آبشارگردی در خوزستان جذاب و خاص است از این رو همراه باشید تا بدانیم پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست.

پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در پشت دشت سوسن و در جنوب غربی سد کارون ۳ یک بهشت دست نخورده به نام آبشار شیوند ایذه قرار دارد.

این جاذبه بی‌نظیر تقریباً تمام آن چیزی که شما از یک طبیعت گردی بکر انتظار داشته باشید را در خود جای داده است.

از دیدن رودخانه و دریاچه‌های بی‌نظیر گرفته تا پیمایش کوه و مراتع سرسبز که همه آن‌ها باعث شده‌اند تا هر ساله حجم زیادی از گردشگران به سمت آن روانه شوند.

این منطقه از یک سو به سد کارون ۳ و از سوی دیگر به کوه‌های زاگرس و جنگل‌های بلوط ختم می‌شود.

از طرفی دیگر وجود پوشش گیاهی، صخره‌های منحصر به فرد و رودخانه‌های بی‌نظیر سبب شده است تا یک بهشت به تمام معنا باشد.

وجود این طبیعت زیبا در جوار آبشار شیوند ایذه، باعث می‌شود تا گردشگران نهایت لذت را ببرند. افزون بر این طبیعت زیبا، ماهیت آبشار به گونه‌ای است که می‌تواند ساعت‌ها شما را مجذوب خود کند.

آب این آبشار از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از صخره‌ای به ارتفاع ۵۰ متر به پایین می‌ریزد.

وجود پوشش گیاهی بینظیرِ کنار آن و البته رطوبت هوای منطقه، یک فضای دلربا را بوجود آورده است.

این آبشار بعد از پیمایش حدود ۴ کیلومتر و عبور از کوچه‌باغ‌های شیوند، به دریاچه‌ای زیبا می‌ریزد.

وجود تمام این منظره‌های طبیعی در کنار همدیگر سبب شده است تا آبشار شیوند ایذه یک مقصد بی‌نظیر برای عاشقان طبیعت باشد.

پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

آبشار شیوند؛ پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه

آبشار شیوند ایذه یا آبشار شیوند دهدز در روستایی با طبیعت بکر و زیبا به همین نام واقع شده است.

روستای شیوند میان کوه‌های زاگرس و سد کارون سه قرار دارد و وجود جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها، آبشارها و صخره‌ها آن را به جاذبه‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده است.

آبشار شیوند از رشته کوه منگشت (Mongosht) سرچشمه می‌گیرد و متشکل از چند آبشار کوچک و بزرگ در احاطه چشم‌اندازهایی سرسبز است.

آخرین آبشار شیوند با ارتفاع تقریبی ۵۰ متر (در برخی منابع ۸۰ تا ۹۰ متر) پس از عبور از روستای شیوند به کارون در محل دریاچه پشت سد کارون سه می‌ریزد. این آبشار از مرتفع‌ترین آبشارهای استان خوزستان است و در منطقه حفاظت‌شده «منگشت و شالو» قرار دارد.

دورتادور آبشار درختان بلوط ایرانی، بنه، انار، انگور، گردو، کلخنگ، انجیر، کیکم، بن سرخ، گیاهان دارویی پونه و کتیرا و گل‌هایی همچون شقایق و نرگس دیده می‌شوند.

جانورانی همچون خرگوش، گزار، پلنگ قهوه‌ای، کبک، سنجاب ایرانی، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز کوهی، تیهو، کمرکولی، سنگ‌چشم، روباه، دارکوب نیز در این منطقه به چشم می‌خورند.

بازدید از آبشار شیوند در تمام فصول سال امکان‌پذیر است.

البته با توجه به تابستان‌های بسیار گرم و شرجی استان خوزستان پیشنهاد می‌کنیم که این فصل، اوایل پاییز و اواخر بهار را برای سفر به روستای شیوند انتخاب نکنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شیوند، اوایل تا اواسط فصل بهار و اواسط تا اواخر فصل پاییز است.

پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

فصل بهار با طبیعتی سرسبز و شگرف در جاذبه طبیعی آبشار شیوند انتظار شما می‌کشد؛ در حالی که پاییز، فصل انار منطقه، با دنیایی از رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی از شما میزبانی می‌کند و تصویری حیرت‌انگیز از این استان جنوبی را پیش روی چشمان شما به تصویر می‌کشد.

برخی گردشگران نیز فصل زمستان را برای بازدید از آبشار انتخاب می‌کنند؛ البته باید توجه داشته باشید که بارش‌های زمستانی مسیر پیاده‌ دسترسی را لغزنده و دشوار می‌کنند؛ پس حتما قبل از سفر به این منطقه، آب و هوا را بررسی کنید.

فاصله ایذه تا شیوند

حال وقت آن رسیده که ببینیم آبشار شیوند کجاست و چگونه باید به آنجا رفت. این آبشار زیبا در استان خوزستان، جنوب شرقی شهر ایذه، روستای شیوند قرار دارد.

باید به شما بگوییم که برای رسیدن به این آبشار جاده مخصوصی وجود ندارد؛ زیرا با ساخت سد کارون ۳ راه‌های فرعی و روستایی این منطقه به زیر آب رفتند.

بنابراین برای رسیدن به روستای زیبا و قدیمی شیوند باید از طریق دریاچه سد اقدام کنید.

شما ابتدا باید به شهرستان ایذه بروید و از میدان ورودی این شهر جاده خروجی را پیش بگیرید و به سمت روستای رکعت بروید تا پس از عبور از سد کارون ۳ و گذر از پل‌های قوسی وارد یک مسیر فرعی شوید.

پس از ۸۰۰ متر به اسکله رکعت خواهید رسید. اکنون از اسکله رکعت تا اسکله شیوند ۱۴ کیلومتر مسیر دریایی پیش رو دارید که به دو روش می‌توانید این مسیر را طی کنید.

پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

روش اول (با باروج): باروج‌ها نوعی وسیله نقلیه هستند که مردم و وسایل نقلیه آنها مانند ماشین یا موتورها را به آن‌طرف دریاچه منتقل می‌کنند.

باروج‌ها ساعت حرکت مشخصی دارند، رایگان هستند و از اسکله رکعت تا شیوند را در حدود ۸۰ دقیقه طی می‌کنند.

گاهی در طول مسیر نیز برای سوار یا پیاده کردن مسافران روستایی توقفی کوتاه نیز دارند.

روش دوم (با قایق‌های تندرو): قایق‌ها ساعت حرکت مشخصی ندارند و مسیر اسکله رکعت تا شیوند را در حدود ۴۰ دقیقه طی می‌کنند. این قایق‌ها ۶ نفر ظرفیت دارند و هزینه‌ای حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتومان از مسافران می‌گیرند. ( بسته به اینکه بین راه از تنگه قاسمی هم دیدن کنید یا خیر)

پس از اینکه به اسکله شیوند رسیدید باید با نیسان‌ حدود ۲ کیلومتر مسیر سنگلاخی را طی کنید تا به روستای شیوند و یک و نیم کیلومتری آبشار برسید. نهایتا حدود نیم ساعت پیاده روی دارید تا آبشار زیبای شیوند را از نزدیک ببینید.

پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید