در این مطلب به بررسی ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان، پرداخته ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

بی ارزش ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴ + رتبه ایران در جدول پاسپورت های ضعیف!
به گزارش سلام نو به نقل از روزیاتو، در زیر ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان، بر اساس تعداد مقاصدی که شهروندان هر کشور می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها سفر کنند، آمده است.
برای کشورهایی که ثبات چندانی ندارند، به دلیل تنش‌های دیپلماتیک، جابجایی در خارج از مرزهای کشور محدود است. در بسیاری از موارد، این کشورها بازدهی اقتصادی پایینی نیز دارند.

اینفوگرافیک زیر بر اساس شاخص پاسپورت Henley & Partners، ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها را در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد.

ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴

ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها

در زیر ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان، بر اساس تعداد مقاصدی که شهروندان هر کشور می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها سفر کنند، آمده است:

ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴

ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴

دارندگان پاسپورت افغانستان، تنها به ۱۲ درصد از کشورهای جهان بدون ویزا دسترسی دارند.

در مقابل، دارندگان معتبرترین پاسپورت‌ها، مانند پاسپورت ژاپن، بدون ویزا به ۸۵ درصد از کشورهای جهان می‌توانند رفت و آمد کنند. این عدم تعادل را می‌توان با عوامل سیاسی، از جمله بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، همراه با دلایل اقتصادی توضیح داد.

اغلب، شهروندان کشورهایی که ثبات اقتصادی ندارند در سفرهای بین المللی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند، زیرا این احتمال می‌رود که بیشتر از مدت اعتبار ویزا، در کشور مقصد بمانند. عکس این موضوع در کشورهای با تولید ناخالص داخلی بالا دیده می‌شود که مرزهای خود را به دلیل سود بیشتر اقتصادی از طریق گردشگری و تجارت باز می‌کنند.

سوریه، دومین کشور در این رتبه بندی است که با فاصله کمی از افغانستان ضعیف‌ترین پاسپورت را دارد. از زمان شروع جنگ در سال ۲۰۱۱، نزدیک به نیمی از جمعیت ۲۲ میلیون نفره این کشور در آن زمان، فرار کرده اند.

حتی کره شمالی با معافیت ویزا برای ۴۲ کشور، آزادی عمل بیشتری نسبت به این کشورها دارد، اگرچه شهروندان به ندرت کشور را ترک می‌کنند، زیرا برای سفر باید تاییدیه دولت را داشته باشند.

در طول یک دهه اخیر پاسپورت کدام کشورها ضعیف‌تر شده اند؟

پاسپورت کدام کشورها از سال ۲۰۱۴ بیشتر از سایرین تضعیف شده اند؟

ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴

از زمان وقوع بحران سال ۲۰۱۵، ونزوئلا شاهد افزایش محدودیت‌های سفر از سوی کشورهای همسایه بوده است.

پس از فرار میلیون‌ها نفر از ونزوئلا به دلیل فروپاشی اقتصادی و تورم افسارگسیخته، اکوادور، شیلی و پرو در بحبوحه تحولات سیاسی محدودیت‌های مرزی را تشدید کردند. در مقایسه، اگرچه روابط دیپلماتیک بین ونزوئلا و کلمبیا آنچنان نیست، اما کلمبیا محدودیتی برای پاسپورت ونزوئلا نگذاشته است.

روسیه نیز پس از حمله به اوکراین به شدت محدود شد. نه تنها کانادا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا خطوط هوایی روسیه را در حریم هوایی خود محدود کرده اند، بلکه بسیاری از این کشورها دیگر برای شهروندان روسیه ویزا صادر نمی‌کنند. از سوی دیگر، کشورها، آزادی تردد بیشتری را برای اوکراینی‌ها فراهم می‌کنند و برخی شرایط ویزا را به کلی کنار می‌گذارند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید