حداکثر و حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳ مصوب شد.

حقوق سربازان متاهل و مجرد ۱۴۰۳ مشخص شد

به گزارش سلام نو، از سال ۱۴۰۰ حقوق سربازان روند رو به رشدی گرفت و حقوق سربازان مجرد از ۲۰۰هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش یافت.

آغاز روند افزایشی حقوق سربازان

این روند افزایشی در سال ۱۴۰۱ هم ادامه داشت و حقوق سربازان متاهل در این سال هم با رشد قابل توجهی همراه بود. بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در بهار ۱۴۰۱، حداقل حقوق سربازان ۲ میلیون ۵۲۰ هزار تومان و با توجه به گزینه‌هایی چون تاهل، تحصیلات، درجه، بومی یا غیربومی بودن و عملیاتی بودن منطقه خدمت، تا بیش از ۴ میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش حداکثری حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲

از آنجایی که در سال ۱۴۰۱ حقوق پایه تمامی کارمندان کشور افزایش یافت. زمینه‌های لازم برای افزایش حقوق سربازان هم فراهم شد. در این سال بیشتر سربازار کشورمان حدود ۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند. البته مدرک تحصیلی و تاهل و منطقه خدمتی همچنان تاثیر گذار بود و در بهترین حالت سربازانی بودند که تا ۶ میلیون تومان هم حقوق می‌گرفتند. به عبارت دیگر کف و سقف حقوق سربازی در سال ۱۴۰۱ بین ۲تا ۶میلیون تومان بود.

یکی از مواردی که در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شد، نزدیک بودن حقوق سربازان با هزینه‌های جاری آنها بود. بسیاری از خانواده‌ها توان تامین هزینه‌های سربازان وظیفه را نداشتند و به همین دلیل مشکلات مالی گریبانگیر آنها شده بود.

در سال ۱۴۰۲ هم دستمزد سربازان روند افزایشی داشت و حقوق سربازان متاهل نسبت به سربازان مجرد تغییر محسوسی یافت. بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ هر سرباز مجرد حداقل ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر سرباز متاهل حداقل ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان حقوق دریافت می‌کند.

حقوق ۹میلیونی برای سربازان متاهل

موضوع حقوق و دستمزد سربازان در سال ۱۴۰۳ هم یکی از موارد چالشی در مجلس شورای اسلامی بود. روز هشتم بهمن ماه رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر از تصویب حداقل و حداکثر حقوق سربازان داد. به گفته زارع، طبق مصوبه مجلس در بودجه سال آینده، حداقل حقوق سربازان مجرد ۶ میلیون تومان و حداقل حقوق سربازان متاهل بدون فرزند ۹ میلیون تومان تعیین شد.

وی در رابطه با حداقل و حداکثر حقوق سربازان برای سال ۱۴۰۲ گفت: در جریان رسیدگی به بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد که حداقل حقوق سربازان مجرد معادل ۶۰ درصد حداقل حقوق پایور، حداقل حقوق سربازان مجرد مناطق عملیاتی معادل ۷۵ درصد حداقل حقوق پایور و حداقل حقوق سربازان متاهل معادل ۹۰ درصد حداقل حقوق پایور باشد.

سربازان متاهل و مجرد 1403چقدر حقوق می‌گیرند؟

بر اساس آخرین تصمیمات نمایندگان مجلس در رابطه با بودجه ۱۴۰۳، مقرر شد تا حداقل حقوق سرباز متاهل در مناطق عملیاتی در سال آینده ۹ میلیون تومان باشد.

نامه رییس کمیسیون اصل ۹۰ به رییس سازمان برنامه درباره حقوق سربازان

در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۳ رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای به رییس سازمان برنامه و بودجه وزیر دفاع نوشت و در آن از ضرورت افزایش حقوق سربازان صحبت کرد.

در نامه نصرالله پژمانفر آمده است: «در ماده ۴۹ قانون «خدمت وظیفه عمومی» آمده است که حداقل حقوق دریافتی سربازان باید چقدر باشد و تاکید کردیم زمانی که حقوق همه اقشار هر سال افزایش می‌یابد، حقوق سربازان نیز باید افزایش یابد. مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۲ تصویب کرد که حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی، ۶۰ درصد حداقل دریافتی پایور باشد و در صورتی که سربازان در مناطق عملیاتی باشند، باید ۷۵ درصد حداقل دریافتی پایور و در صورتی که متأهل و بدون فرزند باشند، باید ۹۰ حقوق حداقل دریافتی پایور به آنان پرداخت شود.

این موضوع قانون و لازم‌الاجرا است اما به طور دقیق و کامل اجرایی نمی‌شود؛ در واقع، حقوق دریافتی پایور در سال جاری ۸ میلیون تومان است و بر اساس آن، حداقل حقوق سرباز وظیفه مجرد که در منطقه غیر عملیاتی فعالیت می‌کند، باید ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد اما از ابتدای سال تاکنون، دریافتی این سربازان فقط ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که یک میلیون تومان کمتر از آن چه در قانون آمده است.»

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید