احتمال پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه همچنین التهاب و عفونت‌های دهان افزایش می‌یابد. بزاق نقش اساسی در محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها دارد و زمانی که تنفس از راه دهان صورت می‌گیرد، تولید بزاق کاهش می‌یابد که قدرت دفاعی در دهان برای مقابله با باکتری‌ها نیز کمتر می‌شود. 

چرا هرگز نباید با دهان باز خوابید؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، تنفس دهانی طی زمان خواب می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت داشته‌باشد. این وضعیت ممکن است تحت‌تاثیر علل مختلفی بروز پیدا کند که با توجه به علت زمینه‌ای، اقدامات لازم برای بهبود موثر خواهدبود.

چرا با دهان باز می‌خوابیم؟

بازبودن دهان طی زمان خواب یک وضعیت طبیعی و ناشی از شل‌شدن تدریجی عضلات صورت است. همچنین تنفس دهانی در مدت زمان خواب عمیق راحت‌تر است زیرا کنترل عضلات مجاری تنفسی فوقانی کمتر خواهدبود. 

اما این وضعیت در بعضی افراد همیشه دیده می‌شود که می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل مختلفی باشد. حساسیت، سرماخوردگی، انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی، تورم لوزه‌ها، خروپف، آپنه خواب، وضعیت خوابیده به پشت و استعمال دخانیات از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که منجر به بازبودن دهان در زمان خواب است. 

پیامدهای خوابیدن با دهان باز؛ از پوسیدگی دندان تا ناراحتی قلبی

خوابیدن با دهان باز پیامدهای منفی بر سلامت دارد. در زمینه بهداشت دهان و دندان باید اشاره کرد که خشکی دهان یکی از شایع‌ترین عوارضی است که در صورت تنفس دهانی مکرر اتفاق می‌افتد. خشکی دهان زمینه رشد و تکثیر باکتری‌ها را تسهیل می‌کند که می‌تواند منجر به ایجاد بوی نامطبوع دهان شود. 

به‌علاوه، احتمال پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه همچنین التهاب و عفونت‌های دهان افزایش می‌یابد. بزاق نقش اساسی در محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها دارد و زمانی که تنفس از راه دهان صورت می‌گیرد، تولید بزاق کاهش می‌یابد که قدرت دفاعی در دهان برای مقابله با باکتری‌ها نیز کمتر می‌شود. 

تنفس دهانی همچنین بر سیستم قلبی‌عروقی نیز تاثیر می‌گذارد و در طولانی‌مدت زمینه‌ساز ناراحتی‌های قلبی، فشار خون بالا و سکته‌ مغزی می‌شود. به‌علاوه، این وضعیت معمولا با اختلالات خواب مانند خروپف و آپنه خواب ارتباط دارد که بر کیفیت خواب و در نتیجه کیفیت زندگی نیز تاثیرگذار خواهدبود. 

درمان مشکلات مجرای تنفسی و خوابیدن به پهلو تاثیر مثبتی دارد

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از خوابیدن با دهان باز و عوارض این حالت وجود دارد. در وهله اول باید تشخیص داد که علت این وضعیت خوابیدن چیست.

 به‌عنوان مثال اگر مشکلی در ساختار بینی وجود دارد تا عضلات صورت قدرت کافی برای عملکرد صحیح ندارند، درمان این مشکلات قطعا به بهبود تنفس در زمان خواب نیز کمک می‌کند. 

از طرفی، بعضی از موقعیت‌های بدن مانند خوابیدن به پهلو نیز می‌تواند در بسته‌بودن دهان طی شب موثر باشد. در بعضی افراد که دچار اختلال تنفس هستند نیز استفاده از وسایل کمک‌تنفسی در بهبود مشکل توصیه می‌شود. البته ممکن است در بعضی موارد، عمل جراحی برای اصلاح مشکلات آناتومی مجرای تنفسی ضروری باشد. 

در هر صورت، مشورت با متخصص گوش و حلق و بینی برای بررسی علت زمینه‌ای و اقدام درمانی لازم مفید خواهدبود تا از بروز عوارض جلوگیری کرد. 

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید