۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 55494689

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری سیستان و بلوچستان چشم‌نواز است همراه باشید تا بدانیم تالاب هامون کجاست.

تالاب هامون کجاست؟

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ دریاچه و تالاب هامون بعد از دریای خزر و دریاچه ارومیه سومین دریاچه بزرگ کشورمان است، همچنین توانسته در جهان رتبه هفتمین تالاب بزرگ را کسب کند.

دریاچه خود از سه دریاچه کوچک تر تشکیل شده است. هنگامی که آب دریاچه ها بالا بیاید تشکیل یک دریاچه واحد را می دهند که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. رودخان هیرمند اصلی ترین منبع تامین کننده آب دریاچه هامون است.

وسعت دریاچه هامون ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است. نیمی از آن در استان کرمان و نیم دیگر در سیستان و بلوچستان جای گرفته است.

دشت های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان، و دشت‌ های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی منطقه هامون قرار دارند. درون دشت ها امکان کاشتن گیاهان مناطق گرمسیری وجود دارد.

آشنایی با تالاب هامون

اگر شما هم علاقه‌مند به شعر و ادب ایران باشید، حتما نام دریاچه هامون در شعرهای شاهنامه فردوسی به گوشتان خورده است. دریاچه و تالاب هامون، به همراه رودخانه هلمند یا هیرمند و سرزمین سیستان، جایگاه خاصی در متن‌های زردشتی و همچنین در شعر قدیم ایران داشته است.

دریاچه و تالاب هامون در نزدیکی زابل در استان سیستان و بلوچستان، و در مرز با کشور افغانستان قرار گرفته است. گستردگی تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است که ۳۸۲۰ کیلومتر مربع آن در خاک ایران و بقیه آن در خاک افغانستان است.

تالاب هامون کجاست؟

در گذشته‌ای نه‌چندان دور تالاب هامون سومین دریاچه پرآب کشور ما بوده است.

متاسفانه این تالاب، همچون بسیاری از رودخانه‌ها و دریاچه‌های کشور ما در معرض خطر خشک شدن قرار گرفته است. تالاب هامون و اطراف آن زیستگاه جانوران بسیاری همچون پلیکان، فلامینگو، تیهو، زنگوله بال، باقرقره، خرگوش، شغال، یوزپلنگ، گراز و جانوران دیگری بوده است.

این تالاب محل عبور پرندگان مهاجر نیز هست که در گروه‌های ده‌هاهزارتایی از این منطقه گذر می‌کنند. تنوع زیستِ گیاهی این منطقه نیز از شگفتی‌های طبیعت بوده و آب این تالاب رویشگاه انواع جلبک‌ها و گیاهان بوده است.

تالاب هامون از دیدگاه زیست‌محیطی دارای اهمیت فراوان است. از شگفتی‌های دریاچه و تالاب هامون، وجود آن در منطقه گرم سیستان و بلوچستان است.

اگرچه این تالاب بی‌همتا با بی‌تدبیری‌ها در حال نابودی است. تالاب هامون زابل در فصل پرآبی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران است.

دریاچه و تالاب هامون به نام‌های دیگری نیز خوانده می‌شود. در اوستا از این دریاچه با نام کانس اویا یا گنسو، در زبان پهلوی کیانس یا کیانسه و در شاهنامه فردوسی با نام دریاچه زره یاد شده است.

آب دریاچه و تالاب هامون از رودخانه‌های مختلفی همچون هیرمند و نهبندان تامین می‌شده که امروزه به دلایل مختلف رو به خشکی گذاشته است.

تالاب هامون نه‌تنها از دیدگاه زیست‌محیطی برای کشور ما اهمیت دارد، بلکه از نظر اقتصادی نیز مردم این منطقه ایران را تامین می‌کرده است.

تالاب هامون در زمان پرآبی، بهشتی در دل زمین‌های کویری استان سیستان و بلوچستان است.

این منطقه زیبای طبیعی و گردشگری محل ماهیگیری ماهیگیران محلی است و در فصل پرآبی چندهزار ماهیگیر روزی خود را از این منطقه تهیه می‌کنند. دیدن پرندگان مهاجر این تالاب نیز صحنه‌ای نادر است که در زمان پرآبی آن اتفاق می‌افتد و دیدن آن را نباید از دست داد.

تالاب هامون کجاست؟

محل قرارگیری تالاب هامون

شاید اگر در طول مسیر دسترسی به دریاچه، میزان راه را با نقشه تطبیق دهید، نگران شوید. ممکن است آنچه در نقشه به شما نشان داده می‌شود، گویای آن باشد که شما در تالاب هستید؛ اما در کمال ناباوری خواهید دید که همچنان روی خشکی برای رسیدن به تالاب قدم می‌زنید.

متاسفانه بحران کم‌آبی تالاب دلیل این اتفاق است. اگر از جاده زابل به نهبندان به‌سمت تالاب بروید، در سه راهی میل نادر، پاسگاه نیروی انتظامی وجود دارد که باید از آن به‌سمت چاه خرما تغییر مسیر دهید.

بسته به فصل و وضعیت آب دریاچه، مسافت کمتر یا بیشتری از این جاده را باید بروید تا به آب برسید. برای رسیدن به تالاب از جاده اصلی، حدود دو کیلومتر در خاکی نامناسب باید پیش بروید. سکوت و تنهایی این دریاچه را زمانی که بر حاشیه‌ آن می‌ایستید، احساس خواهید کرد.

  • اگر قصد دارید راهی تالاب هامون شوید، بهتر است فصل تابستان را به‌دلیل گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور انتخاب نکنید.
  • برای اقامت شبانه، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای منطقه شب را بگذارنید.
  • در سفر به نقاط مختلف کشور، به فرهنگ و باورهای مردم محلی احترام بگذارید.
  • با اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خرید محصولات از فروشنده‌های محلی، به اقتصاد مردم منطقه کمک کنید.
  • طبیعت قرن‌های متمادی است که با منابع بی‌نظیرش در اختیار ما قرار دارد. قدر آن را بدانیم و از وارد آوردن هرگونه آسیب به آن خودداری کنیم.

منطقه هامون با این که در مرکز کشور ایران قرار دارد اما رطوبت زیادی از دریای عمان به آن می رسد که آن را متفاوت با دیگر بیابان های کشور می کند.

در این ناحیه بارندگی کم و گرما و تبخیر زیاد است اما با وجود رطوبت بالای دریای عمان می توان از منابع تجدید پذیر آن استفاده کرد. در قسمت مرکزی هامون حفره ای بیضی شکل است که تمامی آب های سطحی منطقه به سمت آن جاری می شوند و دریاچه هامون نام دارد.

تالاب هامون کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    اشتباه توضیح دادین مکانی که جیرفت با سیستان بلوچستان مشترک هست جاز موریان نام دارد هامون در سیستان هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید