نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب می‌تواند به داشتن آرامش بیشتر، رفع اضطراب و خواب آرام شب به شما کمک کند.

بهترین نوشیدنی ها برای تنظیم خواب شبانه

به گزارش سلام نو به نقل از سایت طلا، اگر در ساعات پایانی شب دچار اضطراب و بی‌خوابی می‌شوید، ما به شما بهترین نوشیدنی های سالم خواب آور را برای تنظیم خواب شبانه پیشنهاد می‌کنیم.

تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران در راستای داشتن زندگی سالم‌تر، نشان می‌دهند که خواب کمتر از هفت ساعت در طول شب، عوارضی نظیر دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، افسردگی، افزایش وزن، آسیب به سیستم ایمنی، اختلال در عملکرد طبیعی مغز و تمرکز را به‌همراه خواهد داشت. اگر این عوارض شما را به فکر زندگی سالم‌تر انداخته‌، ما در ادامه این مطلب به معرفی نوشیدنی های سالم خواب آور می‌پردازیم که می‌توانند برای داشتن خواب کافی به شما کمک کنند.

برای داشتن زندگی سالم و استراحت کافی اجزای بدن به‌ویژه مغز، تنها در نظر گرفتن کمیت خواب کافی نیست و باید به کیفیت خواب هم توجه داشته باشید. در خصوص ارتقای کیفیت خواب هم پژوهش‌های زیادی انجام شده است و دانشمندان کیفیت خواب را به عواملی نظیر میزان آرامش، استرس، ساعت خواب و… وابسته می‌دانند. مواردی نظیر کنار گذاشتن گوشی در ساعات انتهایی شب، خواب قبل از ساعت ۲۳، گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش، محبت کردن به اطرافیان، شام سبک و کتاب خواندن از جمله مواردی هستند که می‌توانند کیفیت خواب شما را ارتقا دهند.

۵ نوشیدنی سالم که مانند قرص خواب عمل می‌کند

نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب می‌تواند به داشتن آرامش بیشتر، رفع اضطراب و خواب آرام شب به شما کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف محصولات لبنی نظیر شیر و پنیر نیم ساعت قبل از زمان خواب می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بخوابید. در تحقیقات انجام شده، محتویات شیمیایی و اثرات روانی شیر را علت ایجاد این نوع تاثیر در بدن می‌دانند.

در شیر ترکیبات خاصی نظیر تریپتوفان و ملاتونین وجود دارد که به خواب عمیق‌تر کمک می‌کنند. تریپتوفان آمینواسیدی است که در غذاهای پروتئینی وجود دارد و نقش مهمی در تولید انتقال دهنده‌های عصبی به‌نام سروتونین ایفا می‌کند. سرتونین موجود در شیر به بهبود خلق و خو، آرامش بیشتر و تولید هورمون ملاتونین کمک می‌کند.

در نتیجه خوردن شیر، هورمون ملاتونین در بدن افزایش می‌یابد. ملاتونین که به‌عنوان هورمون خواب نیز شناخته می‌شود، در مغز انسان آزاد شده و سبب تنظیم ریتم قلب و ایجاد آمادگی برای استراحت بدن می‌شود.

مصرف شیر اثرات روانی برای خواب دارد. برخی متخصصان بر این باورند که نقش بالقوه شیر به‌عنوان یک ماده کمک‌کننده به خواب، علاوه بر ترکیبات شیمیایی موجود در آن به اثر روانی هم ارتباط دارد. آن‌ها معتقدند که مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب به‌صورت ناخودآگاه، خوردن شیر در موقع خواب در دوران کودکی را به یاد می‌آورد. این احساس سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند و در نتیجه آن مغز، بدن را برای خواب آماده می‌کند.

۵ نوشیدنی سالم که مانند قرص خواب عمل می‌کند

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی های سالم خواب آور است که از جنبه‌های مختلف روی سلامتی انسان تاثیر می‌گذارد. احتمالا تاکنون از تاثیر عالی برگ‌های چای سبز روی سلامت قلبی عروقی، کاهش ابتلا به سرطان، کاهش اضطراب و تنش، کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول، کمک به بهداشت دهان و دندان، تقویت سیستم ایمنی، افزایش قدرت مغز و کاهش آلزایمر شنیده باشید.

اما چای سبز برای داشتن خوابی راحت‌تر هم می‌تواند به شما کمک کند. استرس، فشار عصبی و خاطراتی که از تنش‌های روزمره در حافظه ما بر جای مانده است سبب می‌شوند تا ما خواب راحتی نداشته باشیم. همین موضوع‌ها سبب می‌شوند در طول شب به خواب نرویم و نتوانیم ۷ ساعت خواب کافی و باکیفیت را داشته باشیم. یکی از نوشیدنی های سالم خواب آوری که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند چای سبز است. در چای سبز ماده‌ای به‌نام ال-تیانین وجود دارد که یک اسیدآمینه است. این ماده به کاهش اضطراب و از بین رفتن تنش و انقباض عضلات بدن کمک فراوانی می‌کند.

۵ نوشیدنی سالم که مانند قرص خواب عمل می‌کند

یکی از نوشیدنی های سالم که کمتر به آن توجه شده است، شیر بادام است. بیشترین تاثیر این نوشیدنی برای ایجاد حس خواب آلودگی به کلسیم شیر و سایر خواص شیر مربوط می‌شود که پیش‌تر توضیح دادیم. در این نوشیدنی، بادام به‌کمک شیر می‌آید تا تاثیر آن بر بدن را افزایش دهد. شیر بادام نوشیدنی مناسبی برای زمان‌هایی است که دچار آشفتگی روحی و تنش جسمی هستید. این نوشیدنی تا حد زیادی می‌تواند خوابی راحت را برای شما ضمانت کند.

۵ نوشیدنی سالم که مانند قرص خواب عمل می‌کند

چای بابونه به سه شیوه به راحتی خواب شما کمک می‌کند؛ اولا بابونه حاوی آپیژنین است که سبب کاهش اضطراب و استرس می‌شود. برای بازگرداندن آرامش، چای بابونه می‌تواند به‌اندازه داروهای شیمیایی مفید واقع شود. اگر به‌دلیل نگرانی‌ها و فکر مشغولی‌ها شب‌ها نمی‌توانید بخوابید، خوردن این نوشیدنی به شما کمک می‌کند تا آرامش از دست رفته خود را بازیابی کنید.

در مرحله بعدی بابونه روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و فرآیند هضم مواد غذایی را بهبود می‌بخشد. قرن‌هاست که از دمنوش‌های این گیاه برای درمان ناراحتی‌های معده و مشکلات گوارشی نظیر گاز معده و اسهال استفاده می‌شود. نوشیدنی‌های حاوی بابونه می‌توانند نقش یک داروی مسکن و ضد التهاب را برای شل کردن دستگاه گوارش ایفا کنند.

۵ نوشیدنی سالم که مانند قرص خواب عمل می‌کند

آلبالو حاوی ماده‌ای به‌نام ملاتونین است که در خواب انسان دارای نقش اساسی است.

با نوشیدن دو لیوان از آب این میوه، سطح ملاتونین بدن شما افزایش پیدا خواهد کرد و دچار حس خواب‌آلودگی خواهید شد. یک مطالعه جزئی که روی بزرگسالان مبتلا به بی‌خوابی انجام شده بود نشان داد که نوشیدن دو لیوان آب آلبالو در طول روز می‌تواند یک ساعت به کمیت خواب افراد بی‌افزاید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید