هوش مصنوعی، در گامی شگفت‌انگیز، دریچه‌ای نو به سوی رمزگشایی زبان بیماری‌ها گشوده است.

هوش مصنوعی؛ رمزگشای زبان بیماری‌ها

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است پژوهشگران دانشگاه پرینستون با آموزش یک مدل زبانی، آن را قادر به خواندن و رمزگشایی کدهای ژنتیکی کرده‌اند. این دستاورد، پتانسیل عظیمی در زمینه‌های مختلف، از جمله طراحی واکسن‌های مؤثرتر و کشف منشاء بیماری‌ها دارد.

دانشمندان دانشگاه پرینستون با استفاده از هوش مصنوعی، دریچه‌ای نو به سوی رمزگشایی زبان بیماری‌ها گشوده‌اند. این مدل زبانی که با تجزیه و تحلیل توالی‌های ژنوم، به رمزگشایی بیماری‌ها می‌پردازد، امیدی نو برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله کووید-۱۹ و سرطان به ارمغان آورده است.

رمزگشایی زبان ژنتیکی

کد ژنتیکی، حامل دستورالعمل‌های لازم برای تمام عملکردهای حیات است. این کد، از قوانینی پیروی می‌کند که شباهت بسیاری به زبان‌های انسانی دارد. هر توالی در ژنوم، به یک دستور زبان پیچیده و ساختارهایی پای‌بند است که معنای آن را تعیین می‌کنند. همانطور که تغییر چند کلمه در یک جمله می‌تواند معنای آن را به طور کامل تغییر دهد، تغییرات کوچک در یک دنباله بیولوژیکی نیز می‌تواند اثرات بزرگی بر عملکرد آن داشته باشد.

هوش مصنوعی، خواننده‌ای نوظهور برای زبان ژنتیک

هوش مصنوعی که پیش از این در زمینه‌های مختلف از جمله برنامه‌نویسی و وکالت به کار گرفته شده بود، اکنون زبان پیچیده ژنتیک را نیز رمزگشایی می‌کند. کد ژنتیکی، حاوی دستورالعمل‌هایی برای تمام عملکردهای زندگی است و از قوانینی مشابه زبان‌های انسانی پیروی می‌کند.

مدل زبانی جدید، رمزگشای رازهای آران‌ای پیام‌رسان

محققان دانشگاه پرینستون به سرپرستی منگدی وانگ، مدل زبانی را آموزش داده‌اند که بر روی توالی‌های آران‌ای پیام‌رسان تمرکز دارد. این مدل زبانی، با رمزگشایی اطلاعات موجود در این توالی‌ها، راه را برای طراحی واکسن‌های مؤثرتر و درمان‌های نوین هموار می‌کند.

افزایش کارآیی واکسن‌ها با هوش مصنوعی

مدل زبانی ارائه‌شده توسط دانشمندان دانشگاه پرینستون، توانست کارآیی تولید پروتئین در واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان را تا ۳۳ درصد افزایش دهد. این امر، گامی بزرگ در جهت ارتقای این نوع واکسن‌ها و محافظت از انسان‌ها در برابر بیماری‌های مختلف است.

رمزگشایی تنظیم ژن، کلیدی برای کشف منشاء بیماری‌ها

مدل زبانی جدید، علاوه بر افزایش کارآیی واکسن‌ها، توانایی رمزگشایی تنظیم ژن را نیز دارد. تنظیم ژن، یکی از اساسی‌ترین عملکردهای زندگی است و می‌تواند کلید کشف منشاء بیماری و اختلالات مختلف باشد.

مدل زبانی جدید، دریچه‌ای نو به سوی دنیای ژنتیک

مدل زبانی ارائه‌شده در این تحقیق، اولین مدل زبانی است که بر ناحیه تبدیل‌نشده آران‌ای پیام‌رسان تمرکز دارد. این مدل، راه جدیدی را برای بررسی توالی‌های بیولوژیکی و کشف رازهای ژنتیک ارائه می‌دهد.

آینده‌ای روشن در انتظار درمان بیماری‌ها

هوش مصنوعی، با رمزگشایی زبان بیماری‌ها، امید به درمان‌های نوین را در دل انسان‌ها زنده می‌کند. مدل زبانی ارائه‌شده توسط دانشمندان دانشگاه پرینستون، گامی بزرگ در این مسیر است و آینده‌ای روشن را برای درمان بیماری‌های مختلف نوید می‌دهد.

نکات برجسته:

• هوش مصنوعی، زبان پیچیده ژنتیک را رمزگشایی می‌کند.
  • مدل زبانی جدید، بر روی توالی‌های آران‌ای پیام‌رسان تمرکز دارد.
  • این مدل زبانی، کارآیی تولید پروتئین در واکسن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • مدل زبانی جدید، قادر به رمزگشایی تنظیم ژن است.
  • هوش مصنوعی، امید به درمان‌های نوین را در دل انسان‌ها زنده می‌کند.

این تحقیق در مجله Nature Machine Intelligence به چاپ رسیده است.