۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 55494935

نگاهی به تحولات سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف جهان، نشان می‌دهد که بی‌هیچ اغراق و تردیدی می‌توان گفت که انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب کاملاً مردمی بود که در آن مهم‌ترین نقش را قاطبه مردم بر عهده داشتند.

انقلاب مردمی و مردم انقلابی

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، داود عامری دریادداشتی با این عنوان نوشت: به عبارت دیگر باید گفت که تا قبل از انقلاب اسلامی، هیچ کدام از مکاتب دینی، نتوانسته بودند آرایش روشنی از انقلاب و معنویت دینی را در یک جامعه ترکیب کنند که حاصل آن شکل‌گیری یک انقلاب شکوهمند با حضور عموم مردم به رهبری یک فقیه دینی باشد؛ لذا انقلاب اسلامی ضمن آنکه از ابتدای شروع خود حامل یک فرهنگ سیاسی دینی بود، از سوی دیگر حاصل تنها تلاش جامعه نخبگی برای بسیج مردم نبود، بلکه نتیجه هم مسیری نخبگان و حلقه‌های میانی و مردم بودند که جامعه را به سوی اهداف مشخص هدایت کرد، بنابراین انقلاب اسلامی را می‌توان بی‌هیچ تردید و شبهه‌ای، مردمی‌ترین انقلاب تاریخ در تحولات سیاسی و اجتماعی جهان نامید، که تمامی ارکان جامعه خود را با حضور حداکثری، به یکباره تغییر دادند. 
 امام خمینی (ره) برای همراه‌سازی و یکپارچه کردن جامعه، و پیوند زدن نخبگان و مردم از سال ۴۲ در جامعه ایران این تفکر و اندیشه را ترویج و تبیین می‌کردند؛ لذا آمادگی ذهنی جامعه و تأثیرگذاری روش مردمی امام (ره) در طول مبارزه توانست تمامی ملت را علیه نظام حاکم بسیج کند و حاکمیت پهلوی را که احساس می‌کرد در اوج قدرت و استحکام تاریخی خود قرار دارد، فرو بریزد. 
امروزه هیچ گروه سیاسی و غیر سیاسی نمی‌تواند مدعی شود که تحرکات آن‌ها یا برنامه‌های جریان آن‌ها توانست نظام استبدادی را در ایران فرو بریزد و همگان از تحلیلگران داخلی و بین‌المللی متفق القول هستند که انقلاب اسلامی حاصل اجتماع و خواست همه مردم ایران به رهبری امام (ره) بوده است. 
اما نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که سیاست‌های استقلال طلبانه و عدالت خواهانه نظام اسلامی، مورد پسند بسیاری از قدرت‌های بزرگ و کوچک در منطقه و جهان نبوده است، لذا برای مقابله با تناور شدن نهال جمهوری اسلامی ایران که حاصل خیزش مردم انقلابی به رهبری امام (ره) بود، با توطئه‌های زیادی مواجه شد. 
حاکمیت مردم در ایران، از اولین روزهای پس از استقرار با توطئه‌های ریز و درشت مواجه شد. ترورهای کور و فشارهای سیاسی در عرصه بین‌المللی و حمایت از گروهک‌های تروریستی مثل منافقین به واسطه حضور مردم در صحنه حمایت از انقلاب خود، ناکام ماند و دشمن به واسطه ناکامی در شکست دادن مردم ایران، جنگی نابرابر و ناجوانمردانه را به دست یک دیکتاتور شناخته شده علیه ایران اسلامی به راه انداخت و تمام امکانات مادی و معنوی جهان استکباری را در حمایت از رژیم بعثی صدام به میدان آورد. 
 در این آزمون بزرگ، رمز پیروزی انقلاب اسلامی، به ریسمان محکم حمایت از بقای آن تبدیل شد. مردم انقلابی در سراسر ایران با بسیج تمامی امکانات خود و حضور جوانان غیور و مؤمن در جبهه‌های مبارزه با دشمن، برگ زرین و بی‌بدیلی را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زد. 
تاریخ ۸ سال دفاع مقدس، تاریخ حماسه و دفاع است. حماسه ملتی انقلابی که با گوش جان سپردن به ندای رهبر انقلاب خود، برای دفاع از بقای انقلاب و میهن خود، پای در میدان مبارزه با دشمن گذاشتند و با بذل جان عزیزترین فرزندان خود، یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌های تاریخ این سرزمین را رقم زدند. 
۸ سال دفاع مقدس مشحون از روزهای حماسه و افتخار است که رزمندگان دلیر ملت ایران خلق کردند و نتیجه آن تعالی فرهنگ دفاعی کشور و ظهور فرهنگ متعالی و انسان‌سازی به نام فرهنگ دفاع مقدس است که آبشخور آن، خون هزاران شهید والامقام است که یادگاری ارزشمند به نام فرهنگ دفاعی متعالی با پشتوانه اخلاص و ایثار بر جای گذاشتند، تا تداوم انقلاب اسلامی با رهبری‌های داهیانه امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، استوارتر از همیشه به راه خود ادامه دهد. 
رمز پیروزی انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها و مقابله با تهدیدات در حضور مردم نهفته بود و رمز حرکت به سوی تحقق کامل آرمان‌های آن نیز در حضور و حمایت مردم و رهبری آن نهفته است، لذا وحدت و یکپارچگی ملی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه انقلاب اسلامی برای حرکت به سوی اهداف بزرگی است که مردم بزرگ ایران به رهبری معمار کبیر انقلاب، برای رسیدن به آنها، ریشه‌های نظام استبدادی را از این سرزمین برکندند و با هدایت‌های عالمانه رهبر معظم انقلاب تداوم پیدا کرد و حاصل آن ایران سرافراز و بلند آوازه در معادلات جهانی است.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید