آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که حملات آنان پاسخی به حملات نیروهای یمنی به خطوط کشتیرانی بین‌المللی در آب‌های دریای سرخ است.

اروپا و آمریکا دبنال کلید حل بحران یمن در ایران
صبح نو نوشت: موج سوم حملات آمریکا به مناطقی از یمن با شدت بیشتر ادامه یافت تا به اذعان کاخ سفید، منافع دریایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و خلیج عدن حفظ شود. آن‌گونه که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد ارتش آمریکا و متحدانش روز شنبه ساعت ۱۱ و نیم شب با استفاده از ناوهای مستقر در منطقه و جت‌های جنگنده، به ۳۶ هدف از مواضع متعلق به نیروهای یمنی در ۱۳ نقطه مختلف یمن حمله کردند و پس از آن نمایندگان خود را به مسقط و تهران فرستادند تا از باتلاق خودساخته در یمن، رهایی یابند. بنا بر اعلام سنتکام، این اهداف شامل مقرهای فرماندهی، ستادهای کنترل تهاجم و انبارهای زیرزمینی سلاح و مهمات متعلق به انصارالله بوده و با حمایت نیروهای مسلح بریتانیا، استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند انجام شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا پیش‌تر هم اعلام کرده بود که در اقدامی جداگانه، روز شنبه حدود ساعت ۷:۲۰ عصر به وقت صنعا، 6 موشک کروز ضد کشتی نیروهای مسلح یمن را که برای پرتاب علیه کشتی‌ها در دریای سرخ آماده شده بودند، منهدم و از این حملات جلوگیری کردند.  بر اساس این اعلام، نیروهای آمریکایی موشک‌های کروز را در مناطق تحت کنترل انصارالله شناسایی کرده و مدعی شدند تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری آمریکا در منطقه هستند و با اقدام  در نابودی آنها، به دنبال تأمین امنیت کشتی‌های خود هستند. 

سنتکام همچنین گزارش داد که نیروهای این ستاد طی سه حمله جداگانه در روز جمعه، ١٢ فروند پهپاد یمنی‌ها را بر روی دریای سرخ، خلیج عدن و پایگاه‌های پرتابی در خاک یمن منهدم کرده است.

بنا بر این گزارش، ناوشکن «یواس‌اس کارنی» روز جمعه (13 بهمن)  حدود ساعت ۱۰ و نیم صبح به وقت محلی، یک فروند پهپاد را بر روی خلیج عدن ساقط کرد. حدود ساعت ۴ و ۴۰ دقیقه بعدازظهر جمعه حملاتی علیه چهار فروند پهپاد در مناطق تحت کنترل انصارالله در خاک یمن انجام و این پهپادهای آماده شلیک منهدم شدند و در ساعت ۹ و ۲۰ دقیقه جمعه شب، ناوشکن «یواس‌اس لابون» و جنگنده‌های «اف‌ای-١٨» از ناو هواپیمابر «دوایت دی آیزنهاور» هفت فروند پهپاد را بر فراز دریای سرخ سرنگون و از بروز خسارات یا تلفات احتمالی جلوگیری کردند.

آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که حملات آنان پاسخی به حملات نیروهای یمنی به خطوط کشتیرانی بین‌المللی در آب‌های دریای سرخ است.

نیروهای یمنی که از آغاز جنگ غزه در نیمه مهرماه در حمایت از فلسطینی‌ها حملات خود را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ آغاز کرده‌اند، روز شنبه با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از یک مانور نظامی، تصاویر حمله به مراکز نظامی اسرائیلی و گروگان گرفتن صهیونیست‌ها را به نمایش گذاشتند.
محمد البخیتی، یکی از اعضای ارشد شورای سیاسی انصارالله در واکنش به حملات روز شنبه نیروهای ائتلاف به مواضع این گروه، با بیان اینکه ما تا «رفع محاصره غزه» به عملیات نظامی خود ادامه خواهیم داد، تهدید کرد که این جنبش به حملات آمریکا و بریتانیا در یمن پاسخ خواهد دهد.

هم‌افزایی یمن با محور مقاومت

درحالی‌که بیشتر بازیگران بین‌المللی از بار هزینه‌های سنگین گسترش ناامنی در دریای سرخ و تنگه استراتژیک باب‌المندب به‌عنوان هسته اصلی دریانوردی و تجارت بین‌المللی، گله‌مند هستند و به دنبال راهی برای مواجهه با این بحران امنیت دریانوردی می‌گردند، در این میان به نظر می‌رسد وضعیت برای انصارالله کاملا متفاوت بوده و پشتیبانی مسلحانه این جنبش در چهارمین ماه جنگ غزه،  از مقاومت فلسطین و درگیر شدن با منافع تجارت دریایی صهیونیست‌ها، دستاوردهای زیادی برای آن در پی داشته است. بدون تردید عملیات نظامی انصارالله علیه سرزمین‌های اشغالی در همسویی با منافع زیرمجموعه منطقه‌ای محور مقاومت قرار دارد و سینه سپر کردن در حمایت از فلسطین به افزایش درهم‌تنیدگی هر چه بیشتر با محور مقاومت خواهد انجامید. 

هم‌اکنون نیز هم‌افزایی و اتحاد انصارالله و مقاومت موجب تبدیل شدن این جنبش به یک قدرت و بازیگر تأثیرگذار منطقه‌ای و بازوی توانمندی در این مجموعه شده است.

چرایی سفر نماینده سازمان ملل‌ در امور یمن به تهران

توسل سازمان ملل و آمریکا به میانجی‌گرهای منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها در دریای سرخ، نشان می‌دهد واشنگتن و لندن در برابر عملیات انصارالله عاجز مانده‌اند و می‌خواهند با کمک تهران و مسقط، از منجلاب و باتلاق خودساخته در یمن و غزه رهایی یابند. ازاین‌رو دیروز (یکشنبه) فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تهران سفر کرد تا شاید بتوانند از باتلاق خودساخته خارج شوند.

 آمریکا و انگلیس با حملات چندباره به یمن، دست به قمار بزرگی زدند تا شاید انصارالله را به عقب‌نشینی از عملیات در دریای سرخ وادار کنند؛ اما با گذشت یک ماه از این حملات و مشاهده نشدن کوچک‌ترین نشانه‌ای از عقب‌نشینی صنعا و تداوم عملیات‌های دریایی و هوایی یمنی‌ها علیه منافع رژیم صهیونیستی، اکنون به نظر می‌رسد لندن و واشنگتن به سمت محک زدن میز مذاکره و راه‌حل دیپلماتیک برای بازگرداندن آرامش به دریای سرخ روی آورده‌اند.  در این رابطه با سفر هم‌زمان دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس به مسقط، پایتخت عمان و عزیمت یک‌باره هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تهران، سرنخ‌هایی از مشترک بودن دستور کار این سفرها برای گفت‌وگو در مورد کنترل بحران در دریای سرخ قابل رؤیت است.

کامرون در عمان، گروندبرگ در تهران

وزارت خارجه انگلیس دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کامرون با بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود برای کاهش تنش‌های فزاینده در منطقه، به‌ویژه حملات انصارالله گفت‌وگو می‌کند. بر اساس این بیانیه، محور اصلی گفت‌وگوهای کامرون با مقامات عمانی، حول محور تهیه نقشه صلح بر اساس تعهدات طرف‌های یمنی با میانجی‌گری ریاض و مسقط است.
مسأله قابل توجه آنکه گروندبرگ نیز پیش از سفر به تهران و هم‌زمان با حضور کامرون در مسقط خود را به عمان رسانده بود تا نشانگر ارتباط مذاکرات او در تهران با محتوای گفت‌وگوهایی باشد که وزیر خارجه انگلیس با مقامات عمانی داشته است. 
خبرگزاری عمان درباره این سفر اعلام کرد که خلیفه بن عیسی الحارثی، معاون وزیر خارجه این کشور با گروندبرگ درباره تلاش‌های انجام شده برای حمایت از طرف‌های یمنی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی که امنیت و ثبات یمن و کشورهای منطقه را تأمین می‌کند، گفت‌وگو کرد.

غرب به دنبال راه‌حل در تهران و عمان

با توجه به فرسایشی شدن جنگ در غزه و آشکار شدن نشانه‌های ضعف در ارتش صهیونیستی، ادامه تنش در منطقه به صلاح تل‌آویو و متحدان غربی آن نیست. آمریکا در هفته‌های اخیر با رایزنی‌هایی که با مقامات مصری و قطری انجام داده است،‌ دنبال برقراری آتش‌بس در غزه است و هم‌زمان مقامات لندن هم با حزب‌الله در حال گفت‌وگو هستند تا سطح تنش‌ها در جبهه شمالی را کاهش دهند. 

ازاین‌رو جبهه دریای سرخ که این روزها به بشکه باروت می‌ماند و هر آن احتمال دارد منفجر شود، برای واشنگتن و لندن نگران‌کننده است، لذا تلاش می‌کنند به هر نحوی شده این بحران را متوقف کنند و روی نقش تهران و مسقط حساب ویژه باز کرده‌اند.
 تحرکات دیپلماتیک غرب برای کاهش تنش‌ها در دریای سرخ در شرایطی است که رهبران صنعا هر روز هشدار می‌دهند که حملات غرب، آنها را از مسیر حمایت از مردم فلسطین باز نخواهد داشت و تا زمانی که جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه ادامه دارد، آنها نیز عملیات خود را علیه اشغالگران متوقف نخواهند کرد.

گفتنی است در طول چهار ماه بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی، بیش از ۲۸ هزار زن و کودک به شهادت رسیدند و میلیونها نفر نیز آواره شدند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید