تقابل آمریکا با نیروهای مقاومت یمن، وارد مراحل تازه‌تری شده و می‌توان گفت آمریکایی‌ها در تاریخ دیپلماسی معاصرشان با چنین بن‌بست یپچیده و پرابعادی مواجه نشده بودند؛ بن‌بستی که از هر لحاظ، عبور از آن برای آنها ناممکن به نظر می‌رسد.

آمریکا در بن‌بست خود ساخته

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی با این عنوان نوشت:

اگر از ابتدا به اهداف آمریکا و انگلیس از حمله به یمن نگاه کنیم، می‌بینیم هدفی نبوده و نیست که برای افکار عمومی جهان قابل توجیه باشد و هیچ توجیه حقوقی و مشروعی برای آن وجود نداشته است. آمریکا و انگلیس در این حملات تلاش دارند به رژیمی کمک کنند که در حال ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی است و کمک به چنین رژیمی در هیچ قاموسی قابل پذیرش نیست به‌خصوص که یمنی‌ها در اجرای سیاست‌شان در دریای سرخ و جلوگیری از کشتی‌های اسرائیلی مکررا تاکید کردند این حملات فقط علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و آن‌هم فقط تا زمانی است که غذا و دارو به مردم غزه برسد. یمنی‌ها بارها اعلام کرده‌اند آبراه دریای سرخ و تنگه باب‌المندب برای سایر کشتی‌ها آزاد است و برای هیچ کشتی بین‌المللی مزاحمتی ندارند. آنها با تکرار هوشمندانه این مسأله، تبلیغات آمریکا و انگلیس را خنثی کرده‌اند و لذا اقدام آمریکایی‌ها در ضربه زدن به نیروهای یمن دقیقا به معنی مشارکت آنها در جلوگیری از رسیدن غذا و دارو به مردم مظلوم غزه است. بنابراین نه‌فقط آمریکا نمی‌تواند اقدام خود علیه یمن را به لحاظ حقوقی و انسانی توجیه کند بلکه هرچه بیشتر دست به تجزیه و تحلیل اهداف خود بزند بیشتر از سوی افکار عمومی جهانی به ‌عنوان شریک جرم اسرائیل در نسل‌کشی مردم فلسطین شناخته می‌شود. 
شاید به همین دلیل بود که وقتی سازمان ملل، قطعنامه‌ای در این زمینه تصویب کرد، آمریکا و انگلیس هیچ کوششی برای گنجاندن نام یمن در این قطعنامه نکردند و در این قطعنامه بدون این‌که نامی از یمن برده شود صرفا بر آزادی آبراهه‌های بین‌المللی تاکید شد. عدم کوشش آنها برای گنجاندن نام یمن در این قطعنامه، نشانه‌ای از نگرانی آمریکا و انگلیس از توجه افکار عمومی کشورها به شراکت این دو کشور در جرایم رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود. 
مشکل دیگری که آمریکایی‌ها پس از حمله به یمن با آن روبه‌رو شدند، این بودکه هدف آنها ازاین حملات، توقف نیروهای مقاومت یمن بود اما نه‌فقط در این زمینه موفق نشدند بلکه به اذعان تمام کارشناسان نظامی، حتی انهدام کامل ادوات جنگی نیروهای مقاومت یمن هم نمی‌تواند اقدامات این کشور علیه منافع رژیم صهیونیستی و آمریکا در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را بگیرد و این در تاریخ عملیات نظامی آمریکا بی‌سابقه است که هدفی را تعیین و برای رسیدن به آن اقدام کرده اما کاملا مشخص است به این هدف نخواهد رسید. کارشناسان نظامی تاکید دارند نیروهای یمنی جهت ایجاد خطر برای کشتی‌های تجاری رژیم صهیونیستی نیاز به موشک و ادوات سنگین و پیشرفته ندارند و با توجه به موقعیت جغرافیایی یمن، حتی یک گروه کوچک چند نفره با ادوات سبک و نیمه سنگین می‌تواند در روند حرکت کشتی‌های رژیم صهیونیستی اخلال ایجاد کند. 
از سوی دیگر یمنی‌ها پس از حملات آمریکا و انگلیس اعلام کردند تمام پایگاه‌های این دو کشور در منطقه و همچنین کشتی‌های آنها نیز به اهداف نیروهای مقاومت یمن افزوده شده‌اند و این در حالی است که در گذشته آمریکایی‌ها هرگز با چنین تهدیدی روبه‌رو نشده بودند. پایگاه‌های آمریکا در منطقه بسیار آسیب‌پذیرند و همین مسأله آنها را درموقعیت بسیار متزلزلی قرار داده و بر همین اساس است که گفته می‌شود در یک بن بست چند بعدی قرار گرفته‌اند و هیچ سد دفاعی برای متوقف کردن حملات نیروهای یمن ندارد. 
انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید