روستاگردی در خراسان رضوی جذاب است همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین روستای تربت حیدریه بدانید.

دیدنی‌ترین روستای تربت حیدریه

سلام نو _ سرویس گردشگری: منطقه گردشگری رودخانه حصار تربت حیدریه واقع در روستای حصار چندین کیلومتر است، رودخانه حصار از پر آب ترین رودخانه های طبیعی تربت حیدریه می باشد که از قدیم الایام با شروع فصل گرما همه روزه میزبان طیف وسیعی از بومیان خراسانی و گردشگران می شود، وجود باغ های دلگشا، مسیرهای کوهنوردی و دسترسی عالی به آبشار رودمعجن از دیگر جاذبه های گردشگری تربت حیدریه اینجا به یک انتخاب ایده آل برای شما بدل می کند، تنها نکته منفی درباره منطقه گردشگری رودخانه حصار تربت حیدریه مسیر پنجاه کیلومتری آن از مرکز شهر و نبود امکانات رفاهی در خور شان مسافران است.

دیدنی‌ترین روستای تربت حیدریه

دیدنی‌ترین روستای تربت حیدریه؛ روستای حصار

روستای حصار در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه و ۵۵ کیلومتری غرب این شهر، از زیباترین مناطق ییلاقی شهرستان است که دارای رودخانه دائمی و پر آبی است که با وجود خشکسالی‌های اخیر، همچنان جاری و روان است. این رودخانه که در مجاورت شرق روستا است، از شمال به جنوب امتداد دارد و دارای چشمه سارها و باغ‌های زیبا با درختان مثمر همچون آلو، گردو، سیب، گلابی، هلو، گیلاس، آلبالو و دیگر میوه‌های مناطق سردسیر است.

حصار، روستای هدف گردشگری نیز است و همواره در روزهای تعطیل، مملو از جمعیتی است که برای استراحت و گردش به دامن طبیعت پناه آورده اند.

دیدنی‌ترین روستای تربت حیدریه

انصافاً باید گفت روستاهای اطراف استان خراسان رضوی یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. با این حال کمتر روستایی را سراغ داریم که به اندازه روستای حصار مشهد، سرسبز باشد.

طبیعت زیبا، باغ‌های پرمیوه و رودخانه‌های پرآب از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری حصار گلستان به حساب می‌آید. طبیعت اطراف این روستا به اندازه‌ای زیبا و تماشایی است که از گشت‌وگذار در آن سیر نمی‌شوید.

اهالی روستا خوشمزه‌ترین غذاهای محلی خراسان را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی حصار گلستان شدید، حتماً اِشکنه، کشک و بلغور شیر این روستا را امتحان کنید.

روستای گلستان مشهد برای علاقه‌مندانِ ماجراجویی نیز جاذبه‌های هیجان‌انگیزی دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم، اطراف روستا را کوه‌های بلندی احاطه کرده است؛ در نتیجه حصار گلستان جان می‌دهد برای کوه‌پیمایی. جالب است بدانید غاری عمیق و هزارتو در حصار گلستان وجود دارد. غاری که از آن صحبت می‌کنیم در روزگاری دور، معدنی پر از طلا بود. به همین دلیل به آن غار زری می‌گویند.

حصار به داشتن آب‌وهوای خوش معروف است. با این حال این آب‌وهوا در بهار از همیشه خوش‌تر است. رودخانه‌های روستای گلستان مشهد حصار در بهار از همیشه خروشان‌تر می‌شود.

انصافاً باید گفت مشهد تابستان‌های گرمی دارد. این گرما در حصار نسبتاً کمتر است. باغ‌های حصار در تابستان میوه می‌دهد و منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد.

دیدنی‌ترین روستای تربت حیدریه

حصار پاییزهای دلپذیری دارد. تا اواسط پاییز با خیال‌راحت و بدون نگرانی از سردی هوا می‌توانید راهی این روستا شوید. از آنجایی که حصار، دار و درخت زیادی دارد، طلایی‌شدن برگ درختان در پاییز جلوه‌ای عاشقانه به روستا حصار می‌دهد.

اگر به همراه دل‌دار راهی مشهد شده‌اید و می‌خواهید دست‌دردست یار در طبیعت به گش‌وگذار مشغول شوید، گردشگری در روستای حصار را به برنامه مشهدگردی خود اضافه کنید.

ویژگی‌های جالب روستای حصار

حصار گلستان یکی از تماشایی‌ترین روستاهای اطراف مشهد است. به همین دلیل گردشگرانی که راهی مشهد شده‌اند، از حصار شهر خارج می‌شوند و با حضور در این روستا به آغوش طبیعت پناه می‌برند.

اگر بخواهیم مبدأ حرکت گردشگران را مشهد حساب کنیم، باید راهی بلوار وکیل‌ آباد شوید.

این بلوار، یکی از بزرگ‌ترین بلوارهای مشهد است و اتوبوس، مترو و تاکسی در آن فعالیت می‌کند. یکی از خروجی‌های بلوار وکیل‌ آباد به طرقبه راه دارد. راه طرقبه را ادامه دهید و از سد گلستان عبور کنید.

به حدود ۵کیلومتری مشهد که رسیدید، تابلوی ورودی حصار گلستان را مشاهده خواهید کرد. این مسیر را ادامه دهید تا چشمتان به جمال حصار گلستان روشن شود.

در تمام فرهنگ‌ها، آشپزی و غذا جایگاه ویژه‌ای دارد و به نوعی شناسنامه فرهنگی آن منطقه محسوب می‌شود. در خراسان معمولاً غذاها پرکالری هستند و حبوبات ترکیبی جدانشدنی در غذاهای محلی است.

حلیم عدس، آش حلبه، سردیگ‌چه، ساطری پلو، یتیمچه و خورشت ریواس از غذاهای محلی تربت حیدریه و خراسان هستند.

دیدنی‌ترین روستای تربت حیدریه

توگی سرداغی نام غذایی است که در تربت طرفداران بسیاری دارد. نوعی آش ساده است که از گوشت چرخ‌کرده، ارزن، عدس، کشک، پیاز، نعناع و ادویه‌جات تهیه می‌شود و بسیار مقوی است.

خوشبختانه در تربت در ارتباط با غذاهای محلی فرهنگ‌سازی شده است و هر ساله در این شهر جشنواره‌ی غذاهای محلی برگزار می‌شود.

اکثریت مردم تربت حیدریه فارسی‌زبان و شیعه مذهب هستند؛ بنابراین فرهنگی یک‌دست بر شهر حاکم است.

در تربت نوعی لباس محلی وجود دارد که امروزه بیش‌تر در جشن‌ها و اعیاد پوشیده می‌شود. لباسی سفید و بلند با شلواری گشاد و سفید که بر روی آن جلیقه‌ای به رنگ سیاه پوشیده می‌شود.

مردان با پوشیدن این لباس و در دسته‌های چند نفری رقصی مدور با صداهایی نامفهوم انجام می‌دهند و هماهنگی و هارمونی حرکاتشان صحنه‌های زیبایی را خلق می‌کند.

این رقص در منطقه خراسان به نام‌های گوناگونی خوانده می‌شود؛ اما تربتی‌ها آن را آفر می‌نامند. مردم تربت به خوی ضد استبداد مشهور هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • محمد ذاکری IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    11 2
    سلام وقتی به جغرافیای یک منطقه آشنایی ندارید، از افراد خبره کمک بگیرید، در ابتدای صفحه از روستای حصار شهرستان بایگ تربت حیدریه صحبت کردید و در انتها از روستای حصار گلستان شهرستان طرقبه و شاندیز صحبت کردید. فاصله بین این دو روستا نزدیک به دویست کیلومتر است.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    4 0
    کدکن یک شهر کوچک بی نظیر از توابع تربت حیدریه زاد گاه استاد وشاعر معاصر شفیعی کدکنی
  • ترانه IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 0
    یک زمااانی پر اب بود الان خیلی کم آب و خشک شده🥺😞

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید