دادگاهی در آمریکا با متهم کردن ایران و سوریه به نقش داشتن در کشته شدن یک آمریکایی در اسرائیل این دو کشور را به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار محکوم کرده است.

محکومیت ایران و سوریه به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار در دادگاهی آمریکایی

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، دادگاهی در آمریکا با متهم کردن ایران و سوریه به نقش داشتن در کشته شدن یک آمریکایی در فلسطین اشغالی این دو کشور را به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار محکوم کرده است.

دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در منطقه کلمبیا روز پنجشنبه مدعی شد که خانواده فردی به نام «آری فالد» مستحق دریافت غرامت از ایران و سوریه به دلیل حمایت این دو کشور از جنبش حماس هستند.

ادعا شده که فالد در سال ۲۰۱۸ با سلاح سرد توسط توسط یکی از عوامل جنبش حماس کشته شده است.

وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز گزارش داده ایران و سوریه هیچ‌کدام وکلای حقوقی خود را به جلسه دادگاه نفرستادند و بنابراین حکم مذکور به صورت غیابی صادر شد.

«آری فالد» سال ۲۰۱۸ زمانی که ۴۵ سال سن داشت در کرانه باختری در جنوب بیت‌المقدس مورد اصابت چاقو قرار گرفت و اندکی بعد از انتقال به بیمارستان کشته شد.

«رویس لمبرث»، قاضی این دادگاه فدرال در حکم خود مدعی شده که ایران و سوریه از حماس حمایت مادی می‌کنند و بنابراین مرگ فالد را تسهیل کرده‌اند.

فاکس‌نیوز نوشته فالد فعال شناخته‌شده‌ای بود که از اسرائیل حمایت می‌کرد و بسته‌های حاوی کمک‌های اولیه به ارتش اسرائیل تحویل داده بود.

تحلیلگران آمریکایی گفته‌اند بعید است خانواده فالد بتوانند ایران و سوریه را مجبور به پرداخت این غرامت کنند، اما دولت آمریکا معمولا راه‌هایی برای اخذ این غرامت‌ها از طرف‌هایی که متهم می‌شوند در اختیار دارد.

یکی از این روش‌ها، برداشت پول از صندوقی در وزارت دادگستری آمریکا است که «صندق قربانیان حامیان تروریسم دولتی» نام دارد.

این صندوق به دنبال توزیع وجوه مسدود شده از کشورهایی که اصطلاحاً «حامیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شوند در میان طرف‌هایی است که «قربانیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر تلاش‌های قضایی علیه تهران در دادگاه‌های آمریکا را اقدام‌هایی انحرافی بر مبنای رویکردهای سیاسی و مغرضانه توصیف کرده است.

علاوه بر این، تعریف واشنگتن از عبارت «تروریسم» و به تبع آن کشورهایی که اصطلاحاً «حامی تروریست دولتی» خوانده شده‌اند مورد نقدهای گسترده قرار گرفته است.

در سال‌های گذشته چنانکه سیاست‌هایی مانند حمایت آمریکا از فرقه منافقین و یا نقش این کشور در شکل‌گیری داعش نشان داده‌اند، «تروریسم» از نگاه واشنگتن نه بر اساس ملاک‌های واقعی شاخص این مفهوم بلکه بر اساس منافعی که برای آمریکا به همراه داشته تعریف شده و محک زده شده است.

تحلیلگران می‌گویند عملکرد مقام‌های آمریکایی به وضوح نشان می‌دهد آنها ابایی از این ندارند که جنایت‌پیشگی‌های گروهی که با آنها دشمن مشترک دارند را «آزادی‌خواهی» و مقابله با داعش توسط کشورها و گروه‌های ناهمسو را «تروریسم» و «اقدام مخرب در منطقه» لقب دهند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید