غار کَلدَر یکی از محوطه های کلیدی دوران پارینه سنگی میانه و جدید در ایران و غرب قاره آسیا و محل یافتن یکی از کهن‌ترین نمونه‌های انسان هوشمند است؛ انسانی با قدمت ۵۴ هزار سال!

انسان ۵۴ هزار ساله ایرانی؛ قدیمی‌ترین انسان هوشمند دنیا؟

سلام نو - سرویس گردشگری: غار کَلدَر یکی از محوطه های کلیدی دوران پارینه سنگی میانه و جدید در ایران و غرب قاره آسیا است. این غار در طی سه فصل توسط یک تیم بین المللی به سرپرستی دکتر بهروز بازگیر مورد کاوش باستان شناختی قرار گرفته است. در ویدئو بالا با غار کلدر آشنا شوید.

نتایج کاوش باستان شناختی غار کَلدَر در خرم آباد حکایت از این دارد که ایران جزء نخستین زادگاه های انسان های هوشمند است که برای اولین‌بار به اروپا مهاجرت کردند.

به نوشته ایرنا بهروز بازگیر، سرپرست کاوش باستان شناختی غار کلدر در این باره گفت:

نتایج کشفیات منحصر به فرد هیات مشترک ایرانی- اسپانیایی از کاوش باستان شناختی غار کلدر به تازگی در قالب مقاله ای مفصل در یکی از10 مجله برتر علوم چند رشته ای دنیا  (Scientific Reports) انتشار یافت.

بر اساس گفته های این پژوهشگر که در موسسه دیرین بوم شناسی و تکامل اجتماعی بشر فعالیت می کند، مقاله یاد شده حاصل 2 سال کار و مطالعه بر روی آثار کشف شده از کاوش باستان شناختی غار کلدر می باشد و با مشارکت 19 محقق بین المللی و در قالب تفاهم نامه علمی بین موسسه اسپانیایی با پژوهشکده باستان شناسی ایران و با همکاری فرانک بحرالعلومی و مولود سادات عظیمی از متخصصان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

بازگیر افزود:

تا امروز بیشتر دانشمندان و متخصصان این دوره، غرب آسیا به ویژه منطقه لوانت را محتمل ترین خاستگاه و منشاء انسان‌های هوشمندی می‌دانستند که برای نخستین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند اما شواهد به دست آمده از تحقیقات غار کلدر، اینکه منطقه لوانت تنها مسیر مهاجرتی و یگانه خاستگاه انسان مدرن باشد را مورد تردید جدی قرار داده و نشان می‌دهد که پژوهش‌های بیشتری برای بازنگری فرضیه‌های پیشین  لازم است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید