اصولگرایان مخالف حسن روحانی این روزها موج جدیدی برای رد صلاحیت او آغاز کردند و موج مانور روی شکایت‌ها علیه روحانی برای رد صلاحیت است.

رد صلاحیت حسن روحانی با شکایت‌های انبوه

مطهره شفیعی در آرمان ملی نوشت: هر روز که می‌گذرد دلواپسان طرحی جدید برای تخریب مخالفان‌شان ارائه می‌دهند و سبب شگفتی می‌شوند مانند دیروز که حسین ا... کرم مدعی شکایت ۸۰۰ هزار نفر از روحانی شد! حسین ا... ‌کرم گفت: پرونده شکایت ۸۰۰‌ هزار نفری و شکایت‌های متعدد دیگری که از آقای روحانی انجام شده است، یک پشتوانه کاملا مردمی دارد که همین امر برای ردصلاحیتش کافی است.

ترفندی دیگر برای رد صلاحیت روحانی

به گزارش «جوان»، او افزود: به‌طور معمول ما باید شاهد ردصلاحیت روحانی باشیم، این حداقل خواسته مردم است، اما به‌نظر خیلی‌ها به‌دنبال این مساله هستند که با توجیه مصلحت نظام و اینکه برای مشارکت بالا نیازمند این افراد هستیم، برای آن‌ها تأیید صلاحیت بگیرند، در حالی‌که من می‌خواهم عرض کنم تأیید صلاحیت این جریان‌ها موجب ریزش آرای بخشی از جمله حزب‌اللهی‌ها خواهد شد.

شکایت از روحانی فاز دوم است

اصولگرایان از روزی که آیت‌ا... هاشمی ردصلاحیت و قرار شد حسن روحانی کاندیدای انتخاباتی مجلس شود، تخریب علیه او تا به امروز در جریان است. اگر تا دیروز به بولتن‌سازی، نصب بنر، شعارهای تخریبی و امثالهم مشغول بودند، چند صباحی است که بر موج شکایت از روحانی سوار هستند چرا که فاز نخست پروژه تخریب آنها به‌دلیل افزایش آگاهی جامعه بی‌پاسخ بود و فاز دوم یعنی شکایت را آغاز کردند.

رقابت در اعلام شکایات بیشتر

به‌نظر می‌رسید اصولگرایان در اعلام شکایت از روحانی با یکدیگر رقابت می‌کنند به نحوی که هر کدام از آنها تعداد شکایات را بالاتر اعلام کند، پیروز می‌شود! به‌عنوان نمونه دیروز حسین ا... کرم ادعای ۸۰۰ هزار شکایت را مطرح کرد اما پیش از او، محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس گفته بود: «شکایت از رئیس‌جمهور با ۵۰۰ هزار امضا به کمیسیون اصل ۹۰ تقدیم شده است.» در سال ۹۹ هم علی خضریان اظهارکرده بود: «۲۲۰ هزار نفر از آحاد مختلف مردم شکایتی از رئیس‌جمهور مشتمل بر ۱۶ بند پیرامون موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تقدیم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس کرده‌اند.»

دلایل شکایات چه بود؟

دلایل شکایاتی که تاکنون در رسانه‌ها مطرح شده، قابل تامل است. آبان سال گذشته بود که حجت‌الاسلام نصرا... پژمانفر با اشاره به بررسی پرونده شکایت از رئیس‌جمهور سابق در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: «۲ مورد از این شکایات یعنی مداخلات ارزی و موضوع بورس به دستگاه قضائی واصل شده است.» پیش از آن در فروردین ۹۷ روزنامه دلواپس «وطن امروز» نوشت: « دولت بر خلاف قانون برنامه ششم توسعه از طراحی سامانه شفاف‌سازی حقوق مدیران و وزرا امتناع می‌ورزد. همین موضوع باعث شده تعدادی از نمایندگان مجلس به‌دلیل این بی‌اعتنایی و تخلف، از رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد به قوه‌قضائیه شکایت ببرند.» در سال ۹۹ رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس از شکایت نمایندگان از رئیس‌جمهور درخصوص استنکاف از ابلاغ قوانین خبر داد در همان سال، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، از شکایت دولت از برخی نمایندگان خبر داده و اعلام کرد: «معاونت پارلمانی شکایت دولت را به رئیس مجلس ارجاع داده است و زمانی‌که اینها به رئیس مجلس اعلام می‌شود، قاعدتا او باید این موضوع را مورد پیگیری، قرار دهد.» حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در سال ۱۴۰۰ گفت: «نمایندگان به‌خاطر نقض و استنکاف از اجرای قانون مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از حجت‌الاسلام حسن روحانی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شکایت کردند.»  در همین سال مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس با انتقاد از حسن روحانی و مسئول دانستن او در بسیاری از مشکلات کشور، مدعی شد: «نزدیک به یک میلیون شکایت از روحانی شده است!»

اما سرانجام این شکایات چه شد؟

۲۴ مهر سال‌جاری، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در حوزه ارزی و همچنین بورس، پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر؟ گفت: «با توجه به اینکه ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد، چنانچه پرونده‌ای هم برای ایشان تشکیل شده باشد یا پرونده‌هایی که اشاره می‌فرمایید تشکیل شده، در مرجعی به‌نام دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضائی مربوطه تشکیل شده است و مرجع مورد نظر باید پاسخگو باشد.» همان روز سایت روحانی نوشت: «در نشست خبری سخنگوی قوه‌ قضائیه، خبرنگاری از او سؤالی درباره تشکیل پرونده برای دکتر حسن روحانی پیرامون عملکرد رئیس‌جمهور سابق در حوزه بورس و بازار ارز پرسید. مسعود ستایشی پاسخ داد:‌ «با توجه به اینکه ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد، چنانچه پرونده‌ای هم برای ایشان تشکیل شده باشد یا پرونده‌هایی که اشاره می‌فرمایید تشکیل شده، در مرجعی تحت عنوان دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضائی مربوطه تشکیل شده، صرف‌نظر از صحت و سقم قضیه، مرجع موردنظر باید پاسخگوی مطالبه شما باشد. اگر نکته یا مطلبی دارید بایستی از مرجع صالح استعلام کنید، آنها در مقام اظهارنظر نسبت به موضوع هستند.» با وجود این پاسخ شفاف و انتشار فیلم آن، برخی رسانه‌های خاص اظهارات سخنگوی قوه قضائیه را به «تشکیل پرونده برای حسن روحانی» تغییر داده و قید «چنانچه پرونده‌ای تشکیل شده» را به «تشکیل پرونده» تبدیل کرده و به نقل از او خبر مطلوب خود را منتشر کردند. برداشتی که در تناقض آشکار با اظهارات سخنگوی قوه قضائیه است که ضمن ابراز بی‌اطلاعی، هرگونه پاسخ درباره این موضوع را به دادستانی ویژه روحانیت ارجاع داده است.»

تخریب با نتیجه عکس

پیش‌بینی می‌شود برای جلوگیری از ورود روحانی به مجلس خبرگان در روزهای آینده شاهد انتشار اخبار بیشتری درباره شکایت از او باشیم. تخریب روحانی و هدایت افکار عمومی به سمت صلاحیت نداشتن او برای تصدی سمتی در کشور در جریان است، البته عاملان این امر به‌خوبی می‌دانند نتیجه‌ای نمی‌گیرند و همگان  می‌دانند که نتیجه عکس عاید آنها می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید