دو عامل موجب رشد افسار گسیخته نقدینگی می‌شود، عامل اول اقدام خود خواسته دولت‌ها در راستای افزایش نقدینگی و تورم است که یکی از هدف‌های این اقدام افزایش اشتغال در کشور و مورد دیگری افزایش عرضه در بازار است.

با کاهش رشد نقدینگی تورم مهار خواهد شد

تحلیلگر بازارهای مالی با بیان اینکه کنترل رشد نقدینگی به مهار نرخ تورم کمک کرد، گفت: کاهش رشد نقدینگی را می‌توان از اقدامات بسیار خوب بانک مرکزی و دولت دانست.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مهدی بیات منش روز جمعه با اشاره به اینکه در گذشته نقدینگی با رشد فزاینده‌ای در حال افزایش بود، اظهار کرد: به عبارت دیگر رشد نقدینگی در گذشته مهارنشدنی بود، اما در دوسال اخیر نرخ رشد نقدینگی به خوبی کنترل شده است و امروز همچنان شاهد ادامه کاهش رشد نقدینگی در اقتصاد هستیم.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی در آبان ماه به ۲۶.۲ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: مدیریت رشد نقدینگی، رشد تورم را مهار کرد؛ بنابراین کاهش رشد نقدینگی را می‌توان از اقدامات بسیار خوب بانک مرکزی و دولت دانست.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دو عامل موجب رشد افسار گسیخته نقدینگی می‌شود، عامل اول اقدام خود خواسته دولت‌ها در راستای افزایش نقدینگی و تورم است که یکی از هدف‌های این اقدام افزایش اشتغال در کشور و مورد دیگری افزایش عرضه در بازار است.

وی اضافه کرد: عامل دوم خود خواسته نیست، بلکه عواملی همچون بازارهای پنهان و پولشویی موجب برهم خوردن نظم اقتصاد می‌شوند و این موارد در تضاد با اهداف دولت‌هاست.

بیات منش عنوان کرد: دولت سیزدهم و بانک مرکزی موفق شدند با عوامل رشد نقدینگی مقابله و آن را مهار کنند. کاهش رشد نقدینگی از نشانه‌های خوب اقتصادی است، چون ثابت می‌کند تورم قابل کنترل است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه کاهش رشد نقدینگی ریزش نرخ ارز را به دنبال خواهد داشت، گفت: نرخ ارز و رشد نقدینگی رابطه متقابلی باهم دارند. برای اینکه اقتصاد راه صحیح خود را برود، باید اقداماتی انجام داد تا نرخ ارز و رشد نقدینگی در یک حالت تعادلی حرکت کنند.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید