شهرداری سازمانی به نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دارد. این سازمان حدود ۲۰سال است که مشغول به فعالیت است و به‌نظر بهترین سازمانی از نوع خود است که در ایران شکل گرفته است. به لحاظ علمی می‌توان انتظار داشت این سازمان مرکز هماهنگی برای زلزله تهران و شرایط اضطرار باشد.

تهران تا چه اندازه آمادگی مواجهه با زلزله را دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به نقش آفرینی شهرداری در موضوع آمادگی در برابر زلزله پرداخت و گفت: شهرداری در موضوع زلزله باید پیشگام شود و جلوی توسعه پرخطر شهر در برابر زلزله را بگیرد و همچنین آموزش‌ برای چگونگی مواجهه با زلزله، بازسازی و نوسازی راه‌ها و شریان‌های حیاتی براساس سناریوهای رخداد زمین‌لرزه‌های شدید در تهران و جلوگیری از توسعه پرخطر در مناطق با احتمال آسیب بالا و برنامه‌ریزی برای دپوی اقلام موردنیاز خوراکی و بهداشتی به میزان کافی در هر منطقه را پیگیری کند.

او افزود: از سوی دیگر باید سازمان‌ها و استان‌های معین برای هر منطقه از شهر تهران برنامه‌ریزی کنند و همکاری برای آشناسازی این سازمان‌ها و استان‌های معین انجام شود. تهران در حوزه‌های مختلف نیاز به آمادگی دارد و در رابطه با مدیریت تخریب لوله‌های گاز در تهران نیز اقداماتی همچون نصب شیرهای قطع گاز انجام شده است، اما همچنان کاری در مورد گاز باقی‌مانده در لوله‌های گاز پس از قطع گاز در هنگام زلزله انجام نشده است.

به گفته زارع «در صورت وقوع یک زمین‌لرزه شدید در نزدیکی یا داخل شهر تهران آسیب قابل‌توجهی به زیرساخت‌های حیاتی مانند برق، گاز و آب وارد می‌شود. پس از یک زمین‌لرزه بزرگ، حاکمیت باید برای ارائه خدمات اضطراری و تامین امنیت، برق و آب آماده باشد و برای بازگشت به شرایط عادی، برنامه از قبل نوشته شده، لازم است. وقتی شهری به این بزرگی وجود دارد باید قبول کرد که ممکن است در شرایط اضطراری امکانات حیاتی اولیه قطع شود. میزان آمادگی در برابر زلزله هنوز در همه جنبه‌های مختلف برای شهر تهران به‌صورت علمی سنجیده نشده است. البته چند مطالعه طی دهه اخیر در مورد برخی از جنبه‌ها و بعضی از مناطق شهر تهران انجام شده که میزان آمادگی را در حدود کمتر از ۱۰درصد تا حدود ۲۰درصد نشان می‌دهد که لازم است کار مفصلی در این مورد انجام شود.»

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: نباید فراموش کرد که هماهنگی رسمی و قانونی براساس برنامه‌های وزارت کشور ذیل شورای‌عالی مدیریت بحران وجود دارد. مسئله البته آن است که این هماهنگی رسمی و سازمانی چقدر جنبه عملیاتی و حرفه‌ای دارد. در این زمینه بخش‌های مختلفی از دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و با دستگاه‌های علمی هماهنگ و گاهی حتی آشنا هم نیستند. این موضوعی است که باید روی آن کار زیادی انجام شود. در رابطه با ایده واگذاری مسئولیت آمادگی در برابر زلزله تهران به شهرداری، باید گفت که شهرداری سازمانی به نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دارد. این سازمان حدود ۲۰سال است که مشغول به فعالیت است و به‌نظر بهترین سازمانی از نوع خود است که در ایران شکل گرفته است. به لحاظ علمی می‌توان انتظار داشت این سازمان مرکز هماهنگی برای زلزله تهران و شرایط اضطرار باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید