جاهای دیدنی بناب پر شمار است همراه باشید و حتما از جاذبه های گردشگری بناب بازدید کنید.

حتما از جاذبه های گردشگری بناب بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: حرف از تاریخ و قدمت ایران که در میان باشد، ناخودآگاه شیراز، تبریز، اصفهان، شهر سوخته و تعدادی شهر دیگر در ذهن‌تان تداعی می‌شود. در این میان استان آذربایجان شرقی یکی از قدیمی‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود که از نظر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

جاهای تاریخی و دیدنی بناب

هرکدام از جاهای دیدنی بناب متعلق به دورانی است که به یادگار برای نسل‌های بعدی باقی مانده است. باتوجه‌به بافت قدیمی بناب، شمار دیدنی های بناب کم نیستند. شما می‌توانید بعد از اینکه با تور علی بابا به تبریز رفتید، حداقل یک روز از سفرتان را برای دیدن جاهای دیدنی بناب اختصاص دهید.

پل پنج چشمه؛ نماد تاریخ بناب

پل تاریخی پنج چشمه همانند خورشید در شهر بناب می‌درخشد. این پل قدیمی یادگار به جا مانده از دوره صفوی است و در زمره پل‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود. پل پنجه چشمه به زبان محلی به بش گوزلی کورپی معروف است و در روستای سور با فاصله ۶۰۰ متری از بناب قرار دارد.

طبیعتا هر پل روی رودخانه‌ای ساخته می‌شود. پل پنج چشمه بناب هم روی رود صوفی واقع شده است. این پل ۵۰ متر طول دارد. شک نکنید قدم زدن روی سنگ‌فرش پل و تماشای رودخانه حس خوبی به شما می‌دهد. همانطور که از اسم پل مشخص است، این پل پنج دهنه یا چشمه دارد که نمای منحصربه‌فرد آن حتی بی‌ذوق‌ترین آدم‌ها را به عکاسی وسوسه می‌کند.

حتما از جاذبه های گردشگری بناب بازدید کنید

معماری پل پنج چشمه بناب به‌سبک دوران صفویه بنا شده است. اگر به طراحی این پل دقت کنید، طاق‌های جناغی، آجرهای چهارگوش، جان پناه‌ها، سنگ‌فرش و از سنگ ساخته شدن پایه‌های پل نظرتان را جلب می‌کند.

بد نیست بدانید پل پنج چشمه از مهم‌ترین دیدنی های بناب به‌ حساب می‌آید که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

موزه مردم شناسی جنوب سهند؛ حمام مهرآباد سابق

برای آشنایی با آداب‌ورسوم و تاریخ یک شهر چه مقصدی بهتر از جاهای دیدنی بناب وجود دارد؟ بدون شک موزه مردم شناسی جنوب سهند یک مقصد فراموش‌نشدنی در سفر به بناب است. موزه مردم شناسی بناب در گذشته با کاربری حمام در دوره صفوی ساخته شد. این حمام یکی از مشهورترین گرمابه‌های استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید که در طی سالیان نه‌چندان دور به موزه مردم شناسی بناب تغییر کاربری داده است.

حمام مهرآباد ۳۲۴ مترمربع وسعت دارد که بیش‌تر بنا از سنگ و آجر ساخته شده است. ملات به‌کاررفته در ساخت حمام ساروج بوده و همه‌ی دیوارهای داخلی بنا به‌وسیله آهک عایق‌بندی شده است. این حمام همانند دیگر حمام‌های قدیمی از چند قسمت تقسیم شده که هرکدام شکوه و زیبایی خودش را دارد.

قسمت اول حمام رخت‌کن بوده که بزرگ‌ترین گنبد روی این قسمت از بنا ساخته شده است. کنار گنبد اصلی، چهار گنبد کوچک دیگر وجود دارد. زمانی که چشمانتان به تماشای حمام مهرآباد گرم است، وجود یک حوض سنگی که با رنگ آبی زینت یافته توجه شما را به خود جلب می‌کند.

حتما از جاذبه های گردشگری بناب بازدید کنید

حمام مهرآباد از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بناب به شمار می‌رود. این اثر در سال ۱۳۷۵ توسط میراث فرهنگی از بخش خصوصی خریداری شد و در سال ۱۳۷۸ در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسید. از سال ۱۳۸۲ حمام مهرآباد به‌عنوان موزه مردم شناسی جنوب سهند شناخته می‌شود.

بسیاری از وسایل و ابزارآلات ارزشمند و تاریخی مثل لوازم کشاورزی، آلات موسیقی آذربایجان، آهنگری، لوازم سنتی، و دستگاه بافندگی در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است. بازدید از این موزه به علاقه‌مندان تاریخ آذربایجان شرقی پیشنهاد می‌شود.

استان آذربایجان شرقی- شهرستان بناب- روبروی مسجد قدیمی مهرآباد

جاذبه‌های طبیعی بناب

تالاب قره قشلاق بناب

تالاب قره قشلاق بناب با بیش از ۲۲ هزار هکتار وسعت، در ساحل جنوب دریاچه ارومیه، در حومه شهرستان بناب قرار دارد. به‌دلیل زیبایی طبیعی این تالاب و پوشش متنوع گیاهی و جانوری از آن با نام عروس تالاب‌های شمال‌ غرب کشور یاد می‌شود.

با توجه به سهل‌الوصول بودن، قرارگیری بین دو استان آذربایجان‌ شرقی و غربی، وجود گونه‌های مختلف پرندگان در فصول بهار و تابستان و هوای مطبوع در ایام گرم سال، تالاب قره قشلاق از محبوب‌ترین مقاصد و جاذبه های گردشگری بناب محسوب می‌شود و گردشگران زیادی برای لذت از طبیعت به این منطقه می‌آیند.

حتما از جاذبه های گردشگری بناب بازدید کنید

منطقه گردشگری قره قشون

منطقه گردشگری قره قشون در نزدیکی روستای تازه کند زوارق، از توابع شهرستان بناب قرار دارد و فاصله آن از شهر بناب، پنج کیلومتر است.

این منطقه در ارتفاعات قره قشون جای گرفته است که چندین قله مرتفع دارد و از مقاصد محبوب کوهنوردان به شمار می‌رود. در سال ۱۳۸۲، یک کمپ گردشگری در دامنه کوه ایجاد کردند که از جمله امکانات آن می‌توان به چندین آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه اشاره کرد. راه دسترسی به این کمپ نیز آسفالت است.

همچنین قدمت محوطه کوه قره قشون به دوران‌های تاریخی پس از اسلام بازمی‌گردد و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بناب، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید