۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 55481170

وقتی مرغ خام را زیر شیر آب قرار می‌دهید باکتری‌های روی پوست آن به درون جریان آب حرکت می‌کنند سپس به سینک شما و احتمالا پیشخوان‌ها و قفسه‌های ظروف اطراف شما پاشیده می‌شود.

شستن مرغ خام خطر دارد؟
به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، رسانه‌های اجتماعی همیشه به عنوان مکانی برای گفتگوی سازنده یا به اشتراک گذاشتن نظرات شناخته نمی‌شوند. حتی غیرتوهین آمیزترین پست‌ها نیز می‌توانند نظرات منفی و توهین آمیز را به همراه داشته باشند. به تازگی پستی در تیک تک منتشر شد که در آن خانمی دستور العمل گام به گام درست کردن مرغ را به اشتراک می‌گذارد. علیرغم آن که پس از تماشای پست ممکن است انتظار داشته باشید نظراتی را بیابید که در مورد دستور پخت غذا سوالاتی را می‌پرسند و حتی نکات و توصیه‌هایی را به اشتراک می‌گذارند در عوض نظرات حاوی توهین و ابراز ناباوری کاربران بود که برای شان عجیب بود که چرا آن خانم مرغ خود را پیش از پختن نشسته است.

به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، علیرغم تعداد زیادی از نظراتی که در آن کاربران معتقد بودند آن خانم اشتباه کرده در واقع او کار درستی را انجام داده است. شستن مرغ نه تنها ضروری نیست بلکه در واقع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا را افزایش دهد.

چرا مرغ را نباید شست؟

آثار پَر، لجن یا کثیفی ممکن بود نیم قرن پیش شستن مرغ را به کاری ضروری تبدیل کند. با این وجود، امروزه مرغ‌ها از قبل شسته شده و هنگام خرید آماده طبخ هستند. با این وجود، به نظر می‌رسد برخی افراد فکر می‌کنند که باید مرغ را مورد شست و شو قرار دهند تا میکروارگانیسم‌های خطرناک موجود در گوشت خام را از بین ببرند. در حالی که درست است که مرغ حاوی میکروارگانیسم‌های مضر است با این وجود، شستن پیش از پختن آن میکروارگانیسم‌های مضر را از بین نمی‌برد.

مرغ به طور خاص به شکلی طبیعی حامل سالمونلا و کمپیلوباکتر است که می‌توانند باعث ابتلای بسیار شدید افراد به بیماری شوند بیماری‌ای که می‌تواند با عفونت‌هایی با علائم تب، تهوع، استفراغ، اسهال و احتمالا حتی سِپتی سِمی (عفونت خون) همراه باشد.

کودکان، افراد مسن، زنان باردار و آنان دسته از افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا دچار مشکلات مرتبط با سلامتی هستند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این باکتری‌ها قرار دارند. با این وجود، حتی در افراد سالم نیز عفونت‌های سالمونلا و کمپیلوباکتر می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ شود. شستن مرغ پیش از پختن تمام میکروب‌های موجود در مرغ را از بین نمی‌برد و حداکثر ممکن است صرفا باکتری‌های سطح را از بین ببرد. در واقع، شستن مرغ پیش از پختن آن خطر ابتلا به عفونت مرغ خام را به طور قابل توجهی بدتر می‌کند، زیرا ممکن است به طور بالقوه باعث پخش شدن پاتوژن‌های شسته شده از پوست مرغ در آشپزخانه شما شود. وقتی مرغ خام را زیر شیر آب قرار می‌دهید باکتری‌های روی پوست آن به درون جریان آب حرکت می‌کنند سپس به سینک شما و احتمالا پیشخوان‌ها و قفسه‌های ظروف اطراف شما پاشیده می‌شود. این پاشیده شدن آب می‌تواند تا ۸۰ سانتی متر حرکت کند که اندازه میانگین طول بازوی یک فرد بزرگسال است. این امر احتمال آلودگی متقابل را افزایش می‌دهد به ویژه اگر این قطرات آب در جای دیگری از آشپزخانه شما فرود آمده باشد و حتی ممکن است مواد غذایی نپخته دیگری را که بعدا در همان سینک قرار می‌دهید آلوده کند.

حتی اگر پس از شستن مرغ سینک را با آب بشویید ممکن است برای حذف تمام باکتری‌های بیماری زا که به آن چسبیده اند کافی نباشد. هم چنین، شایان ذکر است که خیس کردن مرغ در آب نمک، سرکه یا آب مرکبات باعث بهداشت بیش‌تر آن نمی‌شود. نتایج تحقیقات نشان داده که سالمونلا پس از خیساندن مرغ در سرکه یا آب مرکبات به مدت بیش از پنج دقیقه از بین نمی‌رود. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که تعداد کمپیلوباکتر ممکن است پس از مرینیت کردن مرغ در سرکه یا آب لیمو کاهش یابد، اما مدت زمان از بین رفتن آن ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.

نگهداری مرغ خام با خیال راحت

برای در امان ماندن از بیماری‌های ناشی از غذا مراحل ساده زیادی را باید هنگام تهیه مرغ خام رعایت کنید. ظروف یا بسته بندی‌هایی که مرغ خام وارد آن می‌شود اغلب آلوده به باکتری هستند. هنگامی که بسته را باز کرده و مرغ را از آن خارج کردید آن را در یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار دهید تا هنگام دور ریختن محتویات آن روی سطوح کف آشپزخانه یا سطل زباله نریزد. سپس مرغ خام خود را روی یک تخته برش تمیز قرار دهید تا بتوانید آن را آماده کنید. از آنجایی که شستشو خطر آلودگی متقاطع را ایجاد می‌کند اگر روی سطح مرغ کثیفی یا لجن وجود دارد یا اگر مرغ خیس است به سادگی آن را با یک دستمال کاغذی پاک کنید. برای جلوگیری از آلودگی دستمال کاغذی را فورا دور بیندازید. اگر در حین آماده سازی به طور تصادفی بقایای گوشت روی سطوح کار افتاد آن را با دستمال پاک کنید دور بیندازید و سپس سطح را با سفید کننده رقیق شده یا اسپری ضد باکتری تمیز کنید. سطح را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید.

به همین ترتیب، اگر ظروف ادویه‌ای که برای چاشنی مرغ استفاده می‌کنید پیش از پخت مرغ در تماس به آن قرار حتما آن ظروف را با استفاده از یک اسپری ضد باکتری پاک کنید. هنگامی که آماده سازی مرغ خود را تمام کردید بلافاصله دست‌های خود را با صابون و آب گرم بشویید. دست‌های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه زیر آب گرم بشویید، زیرا این کار باعث از بین رفتن باکتری‌های روی دست شما می‌شود. سپس تخته و ظروف خرد کن خود را بشویید.

هم چنین ایده خوبی است که نواحی اطراف محل آماده سازی مرغ را با یک اسپری ضد باکتری یا سفید کننده رقیق شده ضد عفونی کنید سپس آن را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. شما نمی‌توانید از طریق شستن باکتری‌ها را از مرغ یا در واقع هر مرغ یا گوشتی پاک کنید. تنها راه برای از بین بردن میکروب‌ها و ایمن ساختن غذا پختن آن است.

پختن مرغ در دما و برای مدت زمان مناسب به منظور پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های ناشی از غذا ضروری است. در حالی که زمان و دما بسته به اندازه مرغ شما یا دستور غذایی که استفاده می‌کنید متفاوت است مرغ تان باید به دمای داخلی حدود ۷۵ درجه سانتی گراد برسد. این کار برای از بین بردن پاتوژن‌های باکتریایی از جمله سالمونلا و کمپیلوباکتر موثر است.

حتما از دماسنج گوشت به منظور بررسی بی خطر بودن مرغ برای خوردن استفاده کنید. آزمایش دیگر بررسی آب مرغ است. اگر آب شفاف باشد و اثری از خون در آن دیده نشود احتمالا مرغ به اندازه کافی پخته شده است. اگر در رستوران چیزی شبیه مرغ کم پخته شده یا در واقع هر مرغی به شما می‌دهند (وقتی گوشت را برش می‌زنید خون می‌بینید) غذا را برگردانید تا درست پخته شود. باکتری موجود در طیور خام طبیعی است حتی اگر برای انسان مضر باشد، اما تا زمانی که مرغ خود را به اندازه کافی بپزید خوردن آن هم چنان بی خطر است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید