دهه فجر برای بسیاری مقطع مهمی است همراه باشید و همه چیز درباره دهه فجر بدانید.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

به گزارش سلام نو دهه‌ فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه است. انقلاب اسلامی حرکتی اثرگذار در تاریخ ایران محسوب می‌شود. نهضت تاریخ‌سازی که معادلات را در ایران و جهان اسلام تغییر داد و نویدبخش رهایی ملت‌های مسلمان و مستضعفین عالم شد.

دهه‌ فجر، دهه‌ پاسداشت این انقلاب کبیر و فرصتی برای بازآفرینی آن به دست مردم است. امام خمینی بعد از تبعید چهارده ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ به خاک ایران پا گذاشتند و پس از گذشت ۱۰ روز از ورود ایشان به ایران، در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به پیروزی رسید.

در این روز با اعلام بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی، سلطنت پهلوی سقوط کرد و انقلاب ۱۳۵۷ ایران اتفاق افتاد.

درباره دهه فجر

دهه‌ی فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه است که به نام دهه‌ی فجر نامگذاری شده و بهترین اسمی است که از قرآن گرفته شده است.

ریشه‌ی نامگذاری این دهه مربوط است به قصه ای که قرآن نقل می کند و به دلیل این فجر و شکافته شدگی، حقایقی از اسلام، قرآن و انقلاب عظیم اسلامی نمایان گشت.

نامگذاری روی این دهه بسیار مبارک و بجاست. خاطرات بسیار شیرینی به این دهه تعلق دارد که بهترین و شیرین ترین آنها مربوط به ورود حضرت امام بعد از حدود پانزده سال تبعید و دوری از وطن است؛ در حالی که همه‌ی دلها، شیفته‌ی دیدار ایشان بود.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

بعد از پانزده سال امام با حشمت و هیمنه بی سابقه‌ای وارد خاک ایران شدند.

دهه‌ی فجر - که ابتدایش تشریف فرمایی امام و انتهای آن پیروزی معجزه آسای انقلاب اسلامی بود. همه لحظاتش خاطره انگیز است. بخصوص آن روزهایی که در نهایت فشار و سختی‌ها، یک مرتبه این انفجار نور پدیدار شد.

نامگذاری ایام سالگرد پیروزی انقلاب به "دهه‌ی فجر" از ابتکارات امام راحل است که تا ابد ماندگار خواهد بود.انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیت اسلامی که داشت از همان ابتدا تلاش نمود تا تحولات خود را با آموزه‌های قرآنی هماهنگ کند و در این راستا یکی از مهمترین راهکارها استفاده از فرهنگ لغات دینی می باشد.

به عنوان مثال درانقلاب اسلامی واژگانی همچون جهاد ، مستضعف ، مستکبر ، مجاهد ، یوم الله ، طاغوت ، حکم ، حاکم ، ولی که همگی از فرهنگ دینی اخذ شده است مورد استفاده قرار گرفت که علاوه بر اینکه هر کدام بار معنایی خاصی داشته و کاربردهای اعتقادی خود را داشت عاملی مهم در معرفی ماهیت انقلاب اسلامی و نیز به صحنه کشاندن مردم بود . لذا یکی از این واژگان نیز که در این فرآیند مورد استفاده قرار گرفت عنوان دهه‌ی فجر بود.

به لحاظ لغوی فجر به معنی صبح و سپیده دمان می باشد که در قرآن کریم در سوره فجر بدان قسم خورده شده است و در ادامه به شب‌های دهگانه قسم خورده شده است.

البته در مورد تفسیر شب‌های دهگانه نظرات مختلفی از سوی مفسران ارائه شده است که در کتب تفسیر از جمله تفسیر المیزان وجود دارد اما آنچه مسلم است این است که هیچ کس این شب ها را به معنای ده شب پیروزی انقلاب اسلامی ندانسته است تا چنین سوالی پیش آید بلکه تلاش شده است تا از عنوان مقدسی همچون فجر و شب‌های دهگانه که در قرآن به آنها قسم خورده شده است برای اشاره به این ایام استفاده شود بدون اینکه منظور این باشد که شب‌های ذکر شده در قرآن همان شب‌های دهه فجر مورد نظر ما باشد تا بدین وسیله اهمیت و عظمت این ده روز که طلیعه ‌ای بر پیروزی مستضعفان بر مستکبرین و حاکمیت الهی بود بیش از پیش به جهانیان اعلام گردد.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

لذا نامیدن این ده روز به دهه‌ی فجر تنها استفاده از عناوین مقدس برای نشان دادن ماهیت دینی انقلاب اسلامی بود به ویژه که در قرآن کریم به شب‌های دهگانه قسم یاد می کند ولی ما از ده روز فجر به عنوان روزهای مهم و سرنوشت ساز و فجر آفرین یاد می کنیم.

نامیدن این ده روز به دهه‌ی فجر استفاده از عناوین مقدس برای نشان دادن ماهیت دینی انقلاب اسلامی بود به ویژه که در قرآن کریم به شب‌های دهگانه قسم یاد می کند ولی ما از ده روز فجر به عنوان روزهای مهم و سرنوشت ساز و فجر آفرین یاد می کنیم.

ویژگی‌های دهه فجر

دهه فجر برای انقلاب اسلامی یادآور روز های پرخاطره و سرنوشت ساز ملت ایران است. که به روز های دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ نسبت داده شده است.

این ایام بزرگترین وقایع را در خودش جای داده همچون بازگشت سربلند سید روح الله خمینی به ایران بعد از تبعید ۱۵ ساله و شکست بسیار بزرگ حکومت نظامی به فرمان امام خمینی (ره).

و در آخر ارتش شاهنشاهی با اعلام بیطرفی خود باعث شد حکومت پهلوی در ۲۲ بهمن ماه با شکست روبه رو شود و به انقراض بینجامد.

تحولات خاصی را امام با وزودشان به همراه آوردن و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی این تحولات ادامه دار بود که باعث پیروزی انقلاب و ایران اسلامی شد که بعد از مدت ها به نام دهه فجر نام گذاری شد.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

تاریخ شروع و پایان دهه فجر

چهل و سه سال پیش در تاریخ دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ ه.ش مصادف با یکم فوریه سال ۱۹۷۹، امام خمینی (ره) پس از گذراندن دوران ۱۵ ساله تبعید و دوری از وطن، با استقبال وسیع مردم ایران به وطن بازگشت.

ده روز پس از ورود امام به وطن و در تاریخ بیست و دوم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ ه.ش مصادف با یازدهم فوریه سال ۱۹۷۹ انقلاب اسلامی با شکست رژیم شاهنشاهی به پیروزی رسید.

به همین خاطر هر ساله از تاریخ دوازدهم بهمن ماه یعنی روز بازگشت امام به وطن تا بیست و دوم بهمن ماه یعنی روز پیروزی انقلاب اسلامی و شکست رژیم شاهنشاهی را دهه فجر نام گذاری کرده اند و در سراسر ایران این دهه را جشن میگیرند.

علت نامگذاری دهه فجر

همانطور که گفته شد دهه فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن است که بهترین و برازنده ترین نامی است که از قرآن کریم گرفته شده است از منظر لغوی فجر به معنی سپیده دمان است. قصه ای از قرآن کریم نقل شده است که ریشه این نام است فجر یا شکافته شده که نامگذاری این اسم بسیار مبارک و مزین است.

یکی از علت های دیگر نامگذاری این دهه به دهه فجر از هوش و ذکاوت امام (ره) است که جاودان خواهد بود نامیدن این دوره به دهه فجر استفاده از نام های مقدس و مبارک است که برای نشان دادن راههای دینی انقلاب بسیار کارابوده است.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

ما مردمان ایران از این ده روز دهه فجره بعنوان روز های سرنوشت ساز و پر غرور و فجرآفرین یاد میکنیم.

مهم واقع شدن و پاسداشت این دهه بی عیب که فجر نام دارد مخصوصا راهپیمایی عظیم روز ۲۲ بهمن در واقع ابزار درجه یک برای مقابله با دشمنان اسلام و روشن نگه داشتن چراغ سنت های الهی است.توجه به دهه فجر تجدید بیعت با آرمان های کامل و مصمم امام (ره) است.

در شرایط حاکم برجامعه امروزی که توطئه های شیطانی ضد انقلابان در همه جا دیده میشود نیاز به یک حرکت همگانی ملی است راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن نشانگر اقتدار و وحدت ملی مردمان ایران است.

مظهر چیزی است که تن دشمنان این خاک و بوم را به لرزه در می آورد دشمنان با دیدن این همبستگی و وحدت ملی بسیار متحیر و سست اعمال می شوند.

با مشت کردن دستانمان وگره کردن مشتهایمان جواب کوبنده ای به دشمنان این مرز و بوم خواهیم داد باهدف حافظ منافع ملی کشور عزیزمان ایران اسلامی بودن.

همگی مردمان ایران باید بدانند دستاوردهایی بی همتا همچون کامل شدن، آزادی ،خودباوری و … همگی نیاز به نگهداری دارد که راهپیمایی روز ۲۲بهمن وگرامیداشت دهه فجر یکی از راههای نگداری این دستاوردهای بی نظیر است.

در طول سال تحصیلی دانش آموزان به نقش انقلاب اسلامی توجه زیادی باید شود.

دهه فجر فرصت بسیار استثنایی برای به ثبات رساندن پایه های انقلاب و ایران اسلامی است تا مفاهیم و دستاوردهایی که نسل های قبل به ارمغان آورده اند به نسل های جدید اعم از دانش آموزان نشان داده شود.

در این دهه در مدارس بنر ها، روزنامه دیواری و عکس های زیادی در رابطه با دهه فجر در محیط مدارس نصب میشود و مدارس حال و هواس دهه فجر به خود میگیرند.

در این دهه مسابقاتی مثل فوتبال، والیبال، روزنامه خوانی، طناب کشی، تنیس و مسابقات علمی زیادی در بین دانش آموزان برگزار میشد و به نفرات برتر جوایزی از طرف مدرسه و آموزش پرورش به دانش آموزان اهدا میشد.

امروزه به دلیل غیر حضوری بودن مدارس برخی از مسابقات که امکان برگزاری آنها به صورت غیر حضوری وجود دارد، جایگزین مسابقات حضوری شده اند.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

مناسبت دهه فجر

هم اکنون مردمان کشور ما دهه فجر و آزادی و استقلال خودشان را از دست ابرقدرت های جنایتکار پس میگرد و جشن به پا خواهد شد امید است به همین زودی سقوط حکومت عراق را مشاهده و جشن بگیریم بنده سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت محترم علی الخصوص شهدا مجروحین و جانبازان تبریک عرض می نمایم.این پیروزی و سرافرازی مرهون و مدیون فداکاری این عزیزان است.

تاریخ این شجاعت و ایثار شهیدان و جانبازان و ایثارگران را ضبط کرده .سلام من بر شهیدان و بازماندگان آنان و مجروحان و خاندان عزیزشان و کسب افتخار و پیروزی برای مجاهدین حق طلب.

شعرهای مربوط به دهه فجر

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکست رژیم شاهنشاهی شاعران کشورمان شعرها و سروده های زیبایی را در وصف این دهه سروده اند که در این قسمت به معرفی برخی از آنان میپردازیم.
خمینی ای امام که سروده ی استاد حمید سبزواری به آهنگسازی استاد حمید شاهنگیان است که در دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ در فرودگاه مهرآباد در هنگام ورود امام به وطن خوانده شد.
برخیز ای شهیدان: این شعر نیز سورده استاد حمید سبزواری است که آهنگساز این اثر مشخص نیست. این شعر نیز در حضور امام در بهشت زهرا خوانده شد.
رباعی ها و دوبیتی های زیادی نیز در رابطه با دهه فجر نوشته شده اند که به معرفی برخی از آنان میپزدازیم.

دور است از ظلم جهانگیران * سگ ها کجا و بیشه شیران؟
نامی که جاوید است در تاریخ * جمهوری اسلامی ایران

او آمد و کوچه و خیابان شد سبز * امید شکفت و عشق و ایمان شد سبز
او آمد و از وطن فراری شد دیو * در فصل فرشته بوی انسان شد سبز

از اوج بروج حق سردار قیام آمد * بر شوق سماع جان انوار امام آمد
طاقوت نگونسر شد با خاک برابر شد * شمشیر انالحق چون بیرون ز نیام آمد

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

اتفاقات مهم پیش از دهه فجر

عزّت ایران و ایرانی، اسلام و مسلمین به‌دست ملت مقاوم، فداکار و قهرمان پایه‌گذاری شد.

با شروع دهه فجر، خاطرات این ملت تکرار می‌شود؛ خاطرات بسیار شیرینی به این دهه تعلق دارد که بهترین آن‌ها ورود امام خمینی بعد از سال‌های طولانی تبعید و دوری از وطن است؛ در حالی که همه‌ی دل‌های انقلابی، شیفته‌ی دیدار ایشان بود.

بعد از این مدت امام با استقبال بی‌سابقه‌ای وارد خاک ایران شدند. دهه‌ فجری که ابتدایش تشریف فرمایی امام و انتهای آن پیروزی معجزه آسای انقلاب اسلامی بود. همه لحظاتش خاطره‌انگیز است.

انقلاب اسلامی با شهادت مشکوک آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در نجف اشرف توسط عوامل رژیم شاهنشاهی وارد مرحله تازه‌ای شد و امواج خوروشانی در بین مردم به پا کرد، اما امام خمینی این حادثه را از الطاف خفیه الهی دانستند.

قیام ۱۹ دی قم

روز ۱۷ دی ۱۳۵۶، مقاله‌ای تحت عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» با نام مستعار «احمد رشیدی‌مطلق» در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید که در آن به بهانه سالروز کشف حجاب جملات جسارت‌آمیزی به روحانیت و به ویژه به شخص امام خمینی (ره) به عنوان مخالفان ترقّی و پیشرفت و مرتجعینی که نباید مجال ابراز وجود و عقیده پیدا کنند، نوشته شد.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

انتشار این مقاله که با دستور مستقیم دربار تهیه شده بود، موجب اعتراض شدید و گسترده در سراسر کشور بویژه در حوزه علمیه قم شد، بطوری که هزاران نفر از طلاب و مردم با حرکت دسته‌جمعی به طرف منازل مراجع اعتراض شدید خود را نسبت به این اهانت به امام (رحمة‌الله‌علیه)، بیان کردند.

در ۱۹ دی ماه در تظاهراتی که به همین مناسبت در قم بر پا شده بود عده‌ای از تظاهرکنندگان توسط نیروهای رژیم شهید و مجروح شدند. به دنبال این کشتار وحشیانه تا چندین روز حوزه‌ها و بازار قم تعطیل و تظاهرات پراکنده ادامه یافت.

قیام ۲۹ بهمن تبریز

در ۲۹ بهمن ۵۶ حرکتی که از قم شروع شده بود در تبریز تبدیل به موجی خروشان شد.

در چنین روزی در حالی که هزاران نفر از مردم تبریز قصد داشتند در مجلس ختم شهدای قم شرکت کنند با درهای بسته مسجد روبرو شدند از این رو بین مردم و نیروهای رژیم زد و خورد در گرفت که عده‌ای از تظاهرکنندگان شهید و مجروح شدند.

بدنبال کشته و مجروح شدن تظاهر کنندگان، مردم عصبانی سینماها، مشروب‌فروشی‌ها، بانک‌ها و... را به آتش کشیده و از این تاریخ جنبش وارد مرحله جدیدی گردید.

عید فطر سال ۱۳۵۷

جمشید آموزگار که در سال ۱۳۵۶ به جای امیر عباس هویدا بر مصدر نخست وزیر تکیه زده بود با گسترش امواج انقلاب اسلامی مجبور به استعفا شد و جعفر شریف امامی که با شعار دولت آشتی ملی سعی در فریب انظار عمومی داشت به نخست وزیری رسید، او تاریخ شاهنشاهی را لغو و قمارخانه‌ها را تعطیل و مطبوعات را آزاد و حزب رستاخیز را منحل کرد، اما هشیاری رهبری انقلاب و مردم مسلمان نقشه رژیم را نقش بر آب کرد.

روز ۱۳ شهریور ۱۳۵۷ نماز عید فطر در قیطریه تهران به امامت آیت‌الله مفتح به نحو بی‌نظیری برگزار شد.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

عید فطر ۵۷ و شتاب انقلاب با آغاز ماه رمضان و برگزاری مجالس و محافل متعدّد در شهرهای کشور نهضت اسلامی شتاب بیشتری به خود گرفت. بر اثر روشنگری‌هایی که توسط سخنرانان و گویندگان مذهبی در این ماه در مساجد صورت می‌گرفت، تظاهرات و راهپیمایی‌های سراسری در ایران شکل گرفت.

رژیم شاه نیز برای مقابله با تظاهرکنندگان سعی می‌کرد از هر طریق اعم از کشتار، اعلام حکومت نظامی، ایجاد هرج و مرج تظاهرات مردم را سرکوب کند، ولی این اعمال وحشیانه نتیجه عکس داد بطوری که در عید فطر ۵۷ دریایی از انسان‌ها پس از نماز عید به خیابان‌ها ریختند و خواستار برپایی حکومت اسلامی شدند.

نماز عید فطر سال ۵۷ روزنه امید و نقطه عطفی جدید در تاریخ مبارزات مردم و نهضت روحانیت بود که باید آن را طلیعه رهایی ملت ستمدیده ایران از قید و بند قدرت‌های استعماری و حکومت دست‌نشانده پهلوی دانست.

تظاهرات ۱۷ شهریور

در پی تظاهرات میلیونی عید فطر، نهضت فراگیر شد بطوری که در فاصله بین عید فطر و هفده شهریور مردم تهران هر روزه به خیابان‌ها ریخته و خواستار الغای رژیم شاهنشاهی و ایجاد حکومت اسلامی می‌شدند. روز هفده شهریور نیز مانند روزهای قبل قرار بر راهپیمایی و تظاهرات بود.

شاه که از تظاهرات مردم در روزهای قبل به شدت ناراحت بود به فکر چاره افتاد.

به همین دلیل ضمن اعلام حکومت نظامی در تهران و چند شهر دیگر در روز هفده شهریور تصمیم گرفت با یک کشتار وسیع مردم را مرعوب کرده و به خیال خام خود تا سال‌ها شعله‌های نهضت را خاموش سازد.

صبح روز هفده شهریور که اکثر مردم از اعلام حکومت نظامی بی‌خبر بودند همانند روزهای گذشته در میدان شهدا تجمع کرده تا راهپیمایی دیگری ترتیب دهند که ناگهان ارتش شاه از زمین و هوا به روی مردم بی دفاع آتش کشود و خیابان‌های اطراف را غرق در خون نمود. ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ بدین شکل در تاریخ انقلاب به جمعه سیاه معروف گردید.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

هجرت امام به فرانسه‌

امام خمینی در ۱۳ مهر ۱۳۵۷ عازم فرانسه شدند، و از آنجا سکان کشتی مردم را در امواج خوروشان انقلاب اسلامی هدایت نمودند.

در پی این هجرت تعیین کننده، دنیا متوجّه ایران شد و امام توانستند با استفاده از وسایل ارتباط جمعی دنیا از طریق ایراد سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها صدای مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند و در نهایت موفق شدند با رهبری خردمندانه خود تمام توطئه‌های داخلی و خارجی را خنثی نمایند.

تظاهرات تاسوعا و عاشورا

پس از هجرت تاریخ‌ساز امام به فرانسه چند حادثه مهمّ از جمله آتش کشیدن مسجد جامع کرمان، حادثه سیزده آبان و حمله به بارگاه و صحن امام رضا (علیه‌السلام) رخ داد که هر کدام نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بودند، ولی آنچه کاخ ستمشاهی را به لرزه درآورد و شکست ابرقدرت‌ها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند مبارزات ماه محرم بود.

امام خمینی (ره) در پیامی به ملت ایران چنین فرمودند: "با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد، بر عموم ملت بپاخاسته است که با تمام قدرت مخالفت خود را با شاه گسترش و ادامه دهند و او را از سلطه خطرناکش به زیر کشند".

تظاهرات تاسوعا و عاشورا، عملا به صورت همه برسی بر ضد رژیم شاهنشاهی درآمد و مردم در شعارهای‌شان خواستار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی شدید.

همه چیز درباره دهه فجر | از علت نامگذاری تا مناسبت ها

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید