شیمی‌درمانی، ناجی بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان، گاه با عارضه‌ای جانبی به نام "مغز شیمیایی" همراه می‌شود. این عارضه، با اختلال در حافظه، تمرکز و تفکر، رنج و سختی را به بیمار تحمیل می‌کند.

رهایی از عوارض شیمی‌درمانی با نور و صدا

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است شیمی‌درمانی، به عنوان یکی از روش‌های قدرتمند در مبارزه با سرطان، در کنار مزایای قابل توجه، عوارض جانبی ناخوشایندی نیز به همراه دارد. یکی از این عوارض، "مغز شیمیایی" نام دارد که بر حافظه، تمرکز و تفکر بیمار اثر منفی می‌گذارد.

نور و صدا، ناجیان مغز

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با ابداع روشی نوین، راهی برای مقابله با این عارضه یافته‌اند. تابش نورهای چشمک‌زن و پخش اصواتی با فرکانس مشخص، گویی نغمه‌ای از امید در دل رنج بیماران می‌نوازد.

تحریک مغز برای غلبه بر چالش‌ها

مطالعات پیشین نشان داده است که نور و صدا با فرکانس ۴۰ هرتز، می‌توانند امواج گاما در مغز را تقویت کنند. این امواج، نقشی کلیدی در هوشیاری، تمرکز و حافظه ایفا می‌کنند.

موش‌ها، پیشگامان آزمایشی امیدبخش

محققان MIT با الهام از این یافته‌ها، اثر این روش را بر موش‌های تحت شیمی‌درمانی بررسی کردند. موش‌های گروهی، در کنار شیمی‌درمانی، روزانه یک ساعت تحت تابش نور و صدا (گامادرمانی) قرار گرفتند.

نتایج شگفت‌انگیز و نویدبخش

موش‌های گروه شاهد، پس از شیمی‌درمانی، با عوارضی نظیر کوچک شدن مغز، آسیب دی‌ان‌ای، التهاب و آسیب به میلین روبرو شدند. اما موش‌های گروه گامادرمانی، از این عوارض جان سالم به در بردند و در تست‌های حافظه و عملکرد اجرایی، نتایج بهتری کسب کردند.

تاثیرات پایدار و امیدی افزون‌تر

مزایای گامادرمانی تا چهار ماه پس از درمان نیز پایدار بود. جالب‌تر اینکه، اثربخشی این روش زمانی که همزمان با شیمی‌درمانی آغاز می‌شد، به مراتب بیشتر بود.

آزمایش‌های امیدوارکننده در مسیر رهایی

محققان MIT در حال بررسی اثرات گامادرمانی بر بیماری‌های عصبی دیگر نظیر پارکینسون و ام‌اس هستند. آزمایش‌های بالینی این روش بر بیماران مبتلا به آلزایمر نیز در حال انجام است.

چشم‌اندازی روشن در ورای تاریکی

اگر این روش در انسان نیز موثر باشد، می‌تواند به بخش جدایی‌ناپذیر شیمی‌درمانی تبدیل شده و رنج و سختی بیماران را به طور قابل توجهی کاهش دهد. نغمه‌ی امید در دل رنج بیماران طنین‌انداز شده و گامی بزرگ در جهت بهبود کیفیت زندگی آن‌ها برداشته می‌شود.

چه عواملی در بروز "مغز شیمیایی" نقش دارند؟

گامادرمانی چگونه به محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های شیمی‌درمانی کمک می‌کند؟

چه مزایایی برای استفاده از گامادرمانی در کنار شیمی‌درمانی وجود دارد؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید