عددی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور به یک شرکت تولید و وارد کننده چای داده شد تا به بهانه واردات چای و تکنولوژی یکی از بزرگ‌ترین اختلاس‌های تاریخ ایران رقم بخورد.

اختلاس چای دبش و ۱۶۰ هزار میلیارد که باد رفت + ویدئو

سلام نو - سرویس اقتصادی: سازمان بازرسی کل کشور از فساد جدیدی در حوزه واردات با ارز ترجیحی رونمایی کرد. گروه صنعتی چای دبش حدود ۳.۳ میلیارد دلار برای واردات و بسته‌بندی چای گرفته بوده، اما بخش مهمی از این پول به جای واردات ظاهرا در بازار آزاد فروخته شده. رقم ریالی فساد رخ داده چیزی بین ۱۴۰ تا ۱۶۵ هزار میلیارد تومان است. با هم نگاه به داستان اختلاس چای دبش داشته باشیم و ببینیم با این پول چه می‌شد کرد و این اختلاس چرا انجام شد.

درباره شرکت چای دبش چه می‌دانیم؟

در سایت رسمی چای دبش آمده است:

شرکت چای دبش باهدف تأمین محصولات متفاوت و باکیفیت در دهه ۴۰ شمسی پا به عرصه صنعت چای کشور گذاشته و در قالب یک شرکت بازرگانی درزمینه واردات چای از کشورهای تولیدکننده مانند هندوستان، سریلانکا، و کنیا، شروع به فعالیت نمود. در سال ۱۳۷۰ برند  چای دبش به صورت رسمی ثبت گردید وبا تاسیس اولین کارخانه خود اقدام به تولید و عرضه محصولات به صورت بسته بندی با برند چای دبش نمود. کارخانه چای دبش هم اکنون با مساحت بیش از ۷۰،۰۰۰ متر مربع به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارخانه چای در خاورمیانه شناخته می شود، و بیش از ۵،۰۰۰ نفر در سراسر ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این شرکت مشغول به کار می باشند.
شرکت چای دبش در راستای تولید محصول با کیفیت با قیمت تمام شده مناسب جهت رفاه مصرف کنندگان اقدام به خرید محصول کشاورزی از کشورهای تولید کننده به صورت پیش خرید و همچنین خرید باغ های کشت چای در بهترین نقاط دنیا نموده است، همچنین با توسعه زیر ساخت های خود و تاسیس بزرگترین و مجهزترین چاپخانه در خاورمیانه با نام تجاری دبش پک در سال ۱۳۹۸ هزینه های سربار تولید کالای بسته بندی را کاهش داده است. این شرکت در راستای کاهش هزینه های حمل نقل اقدام به چارتر کشتی جهت حمل چای از مبدا نموده است. تجهیز ناوگان حمل ونقل خودرویی با جدیدترین خودروهای سنگین و نیمه سنگین شامل جدیدترین تریلی ها، کامیونت ها و … از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این شرکت نسبت به دیگر شرکت های صنعت چای کشور می باشد.

هم اکنون چای دبش با بیش از ۵۰ شعبه مجهز و ۲۰ انبار ستادی هر یک با متراژی بالای ۳،۰۰۰ متر و ۵۰ انبار اختصاصی جهت هر شعبه در سراسر کشور بزرگترین سیستم توزیع و پخش را در بین شرکت های صنعت چای کشور داراست و همه این امکانات در جهت پایین آوردن هزینه های سربار برای عرضه محصولی با کیفیت با قیمت رقابتی شده است.

یک نماینده مجلس: شاید تخلفات دیگری هم شده باشد

محمودزاده، با بیان اینکه من حدود دو ماه قبل در مورد تخلفات شرکت چای دبش گزارشاتی را دریافت کردم، اظهار کرد: آن زمان من از نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در این مورد سوال کردم و خواستم به این موضوع رسیدگی شود.

وی افزود: هیچ بخشی از این تخلف مربوط به دوران وزارت نیکبخت نمی‌شود و عمده آن به زمان حضور ساداتی‌نژاد در وزارت کشاورزی برمی‌گردد. اکنون دستگاه‌های نظارتی، قوه قضائیه و کمیسیون کشاورزی مجلس در حال پیگیری این موضوع است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تاکنون چندنرخی بودن ارز فسادهای زیادی را ایجاد کرده است، گفت: شاید تخلفات دیگری هم صورت گرفته که هنوز مشخص نیست. اکنون وزارت کشاورزی اعلام کرده است که هر اطلاعاتی که در مورد چگونگی تخصیص ارز به شرکت‌ها لازم باشد را در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌دهد.

محمودزاده اضافه کرد: اساسا تخصیص ارز ترجیحی به این شکل است که ثبت سفارش شرکت‌ها برای دریافت ارز به بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود و پس از تخصیص ارز به هر شرکتی، بانک مرکزی بررسی می‌کند که آیا این ارز در جای خود هزینه شده است یا خیر و بعد برای بار دوم به آن شرکت ارز ترجیحی داده می‌شود. در حالیکه برای شرکت چای دبش بدون اینکه بررسی شود آیا ارز تخصیص‌داده‌شده در جای خود هزینه شده یا نه، هر بار مجددا ارز ترجیحی به این شرکت داده شده و عمده تخلف هم در همین جا شکل گرفته است.

کد خبرنگار: ۹
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید