تماشای فیلم در شب چله هیجان‌انگیز است همراه باشید و درباره لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا بدانید.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

برای برنامه ریزی جهت انجام کار های سرگرم کننده و مفرح, انتخاب یک فیلم جذاب برای شب یلدا میتواند گزینه خوبی باشد.

به همین دلیل ما در نشریه تایم سیتی تصمیم گرفتیم تا فیلم ایرانی برای شب یلدا به شما کاربران عزیز معرفی نماییم تا اوغات خوشی را در کنار اقوام خود سپری نمایید.

زمانی که سخن از بهترین فیلم ها برای شب یلدا به میان می‌آید شاید به اندازه انگشتان یک دست نتوانید فیلم مرتبط با شب یلدا معرفی کنید.

قدم زدن در میان راهروی سینمای ایران شما را به فیلم‌های محدودی در مورد شب یلدا برساند.

این پارادوکس جذاب که طولانی ترین شب سال در ایران که جزو جشن‌های اصلی ما به‌شمار می‌آید کمترین میزان توجه در سینما را با خود داشته، ما را بر این داشت تا لیستی از فیلم‌های مرتبط با شب یلدا برای شما آماده کنیم، تا یلدا در کنار خانواده، طعم شیرین هندوانه شب چله را با دیدن یک فیلم خاطره انگیز، جذاب‌تر کنید.

چند فیلم جالب برای شب یلدا

۱۰ فیلم خارجی برای شب یلدا

  1. لبخند (Smile)
  2. هیولا (Troll)
  3. پینوکیو ۲۰۲۲ (Pinocchio ۲۰۲۲)
  4. همه چیز همه جا ناگهان (Everything Everywhere All at Once)
  5. انولا هلمز (Enola Holmes)
  6. مرد خاکستری (The Gray man)
  7. پرستار خوب (The Good Nurse)
  8. شیفت روز (Day shift)
  9. سیندرلا (Cinderella)
  10. گناهکار (The Guilty)

۱۰ فیلم های ایرانی برای شب یلدا

  1. مهمان مامان
  2. شب یلدا
  3. آتش بس
  4. خروس جنگی
  5. مصادره
  6. شادروان
  7. دایره زنگی
  8. یه حبه قند
  9. هزارپا
  10. نهنگ عنبر

تماشای فیلم کمدی در بلندترین شب سال, انتخابی ایده‌آل برای گذراندن اوغات خوش شماست، بیشتر افراد علاقه مندند علاوه بر گفتگو کردن با اعضای خانواده, به تماشای یک فیلم خنده‌دار درکنار هم بپردازند، به همین دلیل ما ۱۳ مورد فیلم کمدی برای شب یلدا را به شما معرفی می‌کنیم.

۱۳ فیلم خنده دار شب یلدایی

  1. رجب ایودیک
  2. خجالت نکش
  3. زیر درخت هلو
  4. مطرب
  5. تعطیلات (Vacation)
  6. خماری (Hangover)
  7. همسایه ها (Neighbours)
  8. خوب، بد، جلف
  9. رحمان ۱۴۰۰
  10. زمان من (Me time)
  11. گشت ارشاد
  12. نیکولاس
  13. آمبولانسی ها

امیدواریم با وجود سختی‌های این روزها، شب یلدایی گرم و خوب را در کنار عزیزان خود داشته باشید و با تماشای فیلم های شب یلدا معرفی شده در کنار هم شادی را به خانه‌های خود مهمان کنید.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

فیلم شب یلدا کیومرث پور احمد

فیلم شب یلدا با بازی محمدرضا فروتن و الهام چرخنده به انتخاب مجله فیلم و سینما جزو ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران لقب گرفته است. این فیلم یکی از بهترین آثار کیومرث پوراحمد به‌شمار می‌آید که در سال ۱۳۸۰ پخش شد.

داستان مردی که همسر و دخترش را به خارج از کشور می‌فرستد. این اتفاق که بعد از ۱۰ سال زندگی مشترک رخ داده سبب می‌شود حامد به همسرش مشکوک شود. قابی از تنهایی محمدرضا فروتن در سکانس‌های مختلف این فیلم بیشتر از قبل ممکن است در شب یلدا شما را به اهمیت داشتن یک خانواده صمیمی و گرم ترغیب کند. دیدن این فیلم مطمئنا شما را بیشتر از قبل عاشق خوانواده‌تان خواهد کرد، پس از دیدن آن غافل نشوید.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

هندوانه شب یلدا

در بین فیلم‌های شب یلدا، فیلمی کمدی می‌تواند جذاب‌ و خاطره‌انگیزترین ژانر را به خود اختصاص دهد. فیلم هندوانه شب یلدا که توسط سعید آقاخانی ساخته شده، شاید مرتبط‌ترین فیلم با یلدا باشد. این فیلم در مورد هندوانه فروشی است که تمام هندوانه‌های خود را در شب یلدا می‌فروشد و تنها یک هندوانه در وانت او باقی می‌ماند. مردی به دلیل اینکه پول کافی ندارد دست خالی از پیش هندوانه فروش برمی‌گردد.

البته قرار نیست انقدرها هم غم‌انگیز ادامه دهید. در ادامه داستان پیرمرد هندوانه را تهیه می‌کند ولی در خانه به دلیل دعوا آن را از پنجره بیرون می‌اندازد. داستان این هندوانه پر دردسر در شب یلدا به همین جا ختم نمی‌شود و هر بار از خانه و خانواده‌ای جدید سر در می‌آورد تا به مقصد نهایی خود برسد. در این فیلم بازیگران مطرحی چون محسن تنابنده، سیامک انصاری، مهران غفوریان و امیر جعفری نقش ایفای کرده‌اند. این افراد مطمعنا شادی را برای شما در شب یلدا به ارمغان خواهد آورد.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

مهمان مامان

فیلم مهمان مامان در سال ۱۳۸۲ توسط داریوش مهرجویی ساخته شده. فیلمی در ژانر خانوادگی و کمدی که داستان خانواده‌های مختلف ساکن خانه‌ای پایین شهر را روایت می‌کند. آن‌ها با وجود تمام مشکلاتی که دارند می‌خواهند برای یک مهمانی شام تدارک ببینند و هر خانواده هرچه در منزل دارد برای کمک به این مهمانی شام می‌آورد. شاید دیدن بازیگرانی چون پارسا پیروزفر و امین حیایی، ملیکا شریفی‌نیا، ژاله علو و حسن پورشیرازی در یک قاب به جذابیت‌های این فیلم بیفزاید و شما را ترغیب به دیدن آن در شب یلدا کند.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

فیلم یک حبه قند

یک حبه قند شاید اشاره مستقیم به شب یلدا نداشته باشد ولی می‌تواند دورهمی خانوادگی ایرانی را به خوبی نمایش دهد. این فیلم جذاب که توسط رضا میرکریمی در سال ۱۳۸۹ ساخته شد بازیگران مطرحی چون: رضا کیانیان، نگارجواهریان، سعید پورصمیمی، پرویش نظریه و فرهاد اصلانی را در خود دارد. یک حبه قند داستان ازدواجی است که به یک تراژدی تبدیل می‌شود.

کوچک‌ترین دختر یک خانواده قرار است عروس پسر ساکن آمریکا، شود. همه خانواده به جز دایی او از این وصلت راضی هستند. دقیقاً صبح روز عروسی دایی قصه ما با یک حبه خفه می‌شود و عملا عروسی را به عزا تبدیل می‌کند. علاوه بر داستان شیوا و روان این فیلم، جوایزی همچون چهار سیمرغ بلورین و نامزدی به عنوان بهترین فیلم خارجی ‌زبان در دوره ۸۵ اسکار شاید شما را دیدن این درام خانوادگی ایرانی در شب یلدا ترغیب کند.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

فیلم یلدا شبی برای بخشش

آخرین فیلم ایرانی که دقیقاً به موضوع یلدا اشاره کرده، فیلم یلدا شبی برای بخشش به کارگردانی مسعود بخشی است که در سال ۱۳۹۷ پخش شد. داستان در مورد زنی جوان است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده و در شب یلدا در یک استودیوی برنامه تلویزیونی آورده می‌شود تا توسط فرزند مقتول بخشیده شود. اتفاقاتی ناخواسته در طول این شب طولانی سبب می‌شود چالشی جدید برای تصمیم‌گیری در مورد بخشش او به وجود بیاید. در این فیلم بازیگرانی چون صدف عسگری، بهناز جعفری و فرشته صدرعرفایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم تا کنون در کشورهایی مانند صربستان، سوئیس، آلمان، جمهوری چک، کره جنوبی و ترکیه به نمایش درآمده و جزو موفق‌ترین فیلم‌های اکران شده در فرانسه بوده است.

فیلم قصه شب یلدا

اولین قابی که در سینمای ایران به موضوع شب یلدا پرداخته، فیلم قصه شب یلدا به کارگردانی ساموئل خاچیکیان است. این فیلم در سال ۱۳۴۹ ساخته شد و بازیگرانی چون حمیده خیرآبادی و عبدالله بوتیمار در آن حضور داشته‌اند. این فیلم درام عاشقانه که در مورد مرد جوانی است که با دختر مورد علاقه‌اش آشنا می‌شود ولی مشکلات فراوان اجازه ازدواج به این دو نفر را نمی دهد. دختر به دلیل همین مشکلات اقدام به خودکشی می کند ولی پسر در موقع مناسب او را نجات می دهد. داستان پر فراز و نشیب این عشق مطمئناً در ذهن پدر و مادر بزرگ های اکثر شما باقی مانده و می‌ تواند تجدید دیداری برای آن ها نیز با سینمای سیاه و سفید ایران باشد.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

بهترین فیلم های خارجی برای شب یلدا

۱. تنت (Tenet)

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: جان دیوید واشنگتن، الیزابت دیبکی، رابرت پتینسون، کنت برانا
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰

دو حالت دارد. یا از طرفداران پر و پا قرص فیلم‌های نولان هستید و از جهانی که او می‌سازد و قصه‌هایش که روایت‌های پیچیده‌ای دارد لذت می‌برید که تا همین الان یا «تنت» را دیده‌اید یا اگر ندیده‌اید از دیدنش لذت می‌برید.

یا کلا طرفدار سینمای نولان نیستید که در این صورت ممکن است اما و اگرهای زیادی برای اینکه از فیلم خوشتان بیاید یا نه پیش رویتان باشد. ممکن است فیلم را پسرفت بدانید یا به نظرتان اثر جاه‌طلبانه‌ی حیرت‌انگیزی باشد. اگر از فیلم‌های اکشن خوشتان می‌آید یک لذت ناب پیش رویتان خواهد بود به شرطی که خیلی خودتان را درگیر پیچیدگی‌های فیزیکی داستان نکنید.

خلاصه‌اش از این قرار است که آدم‌ بدهای قصه که کنت برانا نقش نماینده‌شان را بازی می‌کند و روس است به فناوری دست پیدا کرده‌اند که می‌توانند زمان را به عقب برگردانند. اتفاقی که ممکن است فاجعه‌ای بزرگتر از جنگ جهانی را رقم بزند. این وسط اشاره‌هایی به مربع ساتور دارد و یک قهرمان هم پیدا می‌شود که باید دشمن را پیش از استفاده از این فناوری نابود کند.

از آن فیلم‌هایی است که دیدنش خوش می‌گذرد اما کاراکتری ندارد که خیلی دلبسته‌اش شوید و هر چند ایده‌ی داستانش در ذهن می‌ماند اما جزئیاتش را احتمالا زود فراموش خواهید کرد.

به هر حال هیچ‌کدام از این‌ها آن‌قدر اهمیت ندارد. این از مهم‌ترین فیلم‌های امسال است. اولین فیلم بزرگ و بلاک‌باستری که دوباره چراغ سینماها را روشن کرد هر چند نتوانست زیاد بفروشد. فیلم نولان را باید دید.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

۲. منک (Mank)

  • کارگردان:‌ دیوید فینچر
  • بازیگران: گری اولدمن، آماندا سیفرید
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰

این یکی فیلم پیچیده‌تری است. حتی اگر از طرفداران دیوید فینچر هستید این فیلم شبیه هیچ‌کدام از آثار قبلی فینچر نیست. به همان غرابتی است که مثلا فیلم «سرگذشت عجیب بنجامین باتن» در کارنامه‌ی فینچر است. یک فیلم سیاه و سفید درباره‌ی دهه‌ی ۳۰ هالیوود که اول خیلی‌ها مرعوبش شدند اما کم‌کم نقدهای منفی هم رویش منتشر شد اما همچنان یکی از تحسین‌برانگیزترین فیلم‌های سال است.

اگر از درام، به‌خصوص درام‌های بیوگرافیک تاریخی، خوشتان می‌آید یا از درام‌هایی که درباره‌ی سینما هستند از دیدن «منک» لذت خواهید برد. حالا ممکن است اول کار ندانید منک کیست ولی لابد اسم فیلم «همشهری کین» را به‌عنوان یکی از شاهکارهای تاریخ سینما و کارگردانش اورسن ولز را به‌عنوان نابغه‌ی سینما شنیده‌اید. پشت فیلم «همشهری کین» یک نابغه‌ی دیگر هم حضور داشته که کمتر درباره‌ی آن صحبت می‌کنند. هنری منکیه‌ویچ فیلم‌نامه‌نویس «همشهری کین» بود. مردی منزوی با زبانی تند و تیز و گوشه‌دار و معتاد به الکل و البته بسیار حساس و تیزهوش.

منکیه‌ویچ و اورسن ولز موقع نوشتن فیلم‌نامه‌ی «همشهری کین» زیاد با هم درگیر شدند. منکیه‌ویچ از هالیوود متنفر بود اما با فیلم «همشهری کین» به اوج قله‌های شهرت در هالیوود رسید.

این ادای دین فینچر به یک فیلم بزرگ و یک فیلم‌نامه‌نویس بزرگ است. فیلمی که به شیوه‌ی سیاه و سفید ساخته شده است و فیلم‌نامه‌اش را جک فینچر پدر دیوید فینچر نوشته است. البته برای درک درستتر فیلم خوب است که اول «همشهری کین» را ببینید و بعد هم یک آشنایی مختصری با شخصیت‌های فیلم داشته باشید.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

۳. یادگاری (Relic)

  • کارگردان: ناتالی اریکا جیمز
  • بازیگران: امیلی مورتیمر، رابین نوین
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰

اگر از فیلم‌های ترسناک خوشتان می‌آید و تا امروز «یادگاری» را ندیده‌اید بی‌معطلی سراغش بروید که یکی از فیلم‌های ترسناک خوب امسال است.

این فیلم پیچشی هوشمندانه در میان فیلم‌هایی با مضمون خانه‌های تسخیر شده به شمار می‌رود و اولین فیلم اریکا جیمز کارگردانش محسوب می‌شود.

فیلم از گروه بازیگران خوبی بهره برده است که هر کدام از آن‌ها یک نسل از اعضای یک خانواده را بازی می‌کنند. یک مادر، دختر و مادربزرگ با آشکار شدن یک دیوانه در خانه‌شان تسخیر می‌شوند. هر کدام از اعضای خانواده با یکی از ارواح دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیلم «یادگاری» داستان کی و دخترش سام است که به خانه‌ی مادر کی به نام ادنا سفر می‌کنند. به مقصد که می‌رسند از همسایه‌ها می‌شنوند که ادنا مدتی است دیده نشده. خانه خالی است و کپک روی دیوارها را پوشانده است. وضعیت خانه جوری است که انگار ادنا دچار جنون بوده. آن‌ها به پلیس گزارش می‌دهند. سام چیزهای عجیب و غریبی در خانه می‌بیند و کابوس‌ها کی را تسخیر می‌کنند. کم‌کم به نظر می‌رسد طلسم جنونی در این خانه وجود دارد که همه‌ی اعضای آن را تسخیر می‌کند.

صبر کنید. قسمت ترسناک ماجرا این نبود. این درام وحشت در واقع از جایی شروع می‌شود که مادربزرگ خانواده به نام ادنا که گم شده به خانه برمی‌گردد و از اینجاست که تروماها آغاز می‌شوند. او حقایق سختی را درباره‌ی دوران گم شدنش بازگو می‌کند اما اگر حرف‌های او همه‌ی حقیقت نباشد چه؟

این فیلم کمی تا قسمتی یک فیلم خانوادگی و بخشی هم یک درام وحشت ترسناک است. به‌عنوان یک فیلم اول اثر جاه‌طلبانه‌ای برای یک کارگردان است.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

۴. اما (Emma)

  • کارگردان: آتمن دو وایلد
  • بازیگران: آنیا تیلور جوی، جانی فلین
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰

حتی اگر این روزها مینی‌سریال «گامبی وزیر» را ندیده‌اید، بی‌شک اسمش را شنیده‌اید. ما هم از این مینی‌سریال تحسین شده مطلب زیاد رفتیم. حالا اگر از بازیگر نقش الیزابت هارمن در آن مینی‌سریال خوشتان آمده شاید بد نباشد فیلم «اما» را هم ببینید. برای آن‌هایی که از فیلم‌های انگلیسی عاشقانه خوششان می‌آید، از آن درام‌های رومانتیک تاریخی انگلیس فیلم دلچسبی خواهد بود.

فیلم «اما» اقتباسی از یکی از داستان‌های جین آستین است. این رمانش به اندازه‌ی «غرور و تعصب» به لحاظ ادبی مشهور نیست اما تقریبا همه‌ی رمان‌های آستین شیرینی و سادگی دارند که فیلم‌سازان را وسوسه می‌کنند سراغشان بروند. داستان «اما» هم خیلی سرراست و شیرین است. اما دختری است که همان اول فیلم و کتاب روشن می‌شود زیبا و باهوش و متین است و چیزی در این دنیا کم ندارد و کنار پدرش و معلمش روزگار می‌گذراند.

از قرار اما واسطه‌ی آشنایی معلمش با مردی می‌شود و آن‌ها با هم ازدواج می‌کنند. بعد از رفتن معلم اما در خانه خیلی تنها می‌شود اما حالا سرگرمی تازه‌ای پیدا کرده. اینکه برای دیگران جفت پیدا کند اما متاسفانه همیشه هم نقشه‌هایش درست از کار درنمی‌آید و خیلی اوقات نشان می‌دهد که چندان عقل سلیمی هم ندارد.

در دل فیلم شوخ‌طبعی نهفته است که به خصوص با بازی آنیا تیلور جوی از کار درمی‌آید. هر چند بعضی‌ها مثل من که نسخه‌ی ۱۹۹۶ فیلم «اما» را به کارگردانی داگلاس مک‌گراث و با بازی گویینت پالترو دیده‌اند آن نسخه را ترجیح می‌دهند اما به هر حال «اما» نسخه‌ی سال ۲۰۲۰ هم جزء فیلم‌های رمانتیک خوب امسال است.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

۵. دارم به تمام کردن چیزها فکر می‌کنم (I’m thinking of ending things)

  • کارگردان: چارلی کافمن
  • بازیگران: جسی باکلی، جسی پلیمونز
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰

شب یلدا قرار نیست فقط فیلم‌های مفرح ببینیم. برای آن‌هایی که علاقمند به فیلم‌های هنری پیچیده هستند هم یک توصیه داریم: «دارم به تمام کردن چیزها فکر می‌کنم» اثر چارلی کافمن فیلم‌نامه‌نویس و فیلم‌ساز روشنفکر نیویورکی که از او فیلم «سینکداکی نیویورک» و فیلم‌نامه‌ی «درخشش ابدی یک ذهن بی‌آلایش» را به یاد داریم.

فیلم اقتباسی از کتاب نویسنده‌ای به نام ایان رید است که اتفاقا در ایران دو ترجمه هم از آن موجود است و ترجمه‌ی دومش کار کوروش سلیم‌زاده همین امسال از طرف نشر چشمه منتشر شده است. رمان را که بخوانید آخرین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بشود از روی آن اقتباس سینمایی کرد. همه‌ی قصه در یک گفت‌وگوی ذهنی با کاراکتر اتفاق می‌افتد و یک پیچش داستانی درست در انتهای آن است که می‌فهمید کل داستان را رودست خورده‌اید.

ولی اگر هم قرار بود کسی از یک رمان کاملا ذهنی فیلم‌نامه‌ای اقتباس کند قاعدتا کار خود چارلی کافمن بود.

فیلم داستان دختری است که با دوست‌پسرش قرار است برای اولین‌بار به دیدن خانواده‌ی او برود. دختر در تمام طول مسیر به رابطه‌اش به پسر فکر می‌کند و اینکه آیا باید این رابطه را تمام کند یا نه. با وجود اینکه به نظر می‌رسد جفت خوبی را تشکیل می‌دهند.

درباره‌ی فیلم کافمن خیلی نمی‌شود توضیح داد چون در واقع همه چیز در فضای انتزاعی می‌گذرد. شاید فیلم را خیلی از طرفداران کافمن هم دوست نداشتند اما هواداران پروپاقرصی هم پیدا کرده. ضمن اینکه در نظرسنجی ایندی‌وایر از ۲۰۰ منتقد سینما فیلم کافمن عنوان برترین فیلم‌نامه را کسب کرده و یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۲۰ نامگذاری شده است.

لیست بهترین فیلم ها برای شب یلدا

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید