جنگ، نوعی تلاش آمریکا برای کنترل بحران و جلوگیری از پیچیده‌تر شدن اوضاع است.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس درباره نقش آمریکا در شب پاسخ موشکی ایران به اسراییل به «انتخاب» گفت: آمریکا و انگلیس برای هدف قرار دادن پهبادهای ایرانی همکاری کرد؛ آنچه که در جلسه بررسی وضعیت که در ایام بحران شکل می‌گیرد، نشان داد که آمریکا به شدت نگران گسترش جنگ است. من دیروز هم گفتم که نقطه طنز تلخ ماجرا این است که حتی برخی از کشورهای دوست ایران از جنگ استقبال می‌کنند. آمریکایی‌ها که دشمن ایران هستند، مخالف گسترش جنگ هستند. ما دیدیم که آمریکایی‌ها مواضعی را شکل دادند که شاید خیلی از اسراییلی‌ها را غافلگیر کرد. عدم حضور مستقیم آمریکا در جنگ، نوعی تلاش آمریکا برای کنترل بحران و جلوگیری از پیچیده‌تر شدن اوضاع است.

وی در ادامه در رابطه با جایگاه جدید اسراییل در منطقه و ضعف آن در مقابله با حملات موشکی بیان کرد: باید ببینیم که در داخل سرزمین‌های اشغالی چه اتفاقی شکل می‌گیرد. اتفاق شب گذشته یک اتفاق کنترل شده از طرف ایران به اماکن نظامی اسراییل بود. اماکنی که پوشش گنبد آهنین در آنجا مستقر است و این پیام را نشان داد که اگر اسراییلی‌ها جنگ را گسترش دهند، آسیب‌پذیری شهرهای اسراییل خیلی جدی است. بسته به نوع اتفاقی که در آینده رخ می‌دهد، تحولات قابل پیش‌بینی است. اگر اسراییل به این عملیات واکنش نشان دهد، امکان تبدیل موضوع به یک جنگ تمام عیار وجود دارد. اگر اتفاقی که شکل گرفته پاسخ طبیعی ایران ارزیابی شود، موجب کاهش تنش می‌شود.

وی درباره شکل‌گیری تجربه‌های جدید در حمله شب گذشته و نخستین حمله مستقیم ایران به اسراییل اظهار داشت: تحلیل‌های نظامی و استراتژیک، تحلیل‌هاییست که اگر نگاه احساسی به آن جدی شود و تحت تأثیر رسانه قرار بگیرد، امکان گسترش بحران در آن وجود دارد. الان هم اعتقاد من بر این است که اگر این موضوع تبدیل به یک بحث رسانه‌ای شود، به خوراکی تبدیل می‌شود و در اختیار جریانات افراطی صهیونیست قرار می‌گیرد. اقدام اسراییلی‌ها علیه ایران، در داخل و حمله به کنسولگری هم یک بدعت به حساب می‌آمد و فضایی وجود داشت که این چالش‌ها شکل نگیرد.

او افزود: مهم‌ترین پیام حمله ایران این بود که اگر اسراییل جنگ را ادامه دهد، کل منطقه درگیر یک بحران فراگیر خواهد شد. آمریکا اگر دنبال مدیریت تحولات باشد، باید تلاش کند در شرایط کنونی بیش از این تحولات به سمتی پیش نرود که افراطیون می‌خواهند.

فلاحت پیشه درباره مشارکت برخی کشورها از جمله اردن در حمله شب گذشته گفت: اردن نمونه‌ای از کشورهاییست که به شدت در مقابل رژیم صهیونیستی تسلیم است. نوع بازی دیشب اردن حتی در میان کشورهای اسلامی هم با واکنش‌های تندی مواجه شده است. تحولات دیشب نشان داد که ایران در منطقه تنهاست. قدرت‌های روز دنیا به کمک اسراییل آمدند تا فشار حجمه هوایی به اسراییل را کم کنند، اما دیگر قدرت‌ها حتی در شرایط جنگی هم به کمک ایران نیامدند. روسیه حاضر نشد تجهیزات مورد نیاز ایران را در چند وقت اخیر تأمین کند.

کد خبرنگار: ۲۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید