۱۰ کشور برتری که عبارت VPN در کل سال ۲۰۲۳ بیشترین جستجو را داشته‌اند اعلام شد.

کشورهایی که بیشترین جستجو را برای فیلترشکن‌ها داشته اند / ایران در رتبه چندم قرار دارد؟
به گزارش سلام نو به نقل از جماران، یک سایت فعال در زمینه فناوری اطلاعات و رمزنگاری ضمن بررسی کشورهایی که در سال ۲۰۲۳، بیشترین جستجو درباره فیلترشکن‌ها در آن‌ها انجام شده، ایران را در رتبه سوم استفاده از فیلترشکن‌ها اعلام کرده و آورده است: در حالی که ایران با سیاست فیلترینگ سایتها، دسترسی شهروندان خود به ابزارهای حفظ حریم خصوصی نرم افزاری را مسدود می‌کند، استفاده از فیلترشکن‌ها (وی پی ان) در آن کاملا غیرقانونی نیستند. در عوض، ایرانی‌ها می‌توانند در فیلترشکن‌هایی که در ایران ثبت و تایید شده‌اند، ثبت نام و از آن‌ها استفاده کنند.

سایت بین المللی «تکنوپدیا» که بر موضوعات فناوری اطلاعات و رمزنگاری تمرکز دارد، در گزارشی ضمن بررسی میزان گرایش کشورها به استفاده از وی.پی.ان ها آورده است: در سراسر جهان، استفاده از فیلترشکن ها در حال افزایش است. فیلترشکن ها با پوشاندن آدرس های IP کاربران، از طریق پنهان کردن ترافیک کاربر از چشم کوکی ها، ردیاب ها و پایگاه داده های موتورهای جستجو، یک لایه اضافی از حریم خصوصی، برای ناشناس ماندن فراهم می کنند.

در کشورهای غربی، بسیاری از مردم از فیلترشکن ها به دلایل تفریحی، از جمله باز کردن قفل محتوای محدود جغرافیایی در حین سفر یا لذت بردن از سرعت بیشتر اینترنت استفاده می کنند؛ با این حال، در کشورهای دیگر، فیلترشکن ها موضوع لذت یا سرگرمی نیستند.

به گزارش تکنوپدیا؛ برای اینکه بفهمیم ساکنان کدام کشورها در سال 2023 بیشتر فیلترشکن ها را جستجو کرده اند، به Google Trends مراجعه کردیم، که ارزشی برای رتبه بندی هر یک از 74 کشور برتر استفاده کننده از فیلترشکن ایجاد کرد. این عدد، که در مقیاس 0 تا 100 محاسبه می‌شود، نشان می‌دهد که عبارت جستجوی «VPN» در سال 2023 در هر کشور چقدر مورد توجه قرار گرفته بوده است.

برخی اعداد در این داده ها که بالاتر از 100 هستند، به معنای نسبت بالاتری از تمام جستجوها است و نسبت جمعیت کشورها در این شاخص مورد توجه قرار گرفته. بنابراین، یک کشور کوچک که 80 درصد جستجوها برای فیلترشکن است، دو برابر کشور بزرگی است که فقط 40 درصد از جستجوها برای فیلترشکن است. ما همچنین مکان هر کشور را در همان داده‌های سال 2022 - و درصد نوسانات سال به سال - نشان داده‌ایم تا میزان افزایش یا کاهش جستجوهای فیلترشکن در آنجا را مشاهده کنیم.

طبق داده‌های گوگل ترند، 10 کشور برتری که عبارت فیلترشکن در کل سال 2023 بیشترین جستجو را داشته‌اند عبارتند از: ترکمنستان، اتیوپی، ایران، میانمار، چین، سوریه، افغانستان، سنت هلنا، سنگال و اوگاندا.

تکنوپدیا در ادامه ادعا کرده است که با این حال، در حالی که ایران با سیاست فیلترینگ سایتها، دسترسی شهروندان خود به ابزارهای حفظ حریم خصوصی نرم افزاری را مسدود می کند، استفاده از فیلترشکن ها در آن کاملا غیرقانونی نیستند. در عوض، ایرانی‌ها می‌توانند در فیلترشکن هایی که در ایران ثبت و تایید شده‌اند، ثبت نام و از آنها استفاده کنند.

به ادعای این سایت، با توجه به اینکه به آنها اجازه داده شده، این فیلترشکن ها امکان ناشناس بودن را مانند نمونه های غیرقانونی خود، ارائه نمی دهند.

با اینکه اوایل سال 2022، ایران قانونی پیشنهاد کرد که در صورت تصویب، استفاده از فیلترشکن با مجازات تا دو سال زندان همراه خواهد بود، اما 97 درصد از افراد 15 تا 17 ساله در ایران، از فیلترشکن استفاده می کنند که نشان می دهد تقریبا دو نفر از هر سه نفر از جمعیت ایران در حال استفاده از فیلترشکن ها هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید