تیم های SEAL نیروی دریایی ایالات متحده (دیگر تیم ها) و S Green Berets یا همان کلاه سبزها دیگر گروه های برجسته نیروهای ویژه نظامی در ایالات متحده هستند.

ترسناک ترین نیروهای ویژه را کدام کشورها دارند؟ + عکس

به گزارش سلام نو به نقل از روزیاتو در این مقاله به ۱۱ کشور دارای بهترین نیروهای ویژه نظامی در جهان می پردازیم. مفهوم نیروهای ویژه در میان کشورهای مختلف متفاوت است. در حالی که برخی آن ها را سربازان نخبه ارتش می دانند، برخی دیگر، این نیروها را واحدهای ویژه نیروهای مسلح می دانند که وظیفه انجام عملیات های تخصصی را بر عهده دارند. صرف نظر از اینکه نقش آن ها چگونه تفسیر می شود، نیروهای ویژه از بهترین سربازانی تشکیل شده اند که از سراسر کشور استخدام می شوند.

چیزی که این سربازان را خاص می کند، سطح آموزش و ویژگی های شخصیتی آن ها مانند ذهنیت قوی و شجاعت است. آن ها همچنین به سخت افزار نظامی پیشرفته ای مجهز هستند که به آن ها اجازه می دهد بر میدان نبرد مسلط شوند و بر سناریوهای چالش برانگیزی که سر راهشان قرار می گیرد، غلبه کنند. به عنوان مثال، سلاح ها و تجهیزاتی که نیروهای ویژه ارتش آمریکا با آن ها به میدان نبرد می روند شامل تفنگ های تهاجمی مانند M۴A۱ و MK۱۸، مسلسل های MK۴۶ و MK۴۸ و همچنین دیگر تجهیزات حیاتی مانند عینک های دید در شب، کیت های کمک های اولیه، دستگاه های GPS، کلاه ایمنی بالستیک و کمربندها هستند. حمل نارنجک انداز و موشک های ضدتانک نیز در صورت نیاز برای این نیروها مرسوم است.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

موشک ضدتانک FGM – ۱۴۸ Javelin که به طور مشترک توسط شرکت لاکهید مارتین و شرکت RTX توسعه یافته است، به طور گسترده توسط ایالات متحده در عملیات های جنگی خود در افغانستان و عراق به کار گرفته شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارتش، نیروهای آمریکایی در طول جنگ در این دو کشور از این سیستم تسلیحاتی در بیش از ۵,۰۰۰ درگیری استفاده کرده اند.

از زمان معرفی در سال ۱۹۹۶، بیش از ۴۵,۰۰۰ واحد از این موشک های ضد تانک قابل حمل و کاربردی تا سال ۲۰۱۹ تولید شده بود. در حالی که شرکت RTX واحد پرتاب فرماندهی (CLU) را می سازد، شرکت لاکهید مارتین مسئولیت مونتاژ خود موشک را بر عهده دارد.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

همچنین جاولین به طور گسترده توسط ارتش اوکراین برای دفع تهاجم روسیه به کشورشان مورد استفاده قرار می گیرد. براساس این گزارش، آمریکا تا اواخر اوت ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ هزار موشک ضدتانک جاولین را در اختیار کی یف قرار داده بود که به اوکراین در دور نگه داشتن روسیه از پایتخت کمک کرده است. به خاطر تقاضای بالا برای این سلاح، هم شرکت لاکهید مارتین و هم شرکت RTX اقداماتی را برای افزایش تولید جاولین از ۲,۰۰۰ واحد به ۳,۵۰۰ واحد در سال انجام داده اند.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

از سوی دیگر، تفنگ تک تیراندازی ماژولا رمینگتون (MSR) سلاحی کلیدی در زرادخانه نیروی دلتا است که کارآیی عملیاتی این گروه نخبه را افزایش می دهد. تفنگ رمینگتون که در سال ۲۰۱۳ وارد سرویس شد، دارای برد شلیک ۱۵۰۰ متر و نرخ شلیک ۱۲ گلوله در دقیقه است. همچنین این تفنگ تک تیراندازی به خاطر ماژولار بودنش که امکان پیکربندی قابل شخصی سازی تجهیزات را به سربازان ویژه می دهد، مورد تحسین کارشناسان دفاعی قرار گرفته است. براساس یک گزارش در سال ۲۰۱۳ هر قبضه ای از این تفنگ حدود ۱۵ هزار دلار قیمت داشت.

علاوه بر این، شرکت های بزرگ بخش دفاعی نیز پشتیبانی تاکتیکی و استراتژیک را به نیروهای ویژه ارائه می دهند. واحد فناوری اطلاعات شرکت جنرال داینامیکس در سال ۲۰۱۶ قراردادی برای ارائه خدمات پشتیبانی حرفه ای به نیروهای عملیات ویژه آمریکا در انجام ماموریت های جهانی خود دریافت کرد. بر اساس این توافق، شرکت جنرال داینامیکس قرار بود ارائه نامحدود خدمات را برای یک دوره زمانی نامحدود، با حداکثر سقف ۹۰۰ میلیون دلار در طول پنج سال فراهم کند. شرکت جنرال داینامیکس ششمین پیمانکار دفاعی بزرگ جهان است و سال گذشته بیشترین رکورد درآمد خود را به میزان ۴۲.۳ میلیارد دلار اعلام کرد.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

روش شناسی

در این مطلب ۱۱ کشور دارای بهترین نیروهای ویژه نظامی در جهان براساس یک روش اجماعی رتبه بندی شده اند که برای آن سه منبع ایندیپندنت، The Times of India و  Forces.net را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم. در حالی که منبع اول نیروهای ویژه مختلف (از ۸ نیرو) را براساس قابلیت های آن ها رتبه بندی کرده بود، دو وب سایت دیگر بدون رتبه بندی این واحدها، به بحث در مورد آن ها پرداختند.

در مورد اول، اگر کشوری در رتبه اول قرار داشت، امتیاز ۱ (۸ از ۸) دریافت می کرد؛ اگر در رتبه سوم بود، امتیاز ۰.۷۵ (۶ از ۸) دریافت می کرد. برای دو منبع باقی مانده، تعداد دفعاتی که به یک گروه نیروهای ویژه نظامی در این وب سایت ها اشاره شد را شمردیم و برای هر بار که آن ها اشاره ای دریافت کردند، امتیاز ۱ را اختصاص دادیم. در نهایت همه امتیازات تجمیع شدند تا امتیاز کلی به دست آید. کشورهایی که بهترین نیروهای نظامی جهان را در اختیار دارند، به ترتیب امتیازات کلی خود در رتبه های بالا قرار می گیرند. در مواردی که دو یا چند کشور امتیاز یکسانی داشتند، ما یکی بر دیگری ترجیح دادیم.

۱۱ کشور با بهترین نیروهای ویژه نظامی در جهان

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۱۱. Fuerza de Guerra Naval Especial

کشور: اسپانیا

امتیاز: ۰.۲۵

اسپانیا با نیروهای ویژه موسوم به Unidad de Operaciones Especiales خود یکی از بهترین نیروهای ویژه نظامی را در جهان دارد. از ژوئن ۲۰۰۹، این گروه جذب نیروی Fuerza de Guerra Naval Especial، یا نیروی ویژه جنگ دریایی شده که شهرت آن را به ارث برده است. چیزی که در سال ۱۹۵۲ به عنوان دسته صعود آبی خاکی شروع به کار کرد، تبدیل به یکی از قابل احترام ترین نیروهای ویژه در اروپا شده است. بر اساس گزارش ایندیپندنت، این نیرو دارای نرخ مرودودی حدود ۸۰ درصد است.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۱۰. MARCOS

کشور: هند

امتیاز: ۱.۰۰

هند با سه نیروی ویژه که توسط ارتش کنترل می شوند، خود را در میان کشورهایی با بهترین نیروهای ویژه نظامی در جهان می بیند. این نیروها عبارتند از نیروهای ویژه چترباز ارتش، MARCOS نیروی دریایی و نیروی کماندوی گارد نیروی هوایی. کماندوهای دریایی که به اختصار MARCOS نامیده می شوند، مشهورترین گروه نیروهای ویژه در این کشور هستند. بر اساس گزارش تایمز آو ایندیا، حدود سه سال آموزش دقیق طول می کشد تا سربازان بتوانند بخشی از این واحد ویژه شوند. MARCOS قادر به عملیات در دریا، زمین و هوا است.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۹. Kommando Spezialkräfte

کشور: آلمان

امتیاز: ۱.۰۰

Kommando Spezialkräfte (KSK) یک نیروی ویژه در Bundeswehr یا همان ارتش آلمان است. این یک واحد بزرگ در سطح تیپ است که وظیفه انجام طیف گسترده ای از عملیات های مورد نیاز در ارتباط با مبارزه با تروریسم، جنگ کماندویی، و جستجو و نجات را بر عهده دارد. با این حال، مانند همه واحدهای دیگر آلمان، استقرار KSK باید توسط پارلمان آلمان تایید شود. این واحد چندین عملیات موفقیت آمیز در طول جنگ علیه تروریسم در افغانستان انجام داد، از جمله حمله به یک خانه امن القاعده در سال ۲۰۰۶. آلمان همچنین یک گروه عملیات ویژه دیگر در GSG 9 der Bundespolizei دارد که واحد نیروهای ویژه پلیس آلمان است و نقش فعالی در مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته دارد. عمدتاً به خاطر این دو نیرو، آلمان خود را در فهرست کشورهای دارای بهترین نیروهای ویژه نظامی در جهان می بیند.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۸. Joint Task Force ۲ (JST۲)

کشور: کانادا

امتیاز: ۲.۰۰

نیروی ضربت مشترک ۲ (JST۲) یک گروه نیروهای ویژه درجه ۱ ارتش کانادا است و تحت فرماندهی نیروهای عملیات ویژه کانادا خدمت می کند. این واحد وظیفه کار بر روی ماموریت های مبارزه با تروریسم در داخل و خارج از کشور را بر عهده دارد و به عنوان یک نیروی ویژه در سطح جهانی شناخته شده است. JST۲ به همکاری نزدیک با نیروی دلتا در ایالات متحده و سرویس هوایی ویژه بریتانیا (SAS) در ماموریت های مورد علاقه مشترک مشهور است.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۷. واحد نظامی GROM

کشور: لهستان

امتیاز: ۲.۰۰

واحد نظامی GROM لهستان یکی از بهترین نیروهای ویژه نظامی در جهان است. این یک واحد نیروهای ویژه درجه یک است که می تواند با بهترین ها مقایسه شود. این گروه در سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از ماموریت کمک به یهودیان شوروی برای ورود ایمن به اسرائیل تشکیل شد. این روزها، GROM یک واحد ضدتروریسم بسیار توانمند است که ماموریت های متعددی را در داخل و خارج از کشور با موفقیت انجام داده است. یکی از برجسته ترین عملیات های این گروه نجات گروگان ها پس از آن بود که تروریست ها در سال ۲۰۱۲ کنترل یک ساختمان دولتی در پکتیا، افغانستان را به دست گرفتند.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۶. گروه خدمات ویژه (SSG)

کشور: پاکستان

امتیاز: ۲.۰۰

گروه خدمات ویژه پاکستان یا SSG یکی از بهترین واحدهای نیروهای ویژه نظامی در جهان است. این واحد همچنین به دلیل سربند منحصر به فردی که کماندوهای آن می پوشند با نام بلک استورکس (Black Storks) به معنای لک لک های سیاه شناخته می شود. ایندیپندنت و Force.net هر دو تاکید کرده اند که آموزش SSG شامل یک راهپیمایی ۵۷.۵ کیلومتر در ۱۲ ساعت و همچنین یک دو سرعت ۸ کیلومتری تنها در ۲۰ دقیقه است، در حالی که تنها ۵ درصد از کسانی که وارد دوره آموزشی می شوند پس از اتمام دوره پذیرفته می شوند. SSG یک نیروی کارزآموده در زمینه نبرد است که برخی از پیچیده ترین ماموریت ها را در طول جنگ پاکستان علیه گروه های شبه نظامی در مناطق قبیله ای شمال کشور انجام داده و عمدتاً موفق ظاهر می شود.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۵. گروه ملی مداخله گر ژاندارمری فرانسه (GIGN)

کشور: فرانسه

امتیاز: ۲.۲۵

گروه مداخله گر ژاندارمری ملی فرانسه یا GIGN یکی از بهترین نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم در جهان است. همچنین این واحد وظیفه حفاظت از شخصیت های سیاسی برجسته فرانسوی و سایت های مهم ملی را بر عهده دارد. براساس گزارش ایندیپندنت، GIGN متخصص شرایط گروگانگیری است و از زمان شکل گیری در سال ۱۹۷۳ تا کنون بیش از ۶۰۰ گروگان را آزاد کرده است.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۴. سایرت متکال

اسرائیل

امتیاز: ۲.۶۳

در رتبه بعدی فهرست دارندگان بهترین نیروهای ویژه نظامی در جهان، اسرائیل قرار دارد که سایرت متکال (Sayeret Matkal) یکی از نخبه ترین واحدهای نیروهای ویژه در سراسر جهان به شمار می رود. متقاضیانی که می خواهند به نیروهای ویژه اسرائیل بپیوندند، آموزش های طولانی و دشواری را پشت سر می گذارند و تنها بهترین ها موفق می شوند انتخاب شوند. مسئولیت اصلی این گروه جمع آوری اطلاعات است و اغلب در عمق خطوط دشمن عمل می کند. یکی دیگر از گروه های برجسته نیروهای ویژه در اسرائیل، Shayetet 13 است که بخشی از نیروی دریایی است و بر نبردهای سطحی و زیرسطحی و همچنین حملات نظارت دارد. این واحد با وجود اینکه از سال ۱۹۴۸ در حال فعالیت بود، تا دهه ۱۹۶۰ برای عموم شناخته شده نبود.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۳. گروه آلفا

کشور: روسیه

امتیاز: ۳.۳۸

گروه آلفای روسیه (Alpha Group) یکی از بهترین واحدهای نظامی نخبه در جهان است که در مبارزه با تروریسم تخصص دارد. این سازمان که در سال ۱۹۷۴ توسط کا گ ب تاسیس شد، در حال حاضر تحت نظارت FSB فعالیت می کند. یکی دیگر از واحدهای نیروهای ویژه روسیه در سطح جهانی Spetsnaz GRU است که زیر نظر آژانس اطلاعات نظامی خارجی روسیه به نام GRU فعالیت می کند. نیروهای ویژه روسیه برای انجام چندین ماموریت در خارج از خاک این کشور، از جمله در چکسلواکی، سوریه، گرجستان و اوکراین مورد توجه قرار گرفته اند.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۲. سرویس هوایی ویژه (SAS)

کشور: انگلستان

امتیاز: ۴.۶۳

بریتانیا یکی از بهترین واحدهای نظامی نیروهای ویژه در جهان را در اختیار دارد – سرویس هوایی ویژه بریتانیا یا Special Air Service (SAS) که نقش حیاتی در جنگ عراق داشت. یک ژنرال آمریکایی به نام استنلی مک کریستال اعلام کرده است که آمریکا بدون کمک SAS نمی توانست به آنچه در عراق برای آن برنامه ریزی کرده بود، دست یابد. یکی دیگر از واحدهای برجسته نیروهای ویژه در این کشور سرویس قایق ویژه یا Special Boat Service است که معادل SEAL های نیروی دریایی آمریکاست. فرآیند انتخاب برای این نیرو بسیار سختگیرانه و دشوار است و شامل آزمون های سختی مانند آموزش بقای رزمی، بازجویی شدید و آموزش جنگل است.

۱۱ کشوری که بهترین و ترسناک ترین نیروهای ویژه را دارند

۱- Tier-۱ Special Mission Units

کشور: ایالات متحده آمریکا

امتیاز: ۶.۰۰

ایالات متحده بهترین نیروهای ویژه نظامی را در جهان دارد. این کشور چندین واحد ویژه سری دارد که مهم ترین عملیات خود را به آن ها می دهد. براساس این گزارش، بیش از ۷۰ هزار سرباز آمریکایی وجود دارند که بخشی از نیروهای عملیات ویژه در این کشور هستند. چهار واحد طراز اول ماموریت ویژه ارتش آمریکا عبارتند از: نیروی دلتای ارتش که مسئول طیف وسیعی از ماموریت ها از جمله مقابله با تروریسم، از بین بردن اهداف با ارزش، نجات گروگان، حمله، خرابکاری و شناسایی ویژه است؛ گروه توسعه جنگ ویژه نیروی دریایی (DEVGRU یا Seal Team ۶)که فعالیت های مشابهی مانند نیروی دلتا را انجام می دهد اما در بخش نیروی دریایی؛ اسکادران ۲۴اٌم تاکتیک های ویژه نیروی هوایی که از چتربازان، کنترل کننده های نبرد، متخصصان آب و هوای عملیات های ویژه و کماندوهای ویژه تشکیل شده است. مورد آخر Intelligence Support Activity متعلق به ارتش است که از میان سرویس های نظامی مختلف نیرو جذب می کند و وظیفه آن ها جمع آوری اطلاعات در مورد تصمیمات سیاست گذاران است. بیشتر فعالیت های این واحد طبقه بندی شده هستند.

تیم های SEAL نیروی دریایی ایالات متحده (دیگر تیم ها) و S Green Berets یا همان کلاه سبزها دیگر گروه های برجسته نیروهای ویژه نظامی در ایالات متحده هستند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید